Läst lite om detta och är införstådd med att det finns gott om nackdelar för att kakla på levande material. Har gjort om lite i köket och av flera anledningar så är det OSB det skall kaklas på. Få dit gips är altså inget alternativ.

Kakellim har jag förstått är grejen. Vad finns det mer för tips om detta? Läste något om att våtrumstapet bakom skulle kunna hjälpa. Finns det något man kan behandla/måla OSB:n med för att det skall överleva/fästa lite bättre? Att bygga på utåt från väggen mer än 1-2mm (förutom kakel med lim) är alltså inte aktuellt.Gällande fogen, om det skulle vilja röra på sig lite så hade det ju varit fint om det fanns någon mer elastisk/mjukare fog, gissar jag?

Så ja, jag förstår att många vill svara "sätt gips", men nu är frågeställningen "hur sätter man kakel på bästa vis om underlaget är OSB?" :)

Edit: Kanske finns det någon speciell form av kakel som lämpar sig bättre, är stora eller små plattor att föredra...?
 
Redigerat:
Jag tänker mig att det viktigaste är att ha en fog som är flexibel nog att ta upp de rörelser som kan uppstå.
 
Har för mig att OSB har en vaxbeläggning på ytan, det borde innebära risk att det fäster osedvanligt dåligt på den.
 
Kör på vanlig kakelprimer först. Troligen kommer det fungera fint utan problem med vanlig fog.
 
Jag tror inte det kommer funka alls
Förstår inte varför man gör om / renoverar och sen ändå ska göra på ett sätt som man vet att inte e bra...
Om man inte vet och gör fel är en sak men att veta men ändå skita i det...

Spacklade på en osb med Våtrumsspackel och skulle slipa dagen efter då ramlade hela spackel kakan ner, då grundade vi med vävlim, då funkade det
 
nino skrev:
Jag tror inte det kommer funka alls
Förstår inte varför man gör om / renoverar och sen ändå ska göra på ett sätt som man vet att inte e bra...
Om man inte vet och gör fel är en sak men att veta men ändå skita i det...

Spacklade på en osb med Våtrumsspackel och skulle slipa dagen efter då ramlade hela spackel kakan ner, då grundade vi med vävlim, då funkade det
Ja, det finns ett bra ordspråk för detta

- If you're gonna go wrong, do it with confidence

;)

Fibo-trespo kökspanel kanske är ett alternativ istället :)
 
Ja eller Alloc kitchen Wall
 
Men nino, om man kör med flexibel fog, kan det inte funka då tror du? Eller spricker det i fogarna i alla fall?
 
  • Gilla
Seaside
  • Laddar…
Jag tror problemet blir att få fixet att fästa bra på ytan, primer löser inte allt
Menar du siliconfog? All fog idag är väl mer eller mindre flexibel, likaså fixet, men det är ju fortfarande en cementprodukt.
Fäster det på skivan så vore nog S48 bästa valet
 
Jag har haft två omgångar kakel som lossnat från spånskiva, tredje gången så bytte jag till gips och vi får väl se.

Fogarna höll så man kunde lyfta bort 4 plattor i taget.

Protte
 
Claes Sörmland
Om man nu ska fuska med träunderlag varför inte göra som när man putsade på trä förr? Köp putsnät och klamra upp med tät klamring. Fixet fäster i nätet som hänger i klammern.
 
Själv gjorde jag en riktig snabbrenovering av kökskaklet, och limmade på ekfanergolv på det gamla kaklet. Det blev riktigt bra. Långa "tiljor" med 30cm bredd.

En snål-fibo-trespo-lösning, kan man säga. Nytt kök för några hundralappar. Ja, åsså en ny bänkskiva blev det också samtidigt.
 
  • Gilla
Jawnax
  • Laddar…
Fast vad är egentligen problemet? Det är väl bara att pröva att kakla på OSB-skivan. Funkar det så funkar det, om det inte funkar så har man bara lagt ett par timmars jobb i onödan och får göra om det.

Föreslår följande: kör över OSB-skivan med 40-sandpapper för att få bort ev. vax. Prima. Kakla med kakellim. Foga med vanlig kakelfog.
 
Problemet är att OSB/spånskiva krymper och sväller omvartannat och bryter sönder fixet.
Första året sitter det som berget men 5-10 år så kanske det trillar ner.

Protte
 
f91jsw skrev:
Fast vad är egentligen problemet? Det är väl bara att pröva att kakla på OSB-skivan. Funkar det så funkar det, om det inte funkar så har man bara lagt ett par timmars jobb i onödan och får göra om det.

Föreslår följande: kör över OSB-skivan med 40-sandpapper för att få bort ev. vax. Prima. Kakla med kakellim. Foga med vanlig kakelfog.
Nej det är väl bara att köra, går det så går det....
Men renoverar man så tycker iaf jag att man ska göra det så riktigt man kan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.