Jag har gjort enkel uträkning på vilka kostnader man egentligen får om man bygger ett nytt älvsbyhus (1½ plans Lodur). Några kostnader är exakt beräknade med tanke på var jag bor. En del är jag osäker på och ev. kan jag ha glömt något.

Hus 941.400:-
Garage 111.460:-
VVS installation 85000:-
Elinstallation 15000:-
Tomt 47480:-
Bygglov 50000:- (Samt övriga kommunala kostnader)

Totalt 1300340:-

Att tillägga är jag inte valt till några extra tillval. Men jag vill ha fram det faktiska grundpriset så kan man lägga på tillval utöver grundpriset.

Stämmer mina beräkningar? Eller är jag ute o cyklar....
 
Har du räknat med schaktning och grundläggning?
 
VVS och Elinstallation, menar du anslutningsavgifter då eller? För annars är väl dessa kostnader inkluderat i huspriset. Det som tillkommer är som robban44 påpekar markarbeten. I Västerås har Älvsbyhussäljaren, som har ett eget entreprenadföretag som utför dessa markarbeten, ett "fast" pris på 235tkr om man tar det genom honom.

/JB
 
Tack för svaret!

Nej, har inte räknat in det. Tomten som är aktuell är helt plan utan träd osv (gammal gräsåker). Om det behövs göras något då vet jag inte? Vad handlar det om för kostnader isf?
 
Blåtummen skrev:
VVS och Elinstallation, menar du anslutningsavgifter då eller? För annars är väl dessa kostnader inkluderat i huspriset. Det som tillkommer är som robban44 påpekar markarbeten. I Västerås har Älvsbyhussäljaren, som har ett eget entreprenadföretag som utför dessa markarbeten, ett "fast" pris på 235tkr om man tar det genom honom.

/JB
Precis jag var lite otydlig, men det är som du säger anslutningsavgifterna. Och dom kommer man ju inte ifrån.

Ok, så det handlar om så pass stor kostnad för markarbetena även fast som jag skrev i inlägget ovan att marken är helt plan?
 
Just markentreprenaden är ju alltid lite kinkig, vet du hur det ser ut under markytan?

Ett tips är att göra en geologisk undersökning, kostar 5000-10000 men det kan betala sig många gånger om, det kan dyka upp överraskningar under ytan som gör att mark arbeten kan dra iväg till astronomiska summor om man har otur.

Just älvsbyhussäljare brukar ha egna markentreprenadföretag som dom erbjuder att utföra dom jobben men dom lämnar ofta bara ett fast jä...ligt högt pris, i Malmö är det priset för närvarande 350.000:- oavsett om allt är hur enkelt som helst.
Så ett tips där är att ta in pris från utomstående markentreprenadföretag.
 
Att marken är plan tror jag inte har jättestor betydelse för priset på markarbetena i Ä-hus fall (tyvär...). Deras krypgrund vilar på ett antal plintar som grävs ner i marken, 90-150cm el nåt tror jag, plus att marken ska grävas ur och fyllas med grus/singel. Det som kan tillkomma är pålning eller sprängning om man har extra otur. Pålning vet jag inget om, men att utföra nån enstaka sprängning kostar typ 10tkr. Priset för markarbetena varierar som synes runt om i landet men generellt är de höga och du kan säkert hitta billigare av annan entreprenör.
 
Maxxar: Här har du några ytterligare poster att lägga till i kalkylen.

Anslutningsavgift VA
Anslutningsavgift el
Byggel
Anslutningsavgift tele + ev. bredband
Ev gatukostnad
Ev sprängning
Schakt
Uppfyllnad efter schakt
Ev stenkista för dagvatten
Finplanering inkl garageuppfart etc
Vilken uppvärmning ska du ha? Räkna in t.ex. borrhål för bergvärme
Ingår grunden i huspriset? Lägg annars till den.
Lagfartskostnader
Pantbrev
Utstakning
Lägeskontroll
Ev planavgift
Kvalitetsansvarig
Räntor under byggtiden
 
Snailman
Du kan nog glömma byggelen till Älvsbyhus:

Citat från deras site nedan:

Behöver jag hyra elskåp under byggtiden?

När du bygger Älvsbyhus kopplas husets elström
för det mesta på redan första eller andra dagen.
Därför behövs inget elskåp som kostar onödiga tusenlappar.
 
"Just älvsbyhussäljare brukar ha egna markentreprenadföretag som dom erbjuder att utföra dom jobben men dom lämnar ofta bara ett fast jä...ligt högt pris, i Malmö är det priset för närvarande 350.000:- oavsett om allt är hur enkelt som helst.
Så ett tips där är att ta in pris från utomstående markentreprenadföretag."

Instämmer i ovanstående.. vi betalade ca 85000:- för våran markentreprenad, så där finns pengar att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.