Hejsan!

Har flyttat in i en 50-talslägenhet med plastmatta i hallen. Redan när jag köpte lägenheten var planen på att riva ut plastmattan ASAP, och lägga in klinker där istället (gluttade i ett hörn redan på visningen, tyckte mig se att den låg direkt på betong).

Nu har jag flyttat in och mycket riktigt så ligger mattan på betong. Eller ja, den verkar ligga på en tunn spånskiva typ, som i sin tur sitter på betongen. Själva mattan är nån slags dämpad variant som är ganska tjock. Har testat riva bort ett hörn, känns som det inte blir något särskilt tungt jobb att riva ut hela mattan då det inte sitter särskilt hårt.

Men.. övriga golv ligger kanske 0,5-1cm högre än mattan idag. Ser ut som det kan försvinna närapå 1cm när man tar bort mattan+"spånskivan" under.

Helst hade jag velat lägga in golvvärme nu när jag ändå ska göra om hela hallgolvet (5-6kvm kanske). Men nu funderar jag på om det ens är möjligt. Jag tror inte det behövs absolut för kylans skull, då det är lägenhet, men jag älskar lyxen med golvvärme :)

Vad är den minimala bygghöjden för elektrisk golvvärme+klinker? Själva fixet+klinker bygger väl 1cm ungefär? Och det jag tänkte spontant är att golvvärmen måste läggas på betongen+sen tillkommer flytspackel.. Men jag vet inte hur mycket det bygger på höjden som minst!

Har läst om vissa typer av golvvärme som enligt spec. kan läggas i fixen. Men funkar det verkligen?

Finns det nått annat sätt, dum fråga kanske men det går inte att fräsa spår i betongen eller nått för golvvärmen eller nått? Dvs om golvet vore slätt nog att klinkra på utan att flytspackla för den sakens skull. Bila ner golvet för att få det i en bättre nivå är väl inget realistiskt alternativ map kostnad väl?
 
Det kan räcka med att bara täcka slingan precis innan du lägger klinker (beroende på tillverkare), finns kabel mellan ca 3-8mm tjocklek
Oftast är övergången mellan värmekabel och kallkabel en tjock klump, då får man bila ner den lite, även givaren är lite tjockare så ett bilat spår för den är också bra.

Fräs spår kan också funka med det är ett dammigt jobb

Ardex har en bra tunnkabel som jag tror räcker att precis täckas, man kan limma den med värmelim och därefter handspackla in den med tex fix eller flytspackla in den
 
nino skrev:
Det kan räcka med att bara täcka slingan precis innan du lägger klinker (beroende på tillverkare), finns kabel mellan ca 3-8mm tjocklek
Oftast är övergången mellan värmekabel och kallkabel en tjock klump, då får man bila ner den lite, även givaren är lite tjockare så ett bilat spår för den är också bra.

Fräs spår kan också funka med det är ett dammigt jobb

Ardex har en bra tunnkabel som jag tror räcker att precis täckas, man kan limma den med värmelim och därefter handspackla in den med tex fix eller flytspackla in den
Men går det att flytspackla så exakt? Om jag tex lägger 3mm värmekabel och säger åt en golvfirma att flyta golvet så det täcker exakt bara...tror du de klarar det då?
 
Ska inte vara några problem att flyta så det precis täcker kabeln. Jag vet några som lagt slingor utan spackel och sen dragit på lite mera fix när dom klinkrat kanske inte att rekommendera men det verkar funka.
 
Redigerat:
jag gillar inte mattorna, tycker det är svårt att få dom att fästa bra, bättre att smältlimma löskabel
 
nino skrev:
jag gillar inte mattorna, tycker det är svårt att få dom att fästa bra, bättre att smältlimma löskabel
Okej, verkade enkelt tycker jag men jag har ju aldrig testat. Går det inte att dutta dit lite lim på mattan om den inte fäster tillräckligt bra?

Grejen är att jag inte kunde hitta nu riktigt vilken löskabel som är lika tunn som den i quicknet90, dvs som bygger bara 3mm? Annars går det la precis lika bra det.

Jag är ju ingen elektriker heller. Brukar de acceptera att man lägger ut kabel själv, fräser ner utrymme för givare mm, så kan de koppla in och testa den sen etc? Eller vill de göra allt i er erfarenhet?
 
heatcom har löskabel som är 3mm, finns bla på kakelplattan.se
 
nino skrev:
heatcom har löskabel som är 3mm, finns bla på kakelplattan.se
Är de lika bra kvalitets/funktionsmässigt som T2's grejer? Tänker på att de allra flesta verkar köra T2.
 
det vet jag inte men dom lämnar 15 års garanti, la in slinga för 7år sen i ett badrum och den funkar fortfarande

T2 gör iaf mer reklam

Tror nog att de flesta elektriker vill göra allt själv
 
nino skrev:
det vet jag inte men dom lämnar 15 års garanti, la in slinga för 7år sen i ett badrum och den funkar fortfarande

T2 gör iaf mer reklam

Tror nog att de flesta elektriker vill göra allt själv

Okej, ja det spelar väl ingen större roll, verkar vara liknande pris å.. Får höra med en elektriker vad de ska ha för att göra rubbet.

När man läser på diverse platser så står det ibland "kabeln är 3mm så det blir 8mm med flytspackel", menar de då att de alltid lägger 5mm extra ovanpå kabeln? För det låter för mig som man gör lite mer än att bara täcka kabeln.
 
Ja det kan vara så, du måste kolla med tillverkaren om det räcker med att bara täcka kabeln, oftast så kan man även räkna in keramiken. Risken med tunt med spackel och tunna plattor är att golvet kan bli "randigt" alltså varmt kallt varmt kallt pga för liten massa att värma upp.
 
nino skrev:
Ja det kan vara så, du måste kolla med tillverkaren om det räcker med att bara täcka kabeln, oftast så kan man även räkna in keramiken. Risken med tunt med spackel och tunna plattor är att golvet kan bli "randigt" alltså varmt kallt varmt kallt pga för liten massa att värma upp.
Verkar ju inte som man måste tänka nån viss höjd flytspackel ovanpå kabeln när man läser tex om T2:

T2QuickNet är den idealiska lösningen vid renovering av klinkergolv där extremt låg bygghöjd önskas, eftersom den bara bygger 3 mm. T2QuickNet kan läggas direkt i klinkerfix eller traditionellt i avjämningsmassa. Enkel att installera eftersom värmemattan är självhäftande.

Eller heatcom 3mm kabel:

Flytspackla golvet. Skall du ha klinker på betonggolv behöver du bara täcka kabeln med flytspackel.

Detta tolkar jag som att man inte behöver nån viss tjocklek av flytspackel ovanpå värmekabeln för dessa två produkter. Tänker jag fel?
 
Nej det gör du nog inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.