Hej!

Då jag tröttnat på att ha vattenkranen längst in i hörnet i garaget så har jag nu köpt en vattenutkastare.

Men jag måste få fram vatten dit, så har tänkt kapa röret till den kran jag har idag och koppla på pexrör därifrån till vattenutkastaren.

Dock är jag novis på förfrågning och hade därför uppskattat lite råd!

Kopparröret jag kommer kapa är 22mm och har tänkt köra med 22mm pex och sedan en förminskar/övergång 22-18mm till utkastet.

Vad jag förstått så är det olika klämringar för kopparrör och pexrör, men är det samma halvkopplingar?

Hur är det när man vill göra 90° böjar, är det bättre att sätta en vinkel då än att böja slangen?

Mvh
 
Ja, det är olika kopplingar för koppar/PEX. En 90 grader böj måste du göra med koppling, det går inte att böja PEX slangen i 90 grader (uppenbarligen).
Du klarar dig med 12 eller 15 mm för en vattenutkastare annars...
 
  • Gilla
Busten
  • Laddar…
Okej! Då får det bli två 90° böjar att inhandla.

Klart man kunnat köra på de dimensionerna, dock är ju röret jag har idag 22mm och röret på utkastaren är 18mm så kan ju lika gärna köra på antingen 22 eller 18 :) Då behöver jag bara en övergång :)

Dock så hängde jag inte riktigt med på ditt första svar. Att det är olika klämhylsor har jag förstått, men kan jag använda en vanlig halvkoppling eller måste även denna vara special? :)
 
Det är endast den invändiga stödhylsan som skiljer, i övrigt är det samma för pex respektive koppar. 90°-böj kan man göra med pex, det är bara frågan om vilken radie du vill ha. Stor radie kan du lätt fixa med bara pex, mindre radie får du ha en "yttre böjpryl" som finns i lite olika versioner som ser till att det är en jämn böj och att du inte knäcker plasten. Vill du ha minsta möjliga radie är det 90°-koppling som gäller.

Dimensionen beror även på längden, map tryckfallet. Längre längd större dimension.
 
Sitter nu och kollar lite noggrannare.

Vinkelkopplingen på vattenutkastaren har en dy15 koppling mot det inkommande vattnet, dvs R10?

Pga detta så kör jag på 15mm rör från där jag tänkt koppla på vattnet istället.

Behöver 2st 90° vinklar.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/P...stem/PEX-Vinkelskarv-2000030588/?artId=866046

Rör
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/P...i-Ror-system/PEX-Ror-2000030596/?artId=866021

Och övergången sedan borde funka med en sån här?
http://www.bauhaus.se/rak-22x15mm-klk-gul.html
Fast med stödhylsa för koppar på 22mm delen och för pex på 15mm delen?

Har jag tänkt rätt nu? :)


Och behöver man ha lin i kopplingarna?
Och är det olika klämringar också? Eller går kopparklämring bra även på pexrör?
 
Redigerat:
För klämkopplingar inget lin! Då spricker de!

Jag har bättre erfarenhet av "Amiral" på Bauhaus/Hornbash än Biltemas kopplingar så jag skulle köpt det på Bauhaus i så fall... Dock beställer jag alltid lite bättre (=dyrare) kopplingar när det kommer till vatten med tryck (oftast från rinkabyrör). Kostar inte många tior extra men håller bättre och tätar bättre.

T.ex. så hade jag en Biltema ballofix som droppade trots att jag dragit åt den rejält, drog lite till och det blev tätt, efter en vecka droppade det igen, drog åt lite till och den sprack.... Samma har även hänt med en T-koppling som jag aldrig fick tät men då bytte jag den direkt.
 
Bara ett liten reflexion, det är större innerdiameter = bättre flöde på ett 15 mm kopparrör än plaströr.
Prisol är ganska lättarbetat de med.

Protte
 
Installationen är nu slutförd!

Handlade allt på bauhaus. Då de inte hade en vinkel av den sort jag ville ha så fick jag ta en rak adapter som jag sedan satte en vinkelventil på. Vill ju kunna koppla bort vattnet vintertid så att det inte fryser.

Körde även på 15mm pex, de slangarna lever sitt egna lilla liv märkte jag :p

Menmen, nu är allt inkopplat och läckagefritt såvitt jag kan se :)

Så tack för all hjälp! :D
 
Härligt! :)
 
Krilleman
prototypen skrev:
Bara ett liten reflexion, det är större innerdiameter = bättre flöde på ett 15 mm kopparrör än plaströr.
Prisol är ganska lättarbetat de med.

Protte
Faktiskt fel.

Det är högre flöde i ett PEX-rör för det är mindre motstånd i ett plaströr kontra kopparrör! Så man kan säga att det är samma flöde i ett 15mm kopparrör som i ett 15mm PEX-rör pga detta.

Sen får man inte glömma att det är 30% bättre flöde i ett 16mm PEX-rör än i ett 15mm PEX-rör! Tips! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Henibell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.