Min jordfelsbrytare löste ut vilket resulterade i att jag fick slå av alla automatsäkringar.
När jag hade slagit av alla säkringar skulle jag kolla att det fanns ström i alla tre faser.
När jag tryckte in knappen på mätaren kunde jag se att strömförbrukningen på ena fasen var 0,7 amper trotts att alla säkringar var frånslagna. Det enda som är inkopplad var en låda som sitter på fjärrvärmeväxlaren och har en egen säkring som sitter före jordfelsbrytaren.
Övriga faser visade att förbrukningen bara var några hundradels amper.
Kan det vara något fel i mätaren som trådlöst skickar uppgifter om min strömförbrukning eller kan det vara fel i dosan som på sammasätt trådlöst skickar uppgifter om värmeförbrukningen.
 
Det måste rimligen vara fjärrvärmelådan. Men innehåller den verkligen bara en mätare med fjärravläsning?

Inte en cirk pump också?

Om det vore ett fel i elektroniken så borde den brinna med klar låga av en så hög effekt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C
Testa att även bryta säkringen till fjärrvärmelådan så får du ju svaret.
 
Testade med att bryta alla säkringar och sedan slå från huvudbrytaren " verkar vara lite fördröjning i den moderna elmätaren" och då gick förbrukningen ner till 0,00 amper. Efter en stunds försök med att slå på den ena säkringen efter den andra kom jag på att det var något i köket som drog 0,7 amper i viloläge. Efter att ha nollställt elmätaren genom att bryta huvudströmmen kom jag fram till att min induktionsspis drar 0,7 amper i tomgång. Det borde då bli ca 1000 till 1500 kronor om året!
 
Frågan är om den också drar effekt som motsvarar 0,7A. Det kan vara reaktiv effekt. Du kan ju jämföra med elmätarens kwh räknare efter en stund.
 
Hur kan en spis dra 0,7A med säkringar brutna? Skeptisk.
 
Fast det nya testet nu var väl med en säkring tillslagen åt gången, dvs. säkring till spisen var inte bruten?

Men vad detta har med den första testen där allt utom fjärrvärmen var brutet, vet jag inte.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Med appen PowerMeter som läser av elmätarens ljuspuls så kan det vara enklare att se vilken förbrukning det handlar om.
 
D
hempularen skrev:
Men vad detta har med den första testen där allt utom fjärrvärmen var brutet, vet jag inte.
TS menade väl att första testet var felaktigt för det låg en fördröjning i mätningen så första testet var felaktigt, så det var inte fjärrvärmeväxlaren som drog 0,7A. Det vara bara ts slutsats första gången då det var den enda förbrukaren kvar och mätaren fortfarande visade 0,7A pga fördröjning.
 
Om förbrukningen är 0,7 A och spänningen 230V så får jag årsförbrukningen till ca 60 kWh eller ca 60:-
 
Mikael_L
elmont skrev:
Om förbrukningen är 0,7 A och spänningen 230V så får jag årsförbrukningen till ca 60 kWh eller ca 60:-
0,7 * 230 = 161 W
0.161 kW * 24 * 365 = 1410 kWh /år.
 
Mikael_L
TS, gör om det och dra ut stickproppen till hällen.

Om häller drar 161W så lär den kännas ljummen.

Det kan vara reaktiv effekt, var läser du av 0,7A?
 
Vaaaa, är det 24 timmar på ett dygn????
 
Mikael_L
elmont skrev:
Vaaaa, är det 24 timmar på ett dygn????
Har hört det.
Men själv brukar jag alltid räkna med att det är lite drygt 30, och upptäcker att det bara är ungefär 12 timmar.
Jag vet inte varför .. :| :cool:
 
Kan det finnas nått samband med det faktum att när jag satt och gjorde elkalkyler som min "kompis" skulle utföra blev han emellanåt näst intill aggressiv och tyckte att jag kunde göra jobbet själv????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.