Stegar och skottkärra har min byggare lånat. Dock frågade han först, men jag hade nog inte tagit illa upp om han använt dem ändå. Skottkärran fick dödstöten av att de körde ut några ton dräneringsgrus med den, men den var gammal och skraltig och levde ändå på lånad tid.
 
nikasp
När jag lät bygga kök så dammsög dem sågspån med min dammsugare. Första gången jag använde den så brann den...
 
Oftast har ju de mycket bättre verktyg än vad vi har. Men när vi bytte fasad var det smidigt att ha två cirkelsågar, en för att kapa i rätt längder med 38% vinkel för taklutningen och en för att snedsåga nederkanten på plankorna i rätt vinkel för att få droppnos.
 
Som kund förutsätter jag att hantverkare som kommer hit har verktyg som behövs i "vanliga fall" men förutsätter också att de använder byggljus, arbetsbockar och sopkvast som står i arbetsutrymmet utan att behöva fråga. En del andra verktyg, typ längre stege till getingutrotaren eller svetsaggregat till bergvärmeborraren när hans havererat tycker jag att det är lika självklart att låna ut som att de naturligtvis frågar innan de använder.

Börjar de vilja låna verktyg de rimligen borde förstå att de kommer att behöva skulle jag bli mer misstänksam. Att jag har bättre verktyg är inte ingen bra anledning och om de skulle vilja låna stationära snickerimaskiner är det snarare någonting vi skulle kommit överens om innan arbetet. Jag skulle kunna tänka mig ett sådant upplägg om jag till exempel tog in en snickare och körde tillsammans med denne.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Man kan inte ha alla verktyg med sig om man tex stöter på något som kräver andra verktyg än man annars behöver eller om något går sönder och kunden tex har en svets som man kan laga det med så är det ju såklart mycket smidigare om man kan låna kundens verktyg eller om ens egna går sönder. Men då frågar man först.
 
hsd
givetvis har man som hantverkare med sig alla verktyg som krävs, annat vore skamligt.
 
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag har inget emot att hantverkare lånar om de behöver något. Det är ju trots allt jag som får betala deras tid.
Men något som irriterar mig är att de ibland förväxlar eller plockar med sig saker de lånat. Förlängningssladdar, koben, spett och något annat har jag blivit av med. Jag är ganska övertygad att det är av misstag, men det kvittar när man inte hittar prylarna när man behöver dem. :mad:
Ofta har det gått en tid innan jag upptäckt det, och då är det så dags att fråga efter dem.
Hehehe. Förstår

känner igen den. Hade nyligen en s k ”anläggningafirma” från Stockholm här. De har skitfina hemsidor för anläggning av uppfarter o liknande. Skitfin hemsida för byte av säkerhetsdörrar samt ytterligare ngn hemsida för något liknande.
De lånade hejvilt utan att fråga. Snodde en spade och någon annan pryl. Vi försökte till slut på alla sätt få firman att färdigställa och korrigera o den ”supertrevliga” Chefen lovade bättring gång på gång.
En dag när jag kom stod de o skulle foga 50kvm med min gamla helt utslitna piasavakvast med 7 strån kvar samt barnens lilla prydnadskvast. Ca 45 cm lång. Där stod en”stackars” hantverkare från öst och försökte foga med en pytteliten barnkvast. I timmar.
När de åkte tog de med sig fler prylar. Jag gjorde om själv så nu är det fint.

Men barnkvasten blev kvar!! Så jag kunde foga!!
 
En fem år gammal tråd som väckts till liv igen. Är den fortfarande aktuell? Ni som anlitar hantverkare - lånar de fortfarande verktyg?

Jag tycker att det blir väldigt många "om" i dessa situation.

Om verktyget går sönder, vad händer då? Eller ännu knepigare om det bara går sönder lite, så det fortfarande går men är helt kass.

Om resultatet blir dåligt på grund av att kundens verktyg var dåligt? Slö klinga, cirkelsåg som drar snett, vattenpass som inte är i våg?

Om hantverkaren skadar sig på kundens verktyg, i synnerhet då om det var något fel på det? Verktyget blir strömförande, saknad klyvkniv, bristfälligt klingskydd?
 
Jag har en hantverkare som varit här lite då och då de senaste åren. Duktig, trevlig och helt utan koll på sina saker. Han brukar låna diverse småprylar varje gång han är här och när han sedan åkt finns det ungefär lika många saker kvar. Aldrig exakt samma prylar, men hittills har det nog gått på ett ut. Lite som ett sånt där julklappslotteri jag hört berättas om. Lite extra krydda i vår ”relation”.
 
Jag jar lagat sprängarens grävmaskin och gjutarens enorma vibbra, snickarens kapågersåg när de pajjat. Gör annars allt själv och minns inte om jag lånat ut verktyg. Förmodligen har jag det. Hantverare har dock lånat ut verktyg till mig, traktorgrävare kapågersåg, (inte samma som jag nämnde) mätinstrument bilmaskiner. Jag tror att om man kan mycket själv så har man lättare att välja hantverkare, och kan man mycket får man förtroende av hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.