Jag skall bygga ett badrum i ett gammalt fritidshus (typ sekelskifte) med krypgrund och behöver era råd!

Har fått rådet att gjuta en platta av EPS-betong i det blivande badrummet. Snickaren som jag anlitat påpekade att det luktar från krypgrunden och att det kanske är idé att gjuta igen hela krypgrunden med EPS för att minska risken för fuktproblem. Idag är alla golv oisolerade, dvs under plankorna är det bara luft ca 30-40cm ner till marken. Förutom de uppenbara fördelarna att golven blir isolerade och raka/plana (vilket de inte är idag), finns det några risker med att fylla krypgrunden med EPS? Kan fukten leta sig upp på andra ställen, tex i grundmuren upp i sylen eller liknande?
Om man gör detta, hur ska konstruktionen utföras, alltså skall jag gräva ur mer, behövs kapillärbrytande lager, markduk, etc?

Hittills har jag bara ett hål i golvet i det blivande badrummet, där under är det relativt torrt, i övriga rum kan jag inte komma ner då lucka saknas och det är stenmurar i grunden mellan rummen. Stenmurarna i grunden medför också att man måste fylla varje rum "för sig", kan fukten då leta sig upp mellan rummen och upp i innerväggarna?

Vad skulle ni ha gjort? Tack för tips och råd!
 
När man gjuter betonggolv i gamla hus så blir i synnerhet mellanväggssyllarna invbäddade i betong. Väldigt ofta men inte alltid leder det till att fukt vabndrar uppåt genom syllen som ruttnar bort med tiden.

Jag känner inte till något annat motmedel än att inte gjuta överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svar! Någon annan med annan åsikt? Vad kan man göra för att minska risken för fuktproblem på mellanvägssyllarna?
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Tack för svar! Någon annan med annan åsikt? Vad kan man göra för att minska risken för fuktproblem på mellanvägssyllarna?
Hur gick det vad gjorde du?
 
sten.lundstrom sten.lundstrom skrev:
Hur gick det vad gjorde du?
Huset har ruttnat ihop totalt, nej skämt åsido. Hittills har det gått bra. Vi gjorde som vi tänkt och gjöt överallt där det gick men självklart inte under 100% av mellanväggarna där de stod på stenar.

Jag ska tillägga att grunden var väldigt torr och fin innan, så det är nog inga större mängder med fukt som tränger upp från marken där.

Tiden får utvisa vad som händer. Men oavsett hade jag nog valt mer traditionella metoder om jag gjort om det idag, så hade man sluppit leva u ovisshet på detta sätt.
 
Tack för snabbt svar! Det är ett svårt val ned många alternativ. Jag passar på att nämna att jag tänker öka isolering i golven och har idag alldeles för lite frigång till marken i torpgrunden med granitsockel runt om.

Är största orosmoment bottensyllen med tanke på kalla grundstenar(kondens) eller är det något annat?

Har läst massor om Hasopor med det är som det verkar ungefär samma risker/problematik där med.. Kanske borde jag satsa på att gräva ut så mycket som det går och köra på någon fläktlösning istället. Är det vad du hade gjort isf? Har ingen aning om vem du är men intressant att höra ändå

Någon med lång erfarenhet eller som uppleft problem av Epscement eller Hasopor eller någon annan blåsta glaskulor isolering?
 
Jag är ingen expert så ska inte ge expertråd. Men hade jag gjort om det idag hade jag grävt ur och isolerat måttligt samt sett till att det går att inspektera i framtiden. Hade passat på att lägga ut plast och placerat en avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.