Har köpt en 10 kvm oisolerad friggebod byggd i lösvirke med 95 mm reglar och liggande panel och vindpapp.
Tänker inte ha någon uppvärmning men kanske fungerar gäststuga nån enstaka gång. Ska spika panel på väggarna och undrar om man ska kosta på sig att isolera mellan reglarna. Taket är inte isolerat men golvet är isolerat sen tidigare ägare. Finns det någon anledning att isolera väggarna?
 
Isolering av väggar och tak är bra både på vinter och sommar (blir fruktansvärt varmt en solig sommardag annars).
Men det är nog ingen ide att isolera väggarna endast om du inte tar taket...

/K
 
Lite svårare att göra taket bara. Råspontat hela vägen till nockbalken så ingen möjlighet till luftspalt
 
westermagnus skrev:
Lite svårare att göra taket bara. Råspontat hela vägen till nockbalken så ingen möjlighet till luftspalt
Luftspalter är ju bara en fråga om att skruva 45x45 or på insidan och sedan masonit/vindpapp under som skapar fack :)

eller isolering med isolina (eller annan hygroskopisk isol) utan luftspalt, även om det nog är rekommenderat med ngn form av spalt...

/K
 
Redigerat:
Men hur leder man ut luften vid nock? Måste man skära hål i råsponten under nockplåten?
 
Jag skulle säga att i ditt fall är det inte så noga. Är det tunn isolering blir det inte några stora problem med fukt. Dessutom blir eventuell utfällning av fukt i taket endast när någon bor där och det är kallare ute än inne. Så problem kan du vänta dig om du har tjock isolering, ingen fuktspärr, ingen luftspalt och människor som bor där permanent och håller uppvärmt. Står huset tomt och ouppvärmt samt har tunn isolering kommer du högst troligt aldrig att få några fuktproblem.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
westermagnus skrev:
Men hur leder man ut luften vid nock? Måste man skära hål i råsponten under nockplåten?
Det råder som vanligt delade meningar om hur ventilationen av taket ska se ut. I vissa fall ska det vara öppet vid nock så att luften cirkulerar ut där. Men som jag varit med om många gånger så skapar man en luftspalt från takfot till takfot. Blåser det från takfoten på norra sidan så blåser det ut ur takfoten på södra sidan t.ex
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns en möjlighet att ta lös nockplåten och skära en öppning uppifrån så luft kan komma ut. Hur gör man med tätbanden som sitter vid nock då? Kanske kommer ut luft ändå..
 
Mikael_L
Jag skulle absolut isolera, ja även om boden bara skulle vara till ren förvaring. Det är även då bättre att sakerna som förvaras inte utsätts för -30° eller +60°. Isolering kapar extremerna även i en ouppvärmd bod.

Med 95mm i väggar och något likn i tak blir det ändå väldigt varmt sommardagar som solen ligger på boden. Men den står kanske i skugga. Är det ingen isolering alls blir den smått oanvändbar för tillfällig övernattning, det kommer samma dygn bli både för varmt som för kallt även för de dygn som har gynnsammast temp.


Jag tror som avemo, skippa all plast och ha relativt tunn isolering, och laga inte mat eller torka tvätt därinne. Ordna hellre med ventilation av själva inneluften. Den liter vatten per dygn som varje person där inne andas ut ska helst i huvudsak gå ut genom ventilation, sen kommer snart några dagar utan gäster då väggar och tak får torka ur.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tunn isolering? Räcker 120? Sen luftspalt upp till nock? Ska man bemöda sig att skära upp ett spår i nock så luft kan ta sig ut?
 
Luftspalt från takfot till takfot funkar bra....det systemet finns i många stugor.
Jag har det i fritidshuset - ingen ventilation i nock

/K
 
Okej, då prövar jag det. Tack för svar
 
K
Jag skulle tro att det räcker med luftspalt upp till nockbalken. Skulle det bli fuktigt så kommer fukten ut trots avsaknad av tvärdrag, även om det skulle ta längre tid
 
Du menar utan att ta upp en öppning i råsponten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.