A
M Mårtensson skrev:
Mycket bra genomgång i frågan, men jag saknar upplysningen om att det kan krävas lov från stadsbyggnadskontoret för att fälla träd på egen tomt. Vilket också medför en ibland kostsam utgift!

[länk]
Tack :) Jag tror jag nämnde något om det i intervjun men lätt att något faller bort. Gick inte in på det i detalj men frågan om "fridlysta träd" kom upp. Varpå jag svarade ungefär: "Det finns inga träslag som är generellt fridlysta, men ädellövträd som börjar uppnå en viss ålder och diameter kan vara skyddsvärda." Är trädet med på kommunens detaljplan kan det bli dyrt om man skadar eller fäller trädet. Jag hoppas man tänker till en extra gång innan man sätter sågen i gamla vackra träd, oavsett detaljplanering eller inte. Ha en bra dag :)
 
  • Gilla
Alias_Olle och 2 till
  • Laddar…
Varför klättra i trädet?

1. skiftnyckel och ett lätt snöre typ flagglina.
2. Kasta upp skiftnyckel med hjälp av linan igenom en klyka i trädet, skiftnyckeln drar ner linan på andra sidan.,
3. Knyt på ett kraftigt rep, drag repet upp igenom klykan (i mitt fall så används en kraftig krok som krokar i en lämplig gren) knyt fast flagglinan i skiftnyckeln så att du kan "styra" kroken, spänn sedan repet.
4. Såga enl. beskrivningen.

På det sättet fixade jag en (inte alltför stor) björk som lutade mot en teleledning samt i riktning mot vårat sommarhus.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Varför klättra i trädet?

1. skiftnyckel och ett lätt snöre typ flagglina.
2. Kasta upp skiftnyckel med hjälp av linan igenom en klyka i trädet, skiftnyckeln drar ner linan på andra sidan.,
3. Knyt på ett kraftigt rep, drag repet upp igenom klykan (i mitt fall så används en kraftig krok som krokar i en lämplig gren) knyt fast flagglinan i skiftnyckeln så att du kan "styra" kroken, spänn sedan repet.
4. Såga enl. beskrivningen.

På det sättet fixade jag en (inte alltför stor) björk som lutade mot en teleledning samt i riktning mot vårat sommarhus.
Precis så gjorde jag sist jag fällde ett träd, en tall. Men ibland är det svårare och trädet högt så det blir svårt att sikta och då får man klättra. Sist jag klättrade för att fästa en lina han jag med att ta en bild också. 20160106_143806[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Burrr Burr!!!
 
Hemmakatten
Riktigt inspirerande reportage

Att klättra högt upp i ett träd måste vara riktigt farligt med tanke på fallrisken eller är ni så ordentliga att ni har selar och sätter fast/säkrar selen varannan meter?

Grannen hade fällt en stor gran genom att klättra upp utan säkrad sele och sätta en lina högt,, klättra ner och en person drog i linan medan grannen sågade.

Maken erbjöd sig att ta ner en ännu större gran som var uppåt trettii meter. Behövdes förstås inga linor. Han gjorde som man ska och granen föll exakt där den skulle. När han ändå var där så gick han och tog ner skräpträden och grannen och hans son hjälpte till med avkvistandet av och kapade i tvåmeters längder.

Jag har stor respekt för trädfällning. Maken har ett AB sågkörkort från Skogsstyrelen, 4 väl spenderade dagar tog kursen. Nu efter ca 80 nedfällda träd är det dags för C?-kursen där man lär sig fälla problemträd, lutande träd, murkna träd. Jag ser kursen som en del i riskförebyggande.

Och självklart har han all utrustning förutom varselfärgade sågbyxor (som är blå) och han kör med en vanlig fodrad fanellskjorta. Hjälmen är 10 år, så det får bli en ny. men visiret måste han kunna fortsätta använda, eller?
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Riktigt inspirerande reportage

Att klättra högt upp i ett träd måste vara riktigt farligt med tanke på fallrisken eller är ni så ordentliga att ni har selar och sätter fast/säkrar selen varannan meter?

Grannen hade fällt en stor gran genom att klättra upp utan säkrad sele och sätta en lina högt,, klättra ner och en person drog i linan medan grannen sågade.

Maken erbjöd sig att ta ner en ännu större gran som var uppåt trettii meter. Behövdes förstås inga linor. Han gjorde som man ska och granen föll exakt där den skulle. När han ändå var där så gick han och tog ner skräpträden och grannen och hans son hjälpte till med avkvistandet av och kapade i tvåmeters längder.

