Ska borra genom fasadtegel (håltegel) för att installera vattenutkastare. Det behövs minst ett 20 mm hål. Är lite orolig för att spräcka teglet, några tips för att minimera den risken?

- Borra mitt på en tegelsten, eller i en fog?
- Förborra med mindre diameter eller köra direkt med 20 mm?

Ibland tipsas det om att köra med en vanlig slagborr i stället för borrhammare för att minska risken för sprickor. Dock finns 20 mm betong/tegelborr bara med SDS-chuck (i alla fall som går att få tag på enkelt). Är det OK att köra på med borrhammaren, försiktigt?
 
Om du har en multihammare, typ Metabo, så skulle jag nog påstå att det går att köra den med sds-chucken utan slag. Fast säker är jag inte nu när jag tänker efter ;)

Å andra sidan går det väl att sätta ett sds-borr i en vanlig chuck.

Bosch Multi Construction finns i upp till 20mm, kör med en sådan, eller med en Multi Construction hålsåg, då får du ett superfint hål ;), eller en hålsåg med diamantskär.

http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/207659/universalborr-cyl-9-multi-construction/

Kör mitt i en tegelsten.
 
Har en billig borrhammare, men det går att köra utan slag. Tänkte att lite slag kanske behövs (som i en vanlig slagborrmaskin), men det kanske räcker med rotation. Har några lösa tegelstenar, får prova. Tack för tipsen!
 
Tegelsten brukar gå ganska bra utan slag. Jag har dock kört en del i tegelsten med metabo borrhammare med slag, utan problem, men inte så grovt som 20mm. Allra bäst blir så klart med en hålsåg.
 
Med ett bra/vasst borr (Bosch Multi Construction är mycket bra!) går det bra utan slag, även om det kan ta lite tid. Men är det bara ett enda hål så är det ju lugnt.

Som sagt så är en slagborrmaskin snällare mot materialet. Har du en med 13 mm chuck så kan du faktiskt klämma fast ett SDS-borr i den med lite trixande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.