Jag funderar på att installera en värmepump i garaget. Det är 65kvm stort, har en isolerad gjuten platta och har 95 mm mineralull i väggar och 120 mm i tak. Det är alltså inte jätte tjock isolering. Funderar på att skaffa en luftvärmepump med 10 graders underhållsvärme.
Frågan är om isoleringen är för tunn för att ha värme i garaget. Mina farhågor är att pumpen får jobba hårt för att behålla värmen och därför kommer dra mycket el. Vad tror ni?

Funderar på att skaffa en Mitsubishi FH25.
 
En överslagsberäkning av effekt och energibehov ger att garaget vid inomhustemperatur 10C har ett maximalt effektbehov på drygt 3000W, och ett uppvärmningsbehov på bortåt 5000 kWh/år (Utan ventilation)

Den LL du tittat på klarar troligen effektbehovet. Och med antagande att årsmedel COP är 2 så skulle det gå åt ca 2500 kWh el per år, att hålla 10C i garaget.
 
Redigerat:
Svårt att uppskatta årsmedelCOP för användningsområdet då VP kommit att jobba vid i genomsnitt lägre utetemp än vid värmning till rumstemperatur. Samtidigt som värmning till 10c ger ett lägre delta T.
 
larsbj skrev:
En överslagsberäkning av effekt och energibehov ger att garaget vid inomhustemperatur 10C har ett maximalt effektbehov på drygt 3000W, och ett uppvärmningsbehov på bortåt 5000 kWh (Utan ventilation)

Den LL du tittat på klarar troligen effektbehovet. Och med antagande att årsmedel COP är 2 så skulle det gå åt ca 2500 kWh att hålla 10C i garaget.
Ok, jag som inte är så insatt i detta. Innebär det ca 2500 kWh i månaden och hur många månader i sånt fall? Vad innebär det i uppvärmningskostnad?
 
Anna1984 skrev:
Ok, jag som inte är så insatt i detta. Innebär det ca 2500 kWh i månaden och hur många månader i sånt fall? Vad innebär det i uppvärmningskostnad?
Dåligt skrivet av mig, det är per år.(Nu har jag rättat enheterna)

2500 kWh är väl knappt 3000:-/år. (Beror mycket på ditt nätbolags avgifter och elpris)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Ok blir det inte dyrare än så? Det låter ju helt ok. Trodde att isoleringen var för tunn och att uppvärmningskostnaderna skulle bli högre.
 
Anna1984 skrev:
Ok blir det inte dyrare än så? Det låter ju helt ok. Trodde att isoleringen var för tunn och att uppvärmningskostnaderna skulle bli högre.
Det är till stor del den låga inomhustemperaturen som gör att det inte kostar så mycket.

Årsmedeltemperaturen i Stockholm är 8-9 grader så det krävs väldigt lite stora delar av året.

Högre temp inne ökar kostnaden betydligt. Bara en höjning till 11 grader ger en ökad kostnad med 5%.

Om vill vara helt säker på att kunna hålla plusgrader även vid extrema köldknäppar bör du ha en värmefläkt till hands.
 
  • Gilla
Patos och 1 till
  • Laddar…
Låter kanon. Tack för dina svar.
 
  • Gilla
Fredh Holma och 1 till
  • Laddar…
En sak man bör tänka på om man vill värma med l/l-värmepump bara vid vissa tillfällen (tex vid repjobb och liknande) är att det måste vara minst 8 plusgrader i rummet när man startar pumpen om det är kallt ute. Annars orkar inte pumpen avfrosta sig första gången och då är det liksom kört.
 
Mikael_L
Anna1984 skrev:
Jag funderar på att installera en värmepump i garaget. Det är 65kvm stort, har en isolerad gjuten platta och har 95 mm mineralull i väggar och 120 mm i tak. Det är alltså inte jätte tjock isolering. Funderar på att skaffa en luftvärmepump med 10 graders underhållsvärme.
Frågan är om isoleringen är för tunn för att ha värme i garaget. Mina farhågor är att pumpen får jobba hårt för att behålla värmen och därför kommer dra mycket el. Vad tror ni?

Funderar på att skaffa en Mitsubishi FH25.
Hej.
Jag har platta med 15cm cellplastisolering under, 120mm isolering i väggar men ett skift (19cm) 145mm LECA-block längst ner, och jag har räknat ut att hälften av värmeläckaget i väggarna går ut genom LECA-sockeln :eek:. Sen har jag ca 120 mm på vinden, men jag ska kasta i lite mer framöver.
ca 40 kvm garage.

