Hej

Jag köpte för 1,5 år sedan ett kök från Marbodals butik i Göteborg ett kök med luckor som hette Aspekt Cappuccino.

Jag måste nu byta några luckor efter ett missöde.
Marbodal meddelar då att denna färg utgått och att man inte kan förse mig med dylika.

Någon som vet om Marbodal har några juridiska skyldigheter att leverera denna nyans till mig?

Om inte, är det någon som vet hur man går till väga för att en lackerare skall få till exakt kulör och glans.
Den lackerare som jag har pratat med hyste inga större förhoppningar att få till en exakt nyans/glans.

Jag har visserligen fått en färgkod med detta skall inte hjälpa för att få det riktigt bra.

Tack på förhand

Johan
 
Det bästa är att lacka om alla luckorna.
 
Jag fick lackat specialtillverkade delar till mitt kök hos en lackerare. Färgen fixade hans färgleverantör genom att jag lämnade luckan hos färgleverantören som tog fram kulör med en färgspektrometer och testade så att färgen var korrekt innan vi lackade.

När det gäller glans så finns det bara ett par standard glanslekar som används och det såg dom direkt vilket dom skulle använda.
Ser efter 1,5 år ännu ingen skillnad på färgen och då sitter detaljerna monterade direkt intill originaldelarna.

Det som du borde ta reda på är vilken typ av färg man använt men kulör och glans fixar en duktig lackerare.

Så att måla om allt är inget du behöver göra.
 
Det går att beställa även om de utgåt! Dock med några månaders lev.tid. och en hel del dyrare. Hör av dig om det inte löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.