Hej alla,

Jag har funderingar över att bygga ett attefallshus på tomten och tänkte snart höra av mig till banken om lån. Dock slog det mig att det kanske finns möjlighet att påverka min nuvarande värdering negativt.

När jag renoverat klart för 3 år sedan så värderade banken min fastighet till 3 milj, vilket var mer än vad jag faktiskt förväntade mig. Och mina lån uppgick till 2,5. Det var ju såklart jättekul eftersom jag då slapp topplån.

Men om jag nu ska bygga ett attefallshus och låna till det så kommer de ju vilja värdera igen för att se om de kan låna ut pengarna till mig. Så, tänk om de tycker att bankens värderingsman de använde vid förra tillfället värderade mitt hus alldeles för högt, vad händer då? Sänks värderingen helt enkelt? och jag blir tvungen att betala på ett topplån? Eller hur funkar det? Någon som vet?

/D
 
Hur har prisutvecklingen varit i området där du bor? Inte har väl priserna sjunkit på tre år?
 
Du kan alltid göra en värdering, om du sedan ska visa den för banken är ju en annan femma.

Kom bara ihåg att med de nya reglerna så får man bara komma med en ny värdering vart femte år,
om ingen avsevärd förändring är gjord (vad det nu är).

Sedan som Marlen säger, har inte priserna gått upp i dina krokar under de senaste åren?
Vart bor du?

Gör du en värdering nu och säg att vi utgår från tidigare värdering, 3 mkr.
Säg att uppgången varit 25 %, det innebär att det nya värdet blir 3,7 Mkr.

Bör innebära att det finns utrymme att låna för.
Kolla med banken om ett Attefallshus innebär tillräcklig förändring så att du kan
göra en ny värdering när huset är klart.

Skulle lånen uppgå till mer än 70 % av värdet så behöver du börja amortera 2 % per år.

Befintliga lån och med en hyffsad kontakt med banken så finns det säkert diskussions
utrymmen men du kan ju prata med mäklaren om hur du tänkt det.
Sedan behöver du ju inte gå till banken med värderingen.

EDIT: Vänd dig till samma mäklare, den som gjorde värderingen för tre år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Området lär ha stigit ganska ok tror jag. Det är mer att jag fick en sån makalös värdering, som jag själv är skeptisk till. Hus som är lika små som mitt går ju för ca 2 milj, och min värdering hamnade på 3. Nu är/var ju iofs mitt helt nytt inuti. Men det låter lite som en gläjdevärdering ju. Och förvisso blev jag ju glad! Det är nu när jag vill bygga som jag funderar över värderingen igen.

Banken har egna värderingsmän som de använder. Så siffrorna kommer till banken hur jag än gör. Och jag kan nog inte garanteras få samma kille.
 
Varför måste du värdera igen? Ryms inte det nya lånet i det nuvarande värdet?
 
Useless, jag förstår nog inte riktigt... Eller har jag blivit helt snurrig.

Jag har lån för 2,5 milj och värderingen är i dagsläget 3,0. Så jag ligger ju just nu på 83% belåning. Mitt attefallshus beräknas kosta ca 200'. Så jag kommer ju ligga på en belåning på 2,7 efteråt, dvs 90% belåning om det inte görs någon värdering.

Nu vet jag inte hur banker gör, men jag höjer ju egentligen hela värdet på min fastighet med de 200 jag lånar. Så om fastigheten automatiskt skulle bli värd 3,2 milj efter attefallshuset är byggt, utan att en värderingsman kommer och värderar, så kommer jag ligga på 84% vilket jag slipper topplån på.

Funkar det så månne, att fastighetens värde höjs av banken med det belopp man investerar?

Men, tänk om de skulle skicka ut en värderingsman som värderar allt till 2,7 eller nåt när jag är klar.
 
Ok. Det var svar på min fråga - Syftet med en omvärdering är alltså att kunna låna mer utan att komma över 85%-gränsen.
Ta dit en mäklare och gör en värdering. Om resultatet blir dåligt så måste du ju inte visa det för banken. Dock kommer du ju inte heller att kunna låna mer än upp till 85% på fastgheten utan måste lösa de överskjutande ca 150' via ett 'vanligt' lån.
Tyvärr är ju 85%-gränsen numera väldigt fast. Tidigare fanns det ju i vissa fall ett visst förhandlingsutrymme... Jag vet inte hur det funkar med den nya lagstiftningen, men bankerna brukar ju kunna vara flexibla med trogna kunder, så det kanske istället finns ett visst förhandlingsutrymme kring värdet på huset?
 
