Slaktat en kyl/frys kombo och tagit hand om kompressorerna för att ev bygga en tystgående kompressor.Hur många bar/kg kommer de upp i med tanke på säkerhets ventil, armaturer, slangar och behållare?
 
Har för mig att det är bortåt 7bar i ett kylskåp.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Bra men enl .youtube klipp mycket mer men får väl skaffa en 8-10 Bars säkvent.
 
Tryckbrytare på 6kg och säkerhetsventil på 8 borde bli bra.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Ja då slipper den plågas med onödig gångtid samtidigt som en säkerhet finns,ska ju bara användas en liten,ngr liter,tank, för cykel,ballong,bollpumpning o annat småjobb,klarar ju självklart inte så mycket mer.
 
Har varit med om en olycka med en kylsåpskompressor utan tryckbrytare och säkerhetsventil, den sköt iväg pumpnippeln i mot magen på en person så det blev ett rejält sår.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Vad ska du använda kompressorn till? Jag tror inte en kylskåpskompressor avger nån volym så att det blir användbart till nåt verktyg såvida man inte har en hiskeligt stor tank.
 
Endast pumpa bollar och cykel vb ska meddela senare tid att fylla 24 l tank och vilket tryck jag kommer upp i.På den färdiga applikationen endast liten tank typ 6kg brandsläckare eller liknande.För andra arbeten har jag andra kompressorer närmare bestämt 5 st där kronan på verket är en hjulburen trefasare med 2x75 l tankar.Man kan aldrig ha för många kompressorer..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Kan någon flytta denna tråd till verktyg/maskin så ska jag där redovisa tider för att uppnå tryck.
 
Redigerat:
I
Beroende av typ och säkring, så 30-50 bar är inte konstigt. Den pumpar inte så mycket volym per varv så det blir att vänta på bollen. Normalt följer oljan med köldmedian runt i systemet, betyder alltså att du får olja i luften, nyare = esterolja, det vill man inte ha kontakt med, och som lök på laxen, oljan kommer att ta slut i kompressorn som havererar. Köp en liten 12voltare istället.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.