Ska köpa anläggningsjord för att fylla ut en svacka (knappt 20m2/10cm djup) på min gräsmatta.

Vanligtvis när jag köper planteringsjord, toppdress mm så handlar jag 40L-säckar. Tyvärr hittar jag inte anläggningsjord på 40L-säck. Har googlat men hittar enbart big bag eller upphämtning med flak.

Någon som vet var man kan köpa säckad anläggningsjord i Stockholm?

Anledningen till att jag villa ha 40L-säck är att jag då själv kan köra jorden i bilen, samt lättare transportera över tomten. Har svårt att bedöma exakt mängd jord som behövs, då är det lättare att komplettera löpande med egen bil. Jämför man big-bag med 40L-säckar (dvs planteringsjord 100kr för 3st 40L-säckar) så är det senare dessutom billigare vid köp av så små kvantiteter.

Någon som kan tipsa?

/Erik
 
Du kan köpa på säck på Hagby, du får dock fylla dom själv.
 
Jag har köpt på Hornbach...
 
Du får rabatt om du tar en hel pall också. Jag fick lämna pallen där under tiden och körde två varv för att få med alla säckar. Från Sundbyberg,
 
Tack för bra tips Stefan och Anders. Hornbach Sundbyberg är närmast, så det blir nog ett besök där.

Hur upplevde du kvalitén på deras jord (Byggvaruhusens 5 säckar för 100kr har en del att önska)? Vad fick du betala per säck?
 
Kommer inte ihåg vad jag betalade men det var betydligt billigare än t.ex. BigBag. Det var Hasselfors säckar som hette "rabbat/plantjord" tror jag...
 
Ok, tack. Bra med Hasselfors, de produkter jag köpt från dem har varit kanon. Enda problemet är att plantjorden brukar vara för lätt/luftig för att fylla ut sänkor. Det är därför jag letar efter anläggningsjord som är tyngre och inte sjunker ihop lika mycket. Ska kolla med Hornbach om de även har anläggningsjord säckat.

Alternativet är att köpa toppdress vilken likt anläggningsjorden innehåller mer sand.
 
Toppdress (Rölunda) på säck brukar man kunna hitta billigt på ÖverskottsBolaget (ÖB), www.öob.se om ni har något uppe i 08 land.
 
Fast toppdress och annat är inte i närheten av anläggningsjord, det kommer inte fungera att fylla upp med den.
 
Är egentligen samma sak med planterinsjord normalt sett, mycket torv o mull som är luftigt. Anläggningsjord är det man ska ha. Kan du inte hämta ett släp med den jorden på en återvinningsanläggning och sedan köra med skottkära dit du ska ha det i trädgården ? 2m3 är ju i princip 2-3släp och max 500kr (här kostar anläggningsjord 150kr/släp). Brukar kunna bli ca 15 normalstora skottkärror per släp. Ta hjälp av dina barn om du har några i lämplig ålder.
 
Börjar luta åt att hämta själv ned flak, annan jord (planteringsjord, toppdress mm) lär sjunka ihop precis som Stefan säger. Kommer inte fram med skottkärra till gräsmattan, men en spång skulle lösa problemet.

Angående barn så äter sonen (1år) mer jord än han bär ;-)

Ringde faktiskt till Hasselfors och frågade. Tidigare hade de en passande produkt på säck - gräsmattejord - men den tillverkas inte längre (se länk).

http://www.hasselforsgarden.se/produkter/konsument/tradgardsjord/grasmattejord

Tack för kloka svar!
 
Jag har inget svar på den egentliga frågan, men jag tror inte att man skall underskatta hur mycket det går åt. Jag vet inte vad för släpvagn du tänker dig, men det är väl sällan de får lasta över ett ton. Två gånger har jag beställt hem ett lass jord. Första gången 4 ton och andra gången 6 ton. Det är inte så mycket som man tror. Det går ganska fort att göra slut på.
 
Det e helt underbart med barn. Vår 10mån son äter änsålänge bara sand från sin sandlåda som hans pappa byggt till honom :=) 15 åriga dottern tar bara i jord om hon får trädgårdshandskar först, hehe

Eribe skrev:
Börjar luta åt att hämta själv ned flak, annan jord (planteringsjord, toppdress mm) lär sjunka ihop precis som Stefan säger. Kommer inte fram med skottkärra till gräsmattan, men en spång skulle lösa problemet.

Angående barn så äter sonen (1år) mer jord än han bär ;-)

Ringde faktiskt till Hasselfors och frågade. Tidigare hade de en passande produkt på säck - gräsmattejord - men den tillverkas inte längre (se länk).

[länk]

Tack för kloka svar!
 
  • Gilla
Eribe
  • Laddar…
Jo, det finns helt klart en begränsning när man hämtar själv. Nackdelen, utöver fraktkostnad, är att jag har en kvasttomt. Finns inte plats att tippa in på min tomt, utan att blockera grannes uppfart med jord. Big bag funkar (de kan lyfta över ett staket och lösa kvasttomts-problemet). Då blir jorden visserligen dyr, men man ska inte vara dum-snål.

Begärde in några offerter nu ikväll, får se vad de tar för två m2.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
T
Jag har tidigare köpt fuljord billigt, även beställt per säck utifrån vad som varit billigast. Men jag anser inte att det lönar sig i längden, dels så är det ofta dålig kvalitet med en massa glas, svetspinnar och annat skit i, dessutom så får man med en massa konstiga ogrässorter. Det finns en tråd här på byggahus kring Parkslide, där folk fått med sig exempelvis det i jordleveransen. Jag har fått en massa annan dynga i min jord.

Numera köper jag bara från ordentliga leverantörer, där inte bara jorden är bra utan även hela kundupplevelsen. De ska ju lämpa av ett par ton jord, och gör de det fel så kan även det få negativa konsekvenser.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.