Jag kommer ständigt på mig själv med att behöva backa tillbaka till första inlägget i en forumtråd för att kolla vem det var som startade tråden. När man läser ett enskilt inlägg kan det vara väldigt avgörande om det är trådstartaren (TS) själv eller någon annan som skriver, det är ju inte alltid uppenbart av texten.

Därav detta förbättringsförslag. Det skulle underlätta om varje inlägg från TS i just den tråden märks med en flagga (en text eller symbol).
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Men det finns väl.
Raden är grön vid författare, annars grå.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
bh.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fgo skrev:
Men det finns väl.
Raden är grön vid författare, annars grå.
Bra upplysning :)
 
Är det så? Det har jag inte sett.

Nu har jag kollat andra trådar. Visst är det så. Tack. Det är dock inte självförklarande. En symbol eller text hade varit tydligare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I appen är TS bakgrund ljusblå
 
osiris skrev:
I appen är TS bakgrund ljusblå
Och i mobilversionen också.
 
På vissa andra forum finns "visa endast TS inlägg"-knapp. En sån saknar jag ibland 😊
 
Det är för liten skillnad, jag har inte heller sett det alls. Grå/ljusblå ligger hyfsat nära varandra i färgerna (för en med färgdefekt färgseende), varför inte göra raden mörk(valfri färg) eller något så men verkligen ser en skillnad. eller som de andra förslog, någon slags ikon eller ändra texten till "idag 14:27 trådens startare" eller något liknande. Skillnaden i dagsläget är för liten.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Jag tycker allt har liknande grå nyans, samma problem har jag uppmärksammat på jobbet när jag drar ledare, de har samma gråa nyans utom en som har två gråa, lite delad på mitten om ni förstår....
Det känns som om jag måste förklara mera om ett tag......


:banghead:
 
Pagno skrev:
Jag tycker allt har liknande grå nyans, samma problem har jag uppmärksammat på jobbet när jag drar ledare, de har samma gråa nyans utom en som har två gråa, lite delad på mitten om ni förstår....
Det känns som om jag måste förklara mera om ett tag......
Du kan ha defekt färgseende, det har 7-8% av alla män (och ca 1% av alla kvinnor).
Jag antar att du inte är elektriker, för det är ett av de yrken som kräver perfekt färgseende.

För övrigt har jag inte innan den här tråden fattat att TS inlägg har en annan färg, trots att jag tydligt kan se skillnaden.

I högstadiet inträffade en intressant händelse. I många av klassrummen hade "svarta tavlan" en brunaktig färg, i några få var den grönaktig.
Vi hade en kille i klassen med defekt färgseende som i ett klassrum med "brun" tavla plötsligt frågade "är tavlan brun eller grön?"
Jag trodde att många av mina klasskamrater försökte skoja med killen när de sa att tavlan var grön.
Det blev en häftig diskussion och jag tror på allvar att nästan halva klassen uppfattade de "bruna" tavlorna som gröna. Det var alldeles för stor andel för att det skulle kunna förklaras med defekt färgseende. Min teori är att det finns färger som ligger "på gränsen" så att de kan uppfattas som olika av personer med perfekt färgseende. Tester av färgseende handlar mer om att se skillnad på färger än att ge namn åt färger som är gränsfall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.