D
När jag läser frågan så undrar jag hur blir det med de gamla lånen, tänker på de nya amorteringsreglerna?
TS kanske redan amorterar och jag har inte koll på de reglerna och de kanske inte spelar roll men kan kanske vara bra veta om det påverkas
 
Om liknande hus i området säljs för ca 2 miljoner och du lånar upp så att du har 2,7 miljoner i lån så finns det ju en överhängande risk att du hamnar i skiten om du av någon anledning blir tvungen att sälja.
Är det värt att sätta sig i den situationen istället för att spara ihop de pengarna som behövs för att bygga attefallshuset så att du slipper låna mer?
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
@daniel_82: Lån beviljade före 1/6 omfattas inte av de nya reglerna.

@Zlade: Jag håller med. Istället för att trixa med värdet för att kunna låna så mycket som möjligt borde man fundera på vad man har för betalningsförmåga och vad som händer om man tvingas sälja huset till marknadsvärde.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D
@useless: Lån beviljade före 1/6 omfattas inte av de nya reglerna det har jag också förstått men läste någon stans om man utökar lånen att det kunde göra skillnad kan vara någon som inte har jätte koll som skrev det men bra veta om det inte är så.
 
D
Danne_H skrev:
Useless, jag förstår nog inte riktigt... Eller har jag blivit helt snurrig.

Jag har lån för 2,5 milj och värderingen är i dagsläget 3,0. Så jag ligger ju just nu på 83% belåning. Mitt attefallshus beräknas kosta ca 200'. Så jag kommer ju ligga på en belåning på 2,7 efteråt, dvs 90% belåning om det inte görs någon värdering.

Nu vet jag inte hur banker gör, men jag höjer ju egentligen hela värdet på min fastighet med de 200 jag lånar. Så om fastigheten automatiskt skulle bli värd 3,2 milj efter attefallshuset är byggt, utan att en värderingsman kommer och värderar, så kommer jag ligga på 84% vilket jag slipper topplån på.

Funkar det så månne, att fastighetens värde höjs av banken med det belopp man investerar?

Men, tänk om de skulle skicka ut en värderingsman som värderar allt till 2,7 eller nåt när jag är klar.
Tror inte bankerna kommer lägga på kostnaden automatiskt. Det är ju inte alltid de pengarna man lägger ner motsvarar värde ökning. Kan ju jämföra om du gör om köket. Gör du om köket och tar IKEA kök och det kostar för enkelhetens skull 50'000 kanske det höjer värdet på 75'000 men säg i stället du gör om köket för 175'000 kr i båda fallen för du om köket och vi säger för enkelheten att i båda fallet ökar husets värde 75'000, då har du i första fallet tjänat 25'000 på värderingen och i sista förlorat 100'000 kr om man ser värderingen och vad man lagt.
 
Tänk på att du måste amortera 2% på det totala lånebeloppet även om du bara lånar 200 000 kr till. D v s har du lån på totalt 2,7 mkr måste du amortera minst 54 000 kr per år tills din belåningsgrad är nere på 70%.

Så om du har en låg amortering idag kan det bli en ganska stor skillnad i amorteringen per månad om du lånar 200 000 kr extra.

/Krille
 
Krille4 skrev:
Tänk på att du måste amortera 2% på det totala lånebeloppet även om du bara lånar 200 000 kr till. D v s har du lån på totalt 2,7 mkr måste du amortera minst 54 000 kr per år tills din belåningsgrad är nere på 70%.

Så om du har en låg amortering idag kan det bli en ganska stor skillnad i amorteringen per månad om du lånar 200 000 kr extra.

/Krille

Var har du hittat detta?
Det är inte vad jag sett

"Man amorterar det nya lånet, tilläggslånet, på tio år. Amorteringen ska pågå till hela det nya lånet är betalt eller den samlade skulden kommit ner till 50 procent av bostadens värde."
200k på 10 år är inte 50k per år
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Idag amorterar jag redan 2% på mina 2,5 milj. Så det blir ju ingen jätteökning på 150000 till, såvida värderingen av min fastighet också ökar med bygget av mitt attefallshus. Dvs så länge jag håller mig under 85%.

När man bygger till så brukar väl bankerna göra en förvärdering? Dvs att jag visar skisserna på hur det kommer se ut. Jag tänkte att det skulle kunna ge mig en indikation på hur det kommer bli värdemässigt. Kruxet är ju när allt är klart, om värderingsmannen inte har samma syn som den tidigare värderingsmannen. Och det är bankens egna värderingsmän, så jag kan liksom inte låta bli att visa värderingen för banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.