bord.jpg bord2.jpg bord3.jpg
 
  • Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
P
neither skrev:
[bild][bild][bild]
Välkommen till forat. Snyggt bord. Du får gärna skriva några rader om det du visar.
 
Byggmax + Biltema + Blocket = Grillbord

I all enkelhet är det byggt såhär:
Ram byggd i 45x70, pluggad, limmad och ramspänd med spännband.
Panelen är 15x69, spikad med dyckert.
Allt målat 2ggr med svart lasyr.

Bänkskivan (2000x800x27mm) i ek hittades på Blocket, eftersom jag ville ha en som var 800mm djup för att få gott om plats till grill, mat/skärbräda, vask mm. Den är slipad och oljad 3ggr med vanlig bänkskiveolja.
Hålet till grillen är ca 62cm i diameter, och på hålets insida sitter 6st skruvstift som spänner fast grillen. Den liggande hållaren till grilltång mm, är ett stålrör (tveksam till om det är rostfritt...) från en Ikea Grundtal som blev över när jag byggde räcket till lofttrappan.
Vask och blandare är från Biltemas top notch sortiment
, men det fyller iaf sin funktion. Avloppsvattnet leds ner i rabatten bredvid altanen, och för stunden är det bara vatten kopplat till kallvattenkranen, eftersom jag hade slut på slangklämmor... Annars skulle det suttit en T-koppling på inkommande Gardena-slang, men det får vänta lite.

Det roligaste med hela bygget var egentligen att det tog ordentlig fart först när frun skulle grilla en gång när vi bara hade grillen på "vanligt" stativ. Hon svor och muttrade över att det inte fanns nånstans att lägga mat, grilltång, och allt annat. Då gick jag glad ut i garaget och satte fart på bygget... :p


Sen blev det en bonus att ungarna tyckte att detta var superkul eftersom de kan hämta vatten till diverse lekar, dricka och annat. :)

/R
gb1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gb2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 28 till
  • Laddar…
Mycket snyggt Robert!
Jag ska omgående sno idén med Ikea grundtal för hängande redskap :)
 
"Problemet" med att köpa en IKEA Grundtal hylla för att komma åt rören, är att du får 6st rör per paket, men det går säkert att hitta andra användningsområden för dem. Själv har jag drygt 20st stumpar kvar, ca 15cm långa, från mitt trappräckesbygge och de hade jag nån gång tänkt att göra en hålpipeluftare till gräsmattan, typ så här: http://manuallawnaerator.blogspot.com/2015/07/choosing-manual-plug-or-core-aerator.html fast gjuta en trumma av betong och fästa dem på nåt finurligt sätt.
 
...eller så går man till sitt förråd och letar upp Grundtal-hyllan som står där och som inte lär komma till någon annan användning (y)

Men vad är det för fäste du använt till stången?
 
robert.brink skrev:
"Problemet" med att köpa en IKEA Grundtal hylla för att komma åt rören, är att du får 6st rör per paket, men det går säkert att hitta andra användningsområden för dem. Själv har jag drygt 20st stumpar kvar, ca 15cm långa, från mitt trappräckesbygge och de hade jag nån gång tänkt att göra en hålpipeluftare till gräsmattan, typ så här: [länk] fast gjuta en trumma av betong och fästa dem på nåt finurligt sätt.
Finns det någon bild på hur trappräcket blev? Ska nämligen renovera trappan snart och är lite sugen på något liknande.
 
robert.brink skrev:
Byggmax + Biltema + Blocket = Grillbord

I all enkelhet är det byggt såhär:
Ram byggd i 45x70, pluggad, limmad och ramspänd med spännband.
Panelen är 15x69, spikad med dyckert.
Allt målat 2ggr med svart lasyr.

Bänkskivan (2000x800x27mm) i ek hittades på Blocket, eftersom jag ville ha en som var 800mm djup för att få gott om plats till grill, mat/skärbräda, vask mm. Den är slipad och oljad 3ggr med vanlig bänkskiveolja.
Hålet till grillen är ca 62cm i diameter, och på hålets insida sitter 6st skruvstift som spänner fast grillen. Den liggande hållaren till grilltång mm, är ett stålrör (tveksam till om det är rostfritt...) från en Ikea Grundtal som blev över när jag byggde räcket till lofttrappan.
Vask och blandare är från Biltemas top notch sortiment
, men det fyller iaf sin funktion. Avloppsvattnet leds ner i rabatten bredvid altanen, och för stunden är det bara vatten kopplat till kallvattenkranen, eftersom jag hade slut på slangklämmor... Annars skulle det suttit en T-koppling på inkommande Gardena-slang, men det får vänta lite.