Jag har stor respekt för trädfällning. Maken har ett AB sågkörkort från Skogsstyrelen, 4 väl spenderade dagar tog kursen. Nu efter ca 80 nedfällda träd är det dags för C?-kursen där man lär sig fälla problemträd, lutande träd, murkna träd. Jag ser kursen som en del i riskförebyggande.

Och självklart har han all utrustning förutom varselfärgade sågbyxor (som är blå) och han kör med en vanlig fodrad fanellskjorta. Hjälmen är 10 år, så det får bli en ny. men visiret måste han kunna fortsätta använda, eller?
C-kursen kräver nog mycket mer praktik mellan AB-kursen och C-kursen än 80 träd innan man blir antagen... 80 träd är ingenting, tyvärr.

Hjälmen passar bäst i återvinningen, hela hjälmen inkl visir och hörselskydd. Visiret har sannolikt fått sina smällar och blivit buckligt och även den plasten åldras och kommer att spricka med tiden. Fjädern till hörselskydden tappar spänsten med tiden och gör att skydden tätar dåligt. En ny hjälm är ingen dyr försäkring mot skador.

Skyddsbyxorna behöver inte varselfärg, kravet är varsel på överkroppen - om man jobbar där det är krav på motorsågskörkort.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Är det inte krav på motorsågs körkort överallt så länge man inte sågar åt sig själv eller släkten i rakt nedstigande led.
 
Hemmakatten
JPW skrev:
C-kursen kräver nog mycket mer praktik mellan AB-kursen och C-kursen än 80 träd innan man blir antagen... 80 träd är ingenting, tyvärr.

Hjälmen passar bäst i återvinningen, hela hjälmen inkl visir och hörselskydd. Visiret har sannolikt fått sina smällar och blivit buckligt och även den plasten åldras och kommer att spricka med tiden. Fjädern till hörselskydden tappar spänsten med tiden och gör att skydden tätar dåligt. En ny hjälm är ingen dyr försäkring mot skador.

Skyddsbyxorna behöver inte varselfärg, kravet är varsel på överkroppen - om man jobbar där det är krav på motorsågskörkort.
Tack för initierat svar. Ny hjälm med visir och hörselskydd kommer att inhandlas i helgen.

Trodde att ca 80 "riktiga' träd var tillräckligt för nästa nivå. Finns några lutande vresiga träd kvar att ta ner och tänker att oavsett hur många träd man sågat ned innan, så vore det bra med utbildning.
 
G
smurfen72 skrev:
Är det inte krav på motorsågs körkort överallt så länge man inte sågar åt sig själv eller släkten i rakt nedstigande led.
Nej arbetsmiljöverket kräver dokumentation på godkända teoretiska och praktiska prov för det arbetet som ska utföras. Motorsågskörkort är ett exempel på dokumentation :)
Mvh. Ann Elisabeth Jacobsen
 
Men sågar du åt dig själv eller tex åt sina föräldrar så är det inget krav på utbildning.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Staffans2000
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och självklart har han all utrustning förutom varselfärgade sågbyxor (som är blå) och han kör med en vanlig fodrad fanellskjorta.
Så här, menar du?

Staffan
 
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Gizmokvack Gizmokvack skrev:
Diskuterade på jobbet om att hugga ner ett träd med yxa vilket de menade på var ogörligt. Challenge accepted.
Hem, tog fram yxan och gav mig på mitt gamla päronträd... Jag fick ju ner det till slut, men det tog halva lördagen... Och dessutom kapade jag det 80 cm upp i luften så var ändå tvungen att kapa ner det med motorsågen sen.. Och söndagen blev jag halvt liggande pga träningsvärk!
Helt plötsligt fick jag en enorm respekt för de gamla skogshuggarna!
Dessa två filmer är rätt intressanta om fällning av ek med yxa:
 
Hos oss behövdes helikopter.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
pdov
Kan rekommendera att anlita någon som kan klättra och ta ned trädet. Gjorde det för att få ner en björk som stod nära mitt garage. Hela trädet låg inom en radie på ca 10 meter runt stubben när han var klar. En njutning att se ett proffs jobba.
Jag har själv motorsågskörkort och fält en del träd i småländska skogar men skulle aldrig ge mig på att klättra själv eller fälla träd nära hus på vanligt sätt.
Professionell arborist klättrar i stor björk nära byggnad för att utföra säker trädfällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Professionell arbetare klättrar i en björk för att fälla den nära ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lånade en skylift när jag tog ner några björkar som stog illa till då är det inga problem att ta ner dom själv.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.