Hej!

Det är säkert någon som kan svara här. Generellt sett ,vilket ger mest ljus, ett takfönster eller fasadfönster i samma storlek?

tack på förhand!
 
Skulle nog säga att fasadfönster ger mer ljus
 
larsbj skrev:
Skulle nog säga att fasadfönster ger mer ljus
Tack för ditt svar! Finns det några fler som tror det eller någon som vet något annat?
 
Takfönster ger generellt betydligt mer ljus, men faktorer som väderstreck, rummets utformning och fönstrets placering spelar in.
 
BirgitS
Ljuset från ett takfönster blir mer koncentrerat pga taktjockleken, det blir bara en fläck på golvet som blir upplyst, inte hela rummet som vid ett fasadfönster. För vår upplevelse av ljus spelar det också roll att man lättare ser ut genom ett fasadfönster än genom ett takfönster.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
BirgitS
moperandi skrev:
Det påståendet stämmer inte.
[länk]
Om det var riktat till mig så går jag på hur jag upplevde det där jag bodde tidigare, rätt små sovrumsfönster och ett takfönster i den inredningsbara vinden, samma väderstreck (sydväst).
 
Nu har jag läst flera sidor som hävdar att takfönster ger runt 1,5 gånger mer ljus per kvadratmeter fönsteryta, och jag antar att det stämmer ganska bra?
 
BirgitS
Det gör det säkert eftersom fönstret är mer riktat mot solen (i alla fall vissa årstider och beroende på väderstreck), men jag upplevde det inte så antagligen i huvudsak för att man inte såg ut och ljuset blev väldigt koncentrat. Med fasadfönster är själva fönsterväggen mörkast, vilket är liten volym, men med takfönster blev hela ytan bakom/bortanför takfönstret mörk, dvs en större volym. Men vad som är viktigt för dig beror ju på vad du har för väderstreck och användning av rummet.
 
Skulle absolut mena på att takfönster ger mer ljus än ett fasadfönster. Du behöver ett ganska stort fasadfönster för att få in rikligt med ljus medan ett mindre takfönster kan lysa upp minst lika mycket.

Så det med att ett takfönster ger 1,5ggr mer ljus än ett fasadfönster tvivlar jag inte ett dugg på. Har själv 2 takfönster hemma, det ena i badrummet. Det mäter 66x78cm och lyser upp badrummet på 4,5kvm utan några som helst problem! Ett fasadfönster i samma storlek tror jag hade gjort att det funnits en hel del mörka ytor. Sen får man ju inte skuggor på samma sätt heller som med ett fasadfönster :)
 
Takfönster ger betydligt mera ljus än fasadfönster och de ger ingen insyn. De ger dessutom utsikt mot himlen om man väljer att titta uppåt, och att sitta och titta upp mot takfönstret när det regnar är nästan meditativt. Förvånande nog så blir det inte heller varmt när solen ligger på.

I min matsal hemma har jag två stora takfönster (ca 160 x 115) och två mindre fasadfönster (100 x 60) och det är husets ljusaste rum. Det näst ljusaste är badrummet där jag har ett 66 x 98 takfönster och inga andra fönster.
 
pelpet skrev:
Takfönster ger betydligt mera ljus än fasadfönster och de ger ingen insyn. De ger dessutom utsikt mot himlen om man väljer att titta uppåt, och att sitta och titta upp mot takfönstret när det regnar är nästan meditativt. Förvånande nog så blir det inte heller varmt när solen ligger på.

I min matsal hemma har jag två stora takfönster (ca 160 x 115) och två mindre fasadfönster (100 x 60) och det är husets ljusaste rum. Det näst ljusaste är badrummet där jag har ett 66 x 98 takfönster och inga andra fönster.
Amen to that! Hade mer än gärna haft 2 stora takfönster i sovrummet. Som du säger så är det meditativt att ligga och kolla på regnet slå mot rutan. Men även titta på åska och blixtar om man gillar det vilket jag gör! :)

Tycker det är skönt att hustillverkare idag börjar ta vara på ljuset ovanifrån lite bättre nuförtiden!

En annan positiv egenskap är att du drar mer nytta av månljuset, så det blir aldrig helt mörkt med takfönster.
 
Man får ännu mer ljus om vinklar smyget utåt med 45 grader istället för ett rakt skakt genom taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.