Hej,

Ska flytta ut ur min lägenhet och har tappat bort en nyckel. Därför måste jag nu byta både cylindern på lägenhetsdörren samt den på postboxen tydligen då den öppnas av samma nyckel. Fick kontakt via vicevärd med låssmed som ska ha följande för detta:

(alla priser inkl moms)

* Cylindrar 2x950kr = 1900kr
* Nycklar 3x220kr = 660kr
* Arbetskostnad 1h = 650kr
* Reskostnad 1x = 350kr

Totalt ca 3560kr dvs för 3 nycklar, 2 cylindrar.

Är detta rimligt? Tycker det kändes rätt saftigt själv :eek:

Och jävla surt att man hittar alla nycklar utom en...med min tur dyker den väl upp veckan efter tillträdet i nån satans flyttlåda ...
 
Ja det är rimliga kostnader.
Går samma nyckel till gemensamhetsutrymmen som tex källare, vind, tvättstuga, miljöhus?
Om det gör det är det så ska du vara glad att inte dom cylindrarna också byts.
 
Okej,

Jag har ju aldrig gjort detta förut så det är svårt att veta på förhand liksom, men tackar för svaret! Blir till att bita i det sura äpplet bara då :) (lättare när man har en ny lägenhet att glädja sig för iofs..man får tänka på att kostnaden blir liten i förhållande till lägenhetspriser...)
 
Kolla med ditt försäkringsbolag, det är inte helt omöjligt att de kan ersätta en del av kostnaden.
 
Bra tips, det ska jag göra!
 
Fick bara två nycklar när vi flyttade in i lägenhet för några år sedan, tänkte inte så mycket på det då. Den tredje nyckeln hittade vi efter ett par månader (väldigt ren) i gummit som tätar dörren i tvättmaskinen.

När vi kvitterade ut nycklarna fanns det alltså två lägenhetsnycklar och två nycklar till postlådan, dock visade det sig att den ena "postlådenyckeln" var förra lägenhetsinnehavarens cykelnyckel, värden sa inget när vi lämnade tillbaka tre lägenhetsnycklar men bara en nyckel till postlådan.

Du kan inte bara kopiera upp en ny nyckel och säga till vicevärden att du "hittat" den tredje?
 
Kan vara spärrade nyckelserier som ingen (seriös) kopierar.

Protte
 
C
Sezzi skrev:
Tycker det kändes rätt saftigt själv :eek:
Kan väl tilläggas att byta en låscylinder är något som en normalhändig person fixar utan större problem.
Då kan du nog komma undan en bra bit under tusingen om du handlar grejorna på rätt ställe.
 
Det är serier som sagt, går inte att bara kopiera. Nä firman får fixa allt.
 
Helt ok prisbild. Bara ett cylinderbyte debiteras 2300:- enligt SABO:s prislista om jag inte missminner mig
 
Vi ska köpa nya (d12, kopieringsskyddade, ej i system) cylindrar och nycklar till vårt hus:
- två par runda dubbelcylindrar
- två ovala enkelcylindrar
- åtta nycklar ("gratis")
Utan rabatter går det på ca 4000kr.
 
Grymt mycket tack för svaren iaf, då vet jag att det är rimligt, även om jag hellre hade hittat nyckeln förstås :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.