Robert-san01 skrev:
Uttag för robotgräsklipparen.
Det ska jag absolut anteckna! Tack
 
geoham skrev:
Då antar jag att man måste beställa en kommod som är kompatibel för detta? Alltså att man kan koppla upp kommoden till eluttaget? Alla badrumsmöbler är redan beställda nämligen. Vi har eluttag i överdelen, alltså spegeln, men hade varit smidigt att ha det i kommoden också. Vi beställde faktiskt en kommod som var kompatibel för detta i början sen tänkte vi att det räcker med eluttag i spegel och beställde en kommod utan möjlighet till att ha uttag, något jag ångrar nu faktiskt, det var inte dyrt heller.
Om det finns ett eluttag i väggen bakom kommoden borde ni ganska enkelt kunna fixa detta själva (då blir det ju ingen fast installation, eller tänker jag fel?).

Eluttaget kostar 300 kr (http://m.badhuset.se/sv/hafa-konfig...ag-for-skap-och-hylla?item=prod_prod-s1/42579) (detta kostar 600kr, jag har inte klurat ut vad skillnaden är: http://m.badhuset.se/sv/hafa-konfig...ara/hafa-eluttag-hafa-eluttag-for-utdragslada)

Detta monterar du i lådan, sen en spiralkabel till en kontakt (är det trångt kan du använda en Evo Line plug http://www.evoline.com/en/products/evoline-profiles/third-place-solutions/plug.html) som du pluggar i vägguttaget 😊
 
Redigerat:
Nu har hafa förklarat skillnaden i pris:
1267560 Eluttag för utdragslåda. Med spiralkabel som är flexibel.
1267265 Eluttag för skåp och hylla. Fast montering.
 
ccf skrev:
Nu har hafa förklarat skillnaden i pris:
1267560 Eluttag för utdragslåda. Med spiralkabel som är flexibel.
1267265 Eluttag för skåp och hylla. Fast montering.
Grymt! Då ska jag förbereda med uttag bakom kommoden :)
 
En uppdatering: Har nu haft elmötet i huset och självklart blev det ännu dyrare än första snabbmötet vi hade 5mån sen eftersom vi la till fler saker. Vi hamnade på 180.000kr (utöver standard elen som ingår i huset) och prutade ner det till 165.000kr.
 
Förbereder ni för framtida möjlighet att ladda elbil etc? Typ dra fram 3-fas anslutning på utsidan.
 
fgo skrev:
Förbereder ni för framtida möjlighet att ladda elbil etc? Typ dra fram 3-fas anslutning på utsidan.
Ja, vi kommer att ha 3-fas anslutning på husets fasad
 
Vet inte hur badsugna ni är, men förbered för att t.ex. kunna dra en jordkabel 3fas från fasadskåpet till där ni vill ha ett spa-bad. Brukar vara dåligt med "utgångar" från ett standard fasadskåp. Detta sitter ju inbyggt i själva fasaden så det är inte helt enkelt att komplettera i efterhand.

Det mesta har andra sagt, gott om tomrör 20mm till övervåning för att kunna komplettera i efterhand. gigabitlan i varje rum även i pannrummet, då de flesta värmepumpar har ethernet (inte för att jag vet vilken uppvärmning ni ska ha)
Köksö? Kanske lite UBS-laddare där man lägger telefonerna för laddning, finns ju apparater även för detta till bl.a. exxakt.

Definitivt koax för vanlig marksänd tv i varje rum. Kostar inte så mycket men det är bra om man vill smälla upp en tv i barnens rum utan att behöva trixa med ip-tv eller annat.

Timers i 2-facksram för uttag i kök och tvättrum för t.ex. strykjärn, kaffebryggare etc.

Plint för 16A i badrum om ni vill ha massagebad i framtiden + säkerhetsbrytare för detta vid ingång till badrum. Extra uttag på väggen bredvid badrumsskåp för t.ex. laddning rakapparat, eltandborste.

Utebelysning, gör en ungefärlig skiss och lägg ner lite spiro-rör. Jättejobbigt att komplettera med när trädgården är klar. Förbered för detta i t.ex. garage så att det är enkelt att bygga den dagen ni vill ha det.

/S
 
Smart hem lösning slår jag ett slag för!
Varbergshus har väl dessutom samarbete med någon leverantör har jag för mig?
När man väl lärt sig leva med en allt-av-knapp vid ytterdörren eller scenario-styrd belysning i kök/v-rum är det svårt att vara utan det. Att det dessutom går att göra om funktioner man inte tänkte på från början är ett stort plus.
 
För att "smart el" ska vara värt pengarna ska man nog vara lite tekniknörd, för den stora majoriteten är det bortkastade pengar. Vill man bara tända och släcka lampor i dom rum man vistas i samt tända och släcka tex utebelysning blir det på tok för dyrt, men som sagt gillar man att hålla på så är möjligheterna nästan obegränsade.
Ps
En "allt av allt på" vid dörren fixar man rätt lätt utan att ha installerat "smart el" och det till en bråkdel av kostnaden.
 
Att någon form av smarta hem enbart är för tekniskt intresserade tycker jag är helt fel bild. Om man kan leva bekvämare i sitt hem och dessutom valt tryckknappar som alla i familjen/släkten kan använda så finns det bara fördelar. Det finns så många enkla funktioner man kan uppnå med lite tankeverksamhet.

Några riktigt uppskattade funktioner jag gjort som endast krävde programmeringsjobb:
Kiss-funktion på natten. (Rörelsedetektor i passage som nattetid tänder upp på 20% vägen till WC)
Tid- och tempstyrt motorvärmareuttag.
Barnen går till föräldrarna på natten. (Nattetid tänder tryckknappen i barnens rum ett svagt ledljus vägen till föräldrarnas säng, stängs sedan av efter tid. Dagtid tänder den endast barnrummet)
Rörelsedetektorerna som i normalt fall styr belysning kan även användas för larmfunktion.
Allt-av-knappen vid ytterdörren släcker all belysning samt reducerar ventilationshastigheten och stänger av ink. vatten. (Vattnet och ventilationen återgår till normal-läge när första lampan i huset tänds eller första rörelsedetektering.

Finns många fler men detta är som sagt funktioner som uppnås utan extra material.
Prislappen på detta är långt under det som tagits upp som extrakostnader här.
 
Redigerat:
Efter att ha installerat ett antal smarta hem så tror jag mig ha en rätt bra bild av vilka som gör sig "nytta" av funktionerna och vilka som använder "funktionerna" precis som en helt vanlig "osmart" installation. Och det är en minoritet som använder mer än dom mest basala funktionerna och skulle klara sig med en helt vanlig elinstallation. Betänk då att dom som skaffar "smarta" system har ett intresse redan innan dom köper sina system.
Och när det gäller kostnaden så brukar den sluta någon stans mellan 50 till 100% över vad en "vanlig" elinstallation kostar.
Och bygger man ett "smart" system är det mesta av matr. utom FK (tråd i rören) extra matr. Vilka priser som har nämnts i tråden har jag ingen koll på.
Det gäller naturligtvis inte dom som av intresse köper sitt matr. över internet från någon utländsk aktör. Ska man jämföra bör man jämföra vad man får betala hos en vanlig Svensk elinstallatör, för det är ju där man vanligtvis gör sin elinstallationsköp.
Sedan håller jag helt med om att man kan ha en oändlig mängd av funktioner som vissa av oss tycker är toppen och andra inte ser fördelarna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.