K
Skulle en granne komma med sånna åsikter medan man ser skrotet av sitt nyligen nerbrunna hus hade jag frågat om allt står rätt till och be henne dra åt...
( Nu kanske hon inte gick så rak på sak. Men personligen hade jag inte haft en tanke på att ställa "krav" efter nått så fruktansvärt. )
 
  • Gilla
Enolf och 11 till
  • Laddar…
remdrivet skrev:
Hur var det nu med grannar? Här i krokarna är det bara grannar vars tomt direkt ansluter till våran som får har åsikter, dom på andra sidan vägen är inte grannar, enligt jurist och komun.
Senast jag tittade var åsiktsfrihet fortfarande grundlagsskyddad. ;)

Angående yttrande om bygglov är det väl lika så här fritt för vem som helst att lägga in sina åsikter, sedan är det upp till bygglovshandläggare att bedöma om det är relevant eller ej. Såklart att en granne 30 meter bort kan ha åsikter om ett 5 vånings hyreshus som byggs och kanske få gehör, men kanske inte lika säkert om det rör sig om en vanlig villa.

Sedan håller jag utifrån den fakta som finns här självklart med Kirderf85. Lycka till med ert nya hus och hoppas det kan ersätta det ni har förlorat.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Just det finns många domar om i MöD. Dock har jag aldrig satt mig in i vilka regler som gäller. Men din kommunen kan inte ha andra regler en lagen. Dock kan de säkerligen välja att låta fler yttra sig...
Har varit i Mark- och Miljööverdomstolen i just ett sådant här ärende.
Vi hade en triangeltomt mellan oss och grannarna (nybyggnad). Länsstyrelsen ledde in på detta spår (att grannarna inte var rågrannar om jag kommer ihåg termen riktigt).

Det slutade med att bägge grannarna fick överklaga bygglovet (första fick rätt i Mark och Miljödomstolen och andra (som var i den bredare delen av triangeln) efter MÖD.

I princip får man överklaga om det bara är en väg eller liknande mellan.

(Sedan vann vi utan problem "andra varvet" som slutade redan efter M&MD då vi skulle bygga helt enligt detaljplan)

En granne som bygger nu använder sig av Attefallsutbyggnad som de fick lov att göra direkt eftersom vi godkände det.
En attefallsutbyggnad behöver inte följa detaljplanen så länge den inte kommer för nära tomtgränsen, min granne bygger på prickad mark!
 
  • Gilla
Lolisd79
  • Laddar…
Beklagar förlusten av era tillhörigheter, trygghet och hus :(

.. en granne som beter sig sådär är definitivt ingen granne jag skulle vilja ha att göra med! Skulle högaktningsfullt skita i allt de hade att säga faktiskt (utan att för den delen vara "otrevlig" - så tydligt..). Tyvärr är jag nog också så elak, att i ett sånt läge (om de tagit upp sin egen utsikt när mitt hus precis brunnit ner..), så hade nog deras utsikt med tiden blivit markant sämre än idag... Jag är för grannsämja och trevlig anda, men det finns gränser alltså!

Däremot skulle jag ta hjälp av kommunen, fråga mycket ...be om råd och tips så de fick känna sig delaktiga i det hela. De har troligen större förståelse för er situation än grannen har.. och ni kan ju kanske få tips och trix av kommunen som hjälper er i både "grannarnas yttranden" och planering av nya huset.

Får man bara tag i personalen så brukar de vara trevliga och hjälpsamma (min erfarenhet! även om de är ena jäklar på att dra ut på tiden när de har för mycket att göra.. och de förhalar gärna saker med mer pappersexercis för att få mer tid på sig.. men det är sällan en enskild kommunarbetares fel..)

Önskar er all lycka till med nya huset
MVH Sandra
 
  • Gilla
Apocalypsen och 3 till
  • Laddar…
Känner att detta ämnet den enes död den andres bröd....

Grannen som har sin utsikt i tanken när ert hus brann ner....det är någonting som saknas hos den grannen och därför bör ni agera med detta i tanken...
All anpassning till den grannen är bortkastad energi...så sluta genast att prata med den grannen o hälsa bara kort ..,
De muntliga samtal som ni har med dessa okänsliga dårarna kan bli verkligt tråkiga i efterskott..så sluta prata allt om bygget med dessa.

Håll kontakten med kommunen i högsta prioritet men tänk på att korruption är vanlig numera i Sverige med lågt betalda dåliga handläggare.

Vill ni göra det lättare för er så anlita någon som ni vet har byggt med bra resultat i närheten nyligen då har de upparbetade kontakter till handläggare och risken för avvikelser minskar.
Anlita Arkitekt så ni kan lösa ert hus på ett bra sätt med alla extra omständigheter som brand medför...

Sätt grannen inför fullbordat faktum...en uteplats kan ni vänta med och Arkitekten kan lösa den så att ni inte behöver redovisa den så att grannen kan påverka ...

Om detta tär på er känsla för att bo kvar så prata med försäkringsbolaget om situationen speciellt om brandorsaken inte är utredd ordentligt...Då bör ni nog flytta
 
  • Gilla
Apocalypsen och 3 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla era svar!!! Vi har satt några riktigt slipade personer på detta! Och som ni säger! Tänker inte prata med dem mer! De har satt upp spelreglerna och får ta konsekvenserna utefter detta! Tack igen för er förståelse!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Det kunde inte utredas då det var så nedbrunnet, men troligtvis runt kaminen
 
O
Det är tråkigt att närmaste grannen ska visa sig vara en idiot, när man som mest behöver det. Men det är i krisen vännerna prövas. Förvisso är inte grannen en vän... Men talesättet passar in på nått sätt... Förvisso hade jag själv gjort som grannen... Fast tvärtom :)
Jag beklagar verkligen! Både att grannen är en idiot och branden.
 
  • Gilla
Apocalypsen och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det är tråkigt att närmaste grannen ska visa sig vara en idiot, när man som mest behöver det. Men det är i krisen vännerna prövas. Förvisso är inte grannen en vän... Men talesättet passar in på nått sätt... Förvisso hade jag själv gjort som grannen... Fast tvärtom :)
Jag beklagar verkligen! Både att grannen är en idiot och branden.
Tack snälla!!!!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.