Jag har börjat riva i badrummet på övervåningen som vi ska totalrenovera.

När jag tog upp golvet såg jag att regeln i bjälklaget inte är genomgående utan att det sitter en stor cementkaka framför murstocken. Antagligen ett ugnsfundament.

Cementkakan ansluter till murstocken och en smal stödmur (bara en tegelrad). Cementkakan har inget stöd under! Hänger den fritt i luften eller hur brukar en sådan konstruktion ser ut?

Bifogat bilder på badrummet på övervåningen och samma hörn i köket på nedre våningsplan.

Hur ska jag fortsätta när jag vill regla upp, kortla, sätta golvspån och flytspackla?

Alt 1: Ha Cementkakan kvar, göra urtag i golvspån och flytspackla över cementkakan.
Alt 2: Bila bort cementkakan. Hur bygger man upp mellanbjälklaget då?

Badrum (övervåning):
Cementkaka_Övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök (nedre våning):
Cementkaka_Kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog ha tagit bort den. Jag hade samma problem hemma hos mig. Fast då hade tyngden från "cementkakan" fått taket på nedervåningen att bukta ner. Man vill ju gärna ha golvet helt stumt i ett badrum, så man inte får sprickor och läkage. Blir det matta eller kakel i badrummet? :)
 
Claes Sörmland
gungunsen skrev:
Cementkakan ansluter till murstocken och en smal stödmur (bara en tegelrad). Cementkakan har inget stöd under! Hänger den fritt i luften eller hur brukar en sådan konstruktion ser ut?
Det brukar gå stora järn in murstocken som bär dylika avsatser.
 
Johnsvi skrev:
Jag skulle nog ha tagit bort den. Jag hade samma problem hemma hos mig. Fast då hade tyngden från "cementkakan" fått taket på nedervåningen att bukta ner. Man vill ju gärna ha golvet helt stumt i ett badrum, så man inte får sprickor och läkage. Blir det matta eller kakel i badrummet? :)
Det verkar vara rätt så stadigt och jag ser ingen nedbuktning på nedervåningen. Murstocken är inte i allra bästa skicket och jag undrar om jag inte gör mer skada än nytta när jag bilar bort det.

Frågan är också hur jag byggår upp golvet mot murstocken om jag skulle bila bort allt.
Nya golvreglar mot murstocken? Och hur fästar jag de på bästa sättet?
Eller låter jag en L-formad rand stå kvar där jag fästar golvspånet på?

Om jag tar bort hälften diagonalt så det blir en triangel kvar mellan murstock och stödmur så borde det ju blir bättre och den kvarstående biten höjer då murstockens vridstyvhet.
Murstock och stödmur har sprickor nog. Finns det en skonsam metod? Såga upp diagonalt?
 
Johnsvi skrev:
Blir det matta eller kakel i badrummet? :)
Det blir kakel men våtrumszon 1 (dusch) flyttas en bit bort från det här hörnet pga osäkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.