Hej på er, jag fick problem med en vattenkokare i köket som utlöste HAGER MCS 110 Automatsäkring, jag återställde den efter det, men elen kom inte tillbaka till köksbänkens uttag, nu ser jag att elen försvann också from spisen och diskmaskinen, det verkar nån fas har problem från JFB på den raden, JFB utlöstes inte, det är en CDS425R - 25A - 4 Moduler, jag har testat att slå av och på denna JFB men utan resultat.
Är det nån som vet var kan det ligga felet?
Tacksam för hjälpen.
 
Har du kollat huvudsäkringarn?
 
Har du kollat huvudsäkringarna?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
det sitter, en JFB i denna rad. den är på, men nån fas är borta, den andra raden har också en JFB och automatiska säkringarna resten i huset funkar
 
På felbeskrivningen så låter det som om att en av huvudsäkringarna har gått.
Är du helt hundra på att det är ström på alla tre faserna som täcks av den andra JFBn?
Vist det kan hända att en JFB går sönder, men jag har aldrig råkat ut för att den har gått sönder utan att den samtidigt har löst ut.

Om jag inte hade haft någon spänningsprovare/multimeter så skulle jag börja med att prova med att flytta alla tre huvudsäkringarna ett steg för att utesluta huvudsäkring.
 
Du bör väl ha ett säkringsskåp på utsidan huset, med tre huvudsäkringar, och elmätare i?
 
AG A skrev:
Har du kollat huvudsäkringarna?
Just det, du har rätt, det måste ha varit huvud säkring, bor på lägenhet, så måste kolla med föreningen, jag har ej tillgång till huvud säkringarna.
 
AG A skrev:
Du bör väl ha ett säkringsskåp på utsidan huset, med tre huvudsäkringar, och elmätare i?
Nej jag bor i lägenhet, har mät faserna och ser att en av dem är borta före huvud brytaren i lägenheten
 
AG A skrev:
Du bör väl ha ett säkringsskåp på utsidan huset, med tre huvudsäkringar, och elmätare i?
Det är som du säger, har kollat och ser att en fas är borta i ingången till huvud brytaren i lägenheten.
 
Det är nog en 16 a huvudsäkring som har gått. Antingen p.g.a överbelstning eller kortslutning i vattenkokaren. Selektivetet finns inte mellan en 10 a automatsäkring och en 16 a diazed. 16 a diazed går nästan alltid sönder vid en kortslutning i detta fall.
 
Tobbe_3 skrev:
Det är nog en 16 a huvudsäkring som har gått. Antingen p.g.a överbelstning eller kortslutning i vattenkokaren. Selektivetet finns inte mellan en 10 a automatsäkring och en 16 a diazed. 16 a diazed går nästan alltid sönder vid en kortslutning i detta fall.
Tack, det var det, nu är det fixat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.