Det roligaste med hela bygget var egentligen att det tog ordentlig fart först när frun skulle grilla en gång när vi bara hade grillen på "vanligt" stativ. Hon svor och muttrade över att det inte fanns nånstans att lägga mat, grilltång, och allt annat. Då gick jag glad ut i garaget och satte fart på bygget... :p


Sen blev det en bonus att ungarna tyckte att detta var superkul eftersom de kan hämta vatten till diverse lekar, dricka och annat. :)

/R
Grymt snyggt !!
Är det någotsånär vädertåligt också ?
/K
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
...eller så går man till sitt förråd och letar upp Grundtal-hyllan som står där och som inte lär komma till någon annan användning (y)

Men vad är det för fäste du använt till stången?
Jag kapade av Grundtals-fästet (det där T-formade) ca 8-9cm från ändan och bockade till det så att det stack ut lagom mycket för att kunna hänga lite saker på det.
 
iSnobben skrev:
Finns det någon bild på hur trappräcket blev? Ska nämligen renovera trappan snart och är lite sugen på något liknande.
Här kommer några bilder på trappan och räcket, hoppas att det syns tillräckligt. Det var ett ganska roligt projekt att bygga trappan, men hade jag gjort om det idag hade jag dels skaffat mig en ordentlig fräs och gjort trappstegen i ekplank istället för att fuska med betsade furuskivor. Men å andra sidan så är det bara en lofttrappa som inte används så ofta än, kanske när barnen blir lite större och vill ha ett kryp-in där mamma och pappa inte stör... :)

/R

20160620_195100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160620_195127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160620_195142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160620_195151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 7 till
  • Laddar…
robert.brink skrev:
Här kommer några bilder på trappan och räcket, hoppas att det syns tillräckligt. Det var ett ganska roligt projekt att bygga trappan, men hade jag gjort om det idag hade jag dels skaffat mig en ordentlig fräs och gjort trappstegen i ekplank istället för att fuska med betsade furuskivor. Men å andra sidan så är det bara en lofttrappa som inte används så ofta än, kanske när barnen blir lite större och vill ha ett kryp-in där mamma och pappa inte stör... :)

/R
Riktigt snyggt! Hade du någon borrjigg när du borrade snett mot vangstycket eller hur gjorde du? Blir riktigt sugen på detta på vår gamla trötta 70-talstrapp.
 
iSnobben skrev:
Riktigt snyggt! Hade du någon borrjigg när du borrade snett mot vangstycket eller hur gjorde du? Blir riktigt sugen på detta på vår gamla trötta 70-talstrapp.
Den fanns en anledning till att jag inte tog några närbilder... ;)

Jag lyfte vangstycket på plats, och hade först en enkel borrjigg av en överbliven träkloss som jag satte med tving, men jag tyckte att det var för svårt att se ordentligt vart borrhålet hamnade (förmodligen pga mina bristande skills med att använda en borrjigg...). Så istället satte jag fast vattenpasset i lod med tving mot vangstycket och borrade så rakt jag kunde på frihand med vanligt 16mm centrumborr, och jag tyckte att resultatet var helt ok.

Först tänkte jag sätta Grundtals-rören med PL400 i hålen, men det behövdes inte (så länge man inte borrat fel, och hålen behövdes borras upp en aning) så de sitter i princip bara "skruvade" in i sina hål. Hålet i handledaren är lite djupare så att röret kunde föras upp i handledaren och sedan pressas/vridas ner i vangstycket. Kan säga att händerna var illröda som kräftor efter man satt några stycken på plats, och även om jag har silkeslena tangentbords-händer som är känsligare än en bebis-rumpa, så sitter rören fast som berget. :)

Naturligtvis syns inte alla fadäser på bilderna, för den sympatiske fotografen har vänligt nog dolt snickarens misstag... :) kan väl säga som så, att man bör komma ihåg att justera sitt djupstopp på borren som gör hålen i handledaren när man går från att borra hålen som är i den vinklade delen av handledaren, till att borra de två sista i den översta horisontella delen av handledaren.... annars får man tydligen ett fint genomgående hål i handledaren och svordomar som uttrycks i 135dB... :)

Kan förresten tipsa om en bra sajt för att beräkna trapp-modeller: http://www.blocklayer.com/
 
Redigerat:
  • Gilla
VillaKroken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.