Hej.

Går det att hänga upp PEM32 någorlunda rakt i källartaket? Hur tätt ska man sätta rörsvepen?

Anledningen till valet av PEM är att det är klorerat vatten som kommer utifrån och ska in genom ytterväggen och passera tvättstugan till pannrummet där värmeväxlaren sitter. Någon cm nedhängning är ok med tanke på att det är källare. Vattnet är ljummet, ca 35 grader.

Eller vad tusan ska man använda? Syrafast rostfritt är bortom min plånbok. Isolera PEM slangen och stoppa in resultatet i 75mm avloppsrör som man hänger upp?

Pen
 
Jag har använt Rinkabys Click easy konsoler tillsammans med de särskilda svepen för att hänga upp PEM 32. Var smidigt och blev snyggt. Tror jag satte dem på cc60. Går nog att sätta glesare också men det var inga långa sträckor för min del.

http://www.rinkabyror.se/artikel/konsoll-clickeasy-150mm/
 
PEM går bra men har du större pool ska du fundera om 32 mm räcker!
Värmeförlusten inomhus är minimal så isolering behövs inte (dock under mark).
Jag har hängt upp mina 50 mm PEM med vanligt hålband...
 
Krilleman
Ska det vara synligt i taket så skulle jag nog köpt raka 6m längder invändigt.

Klamma med skruvstift och gummisvep. Enkelt, snyggt & billigt.

Klammer ska du montera efter diagrammet. Kör på cc 60cm så är du gott och väl inom gränsen.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för utmärkta svar.

@anders07: Det är en liten ovanmarkspool på 7 kbm. Däremot är det en on/off VP så jag måste transportera bort 8kW när den väl är igång. Har räknat på 0.5 l/s genom vvx och 0.5 l/s genom en bypass - totalt filterflöde 1.0 l/s. Det ger ca 10 kPa extra tryckfall vilket är ok tror jag (normaltrycket är 30-40 kPa mätt före filtret). Jag skulle gärna ta lite större diameter men plastkopplingarna blir ju vulgärt klumpiga då och det kommer tyvärr att gå åt en del. Har också funderat på om man verkligen behöver isolera - det är ju bara 15 graders skillnad mellan rören och källarluften. Kanske en bra ide att få lite torrare källare på sommaren genom att helt enkelt avstå.

@krilleman_215: Wow för diagrammet! Visste inte att det gick att köpa raka PEM. De där på Jula ligger ju böjda med typ 30-40 cm radie såg jag häromdagen!. Ska höra med rörisen på gatan om han kan fixa det. Finns de på Dahl (har bra rabatt där)?
 
Krilleman
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Raka PEM! Vilken lyx!
Önskar jag visste det tidigare då PEM dragning slutat med både blåtira och smärta i de nedre regionerna efter att jag försökt trampa den rak och den slagit upp...
 
  • Gilla
Joonazz och 6 till
  • Laddar…
En följdfråga. Är det något man ska tänka på vad gäller expansion i längsled? Kan man t.ex. med rak PEM gå igenom två väggar av betonghålsten på tre meters avstånd och täta med polyuretanskum eller måste man ha avsiktliga krökar?
 
Krilleman
Det är ju dock bra om PEM-slangen kan röra sig lite. Trä på någon form av hylsa av något rör (koppar kanske du har liggandes) och täta mot hylsan.

Men ska du verkligen skumma genomföringen. Bila upp hålen lagom stort och putsa i gen med bruk!
 
Tänkte att det skulle bli lite värmeisolering i genomgången. Fast nu är ju betonghålsten hälften luft och kornigt så anliggningen blir ändå marginell.

Det blir lite lite spel eftersom jag tänkte köra PEM40 (**) och diamantborret ligger på 50mm, så jag tänkte att jag kunde tömma en tub skum. Men om det är bättre med puts så kan jag lika gärna köra det i väggarna. Men jag kanske skummar genomgången i stödmuren som är 25 cm betong.

Jag trär i vart fall på något så att det kan röra sig.

Tack.

(**) Tack anders07. Jag har tänkt om. Det blir rejälare med 40mm, då slipper jag bypass och skit. Jag kan till och med placera sandfilter och pump i pannrummet om jag nu skulle känna för det senare. Det blir någon tusenlapp eller mer dyrare men så får det bli.
 
tommib
PP avloppsör 50mm kanske kan vara lagom att trä på. Billiga är de också.
 
Varför inte köpa PVC-rör? Helt klart snyggast och sedan limdelar till böjar och ventiler. Givetvis tycklassade sådana. Kolla in http://www.dammbutiken.se/pvc-ror/
 
Javisst skulle det bli snyggare med limmade PVC rör - det tycker jag också. PEM vinklarna är ju groteskt stora när de är i plast. Och det känns ju lite onödigt att köra med 10 Bars material till ett poolsystem på max 1 Bar. Men är det godkänt och säkert att dra limmad PVC inomhus?

Hälften av min rördragning går i mark och på icke frostfritt djup. Finns det kompatibel slang att använda till detta eller är det PEM som gäller där likväl? Finns det isåfall övergångar mellan PEM och PVC?
 
Krilleman
Mark är det PEM som gäller. Synligt inomhus spelar det ingen roll med PEM/PVC.

Och beträffande tryckklassen så har PVC samma tryckklass som PEM. (Finns även en variant som är PN16)

Men har du mycket böj som ska dit så blir ju limmad PVC snyggare.

Övergång mellan PEM och PVC så får du köpa en koppling för PEM som är invändigt gängad och en övergång till PVC som är utvändigt gängad för att få ihop materialen med varandra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, jag ska fundera på saken. Är det rätt tolkat att med rätt limteknik så håller inte bara PVC rören utan även limningen samma tryckklass som PEM?

Kan i o f sig tänka mig det för när jag försökte bryta isär mina limmade centraldammsugarrör i fogarna så var det fullständigt omöjligt. Fogen var lika stark som rören. Det blev till att såga isär dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.