Jag gav min mossmatta en omgång järnsulfat för ett par veckor sedan. Jag körde varianten med ryggspruta som det tipsades om i en annan tråd här. (Jag testade kanna med spridarramp också, men det blev bara ojämnt och det kändes som det mesta gick rätt ner i backen.)

Mossan svartnade ganska omgående, men drar man upp en "mossindivid" och inspekterar så är den ju bara svart 1-2 cm längst upp, sedan frodigt grön ett par cm och mer grågulaktig längst ner.
 
Det tar lite tid att gå från mossmatta till gräsmatta. Se det som att du gett mossan ett rejält kok stryk. Den kommer att komma igen och då får man se till att ge den en omgång till. Efter ett par omgångar kommer den troligtvis dra sig tillbaka om det inte är väldigt gynnsamma förhållanden för mossa och extremt ogynnsamma förhållanden för gräs.

Egentligen är bästa tiden att tvåla till mossan lite tidigare på våren och lite senare på hösten då det är så kallt att gräset slutat växa, men mossan fortfarande växer (dvs under 10 grader i gräset men inte fruset). På sommaren ser man till att gynna gräset med gödsel och bevattning för att tränga undan mossan ytterligare.
 
Så här några veckor senare så verkar den i alla fall inte återhämta sig. På en del ställen ser den likadan ut, på andra har det gröna gulnat något.
Jag tänkte köra ett par omgångar gräsgödsling, sedan järnsulfat igen i höst och mossrivning + järnsulfat i vår.
 
Tänkte lite på detta med gul mossa vilket stadie är den i då mår den bra fast lite torr eller är den halv dö ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.