Jag har nu i vår köpt en luft/luft ifrån Jula med snabbkopplingssystem så den går att installera själv.
Den har också underhållsvärmeläge på 8°C som jag antagligen kommer köra med under delar av vinterhalvåret.
Jag har inte installerat pumpen än, men senast i höst ska det väl bli av.

I vintras hade jag en liten värmefläkt igång som lyckades hålla garaget frostfritt på 1000W-läget *, jag vet inte exakt vad energikostnaden blev, jag mätte lite med en energimätare men slarvade med anteckningar och uppföljningar så nu kan jag mest en göra en gissning på att det drog ungefär 400:-/mån under dec-mars, sen mindre de andra vintermånaderna.
Jag vill tro att jag kommer halvera denna kostnad och ändå kosta på mig periodvis lite varmare i garaget, nästa vinter.

Din isolering är inte speciellt mycket sämre än min. Men du har också 60% större garage.
Men jag tror att du ganska lätt kommer klara underhållsvärme för max 2500:-/år.


* I 2000W-läget gick det ganska lätt att få uppåt 20° bara det inte var vrålkallt ute.
Men det var ju också en rätt mild vinter sist. :)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hej.
Jag har platta med 15cm cellplastisolering under, 120mm isolering i väggar men ett skift (19cm) 145mm LECA-block längst ner, och jag har räknat ut att hälften av värmeläckaget i väggarna går ut genom LECA-sockeln :eek:. Sen har jag ca 120 mm på vinden, men jag ska kasta i lite mer framöver.
ca 40 kvm garage.

Jag har nu i vår köpt en luft/luft ifrån Jula med snabbkopplingssystem så den går att installera själv.
Den har också underhållsvärmeläge på 8°C som jag antagligen kommer köra med under delar av vinterhalvåret.
Jag har inte installerat pumpen än, men senast i höst ska det väl bli av.

I vintras hade jag en liten värmefläkt igång som lyckades hålla garaget frostfritt på 1000W-läget *, jag vet inte exakt vad energikostnaden blev, jag mätte lite med en energimätare men slarvade med anteckningar och uppföljningar så nu kan jag mest en göra en gissning på att det drog ungefär 400:-/mån under dec-mars, sen mindre de andra vintermånaderna.
Jag vill tro att jag kommer halvera denna kostnad och ändå kosta på mig periodvis lite varmare i garaget, nästa vinter.

Din isolering är inte speciellt mycket sämre än min. Men du har också 60% större garage.
Men jag tror att du ganska lätt kommer klara underhållsvärme för max 2500:-/år.


* I 2000W-läget gick det ganska lätt att få uppåt 20° bara det inte var vrålkallt ute.
Men det var ju också en rätt mild vinter sist. :)
Fasen, jag har också Leca-block längst ned. Då kommer det läcka där också. Hoppas jag klarar mig på 2500-3000kr/år i uppvärmningskostnad.
 
Mikael_L
Ja Leca har ungefär 5ggr sämre lambda än mineralullsisolering. Så är det samma tjocklek som isoleringen i väggarna så släpper sockeln ut mycket.
Lösningen är att använda ISO-leca istället, eller extraisolera med cellplast på utsidan.
Men det är ju som regel något svalare vid golvnivå också, och sen har man ofta en stor garageport som är så dåligt isolerad att även denna läcker ut värme något i paritet med LECA-sockeln.
Garage är nog helt enkelt energibovar. :)
 
  • Gilla
Mitscat
  • Laddar…
Mikael_L
Har det blivit någon pump?
 
Mikael_L
Nu håller jag på och installerar min Jula-pump. Jag får se om jag hinner det klart detta år. :)
Man ska ju hitta en kylmontör också sen. ;)

Ska bli spännande sen och se vad en vinter kostar. Jag har litet mindre garage än dig, och aningens mer isolerat.
 
  • Gilla
berra200
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu håller jag på och installerar min Jula-pump. Jag får se om jag hinner det klart detta år. :)
Man ska ju hitta en kylmontör också sen. ;)

Ska bli spännande sen och se vad en vinter kostar. Jag har litet mindre garage än dig, och aningens mer isolerat.
Ja hur gick det nu då ? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.