Kan man få startbesked efter beviljat bygglov innan överklagandetiden för grannarna har gått ut?
 
Jag gjorde som så att jag bad alla grannarna ge sitt godkännande till vårat bygge redan innan vi skickade in bygglovsansökan, så med vår bygglovsansökan följde alla berörda grannars skriftliga godkännande.
Vill minnas att vi kunde börja bygga direkt när vi fått bygglov, men jag antar att vi måste ha fått ett startbesked också. Minns faktiskt inte exakt.

Men min tanke är i alla fall att om du ber alla grannar godkänna ditt bygge, genom att underteckan bygglovsritningen samt ett dokument som säger att de godkänner det, och överlämna till kommunen, så kanske det underlättar att få startbesked direkt.

Jag fick i alla fall veta av en VD för ett byggbolag att kommunen uppskattade att man gjorde så ;)
 
Pga en granne som inte vill godkänna så ställer jag frågan om man kan få ett startbesked innan överklagandetiden från grannar gått ut......
 
Svar ja! Du/ni får starta bygget på egen risk.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tack thomasx och Jonatan79
 
Som Jonatan79 påpekar så är det på er egen risk. Om grannarna inte vill godkänna och det finns avvikelse eller annan formalitet som gör att bygglovet kan vara tveksamt så kan bygglovet upphävas efter att ni har fått startbeskedet. Då får ni fint riva eller återställa till ursprungligt skick om det inte går att bevilja bygglov på nytt.

Som thomasx påpekar så kanske det upplevas betryggande för byggherren att grannarna skrivit under från början, men det har tyvärr ingen juridisk bäring. Har sett ett dussin ärenden med avvikelser från plan där grannarna skrivit under ritningar eller till och med grannemedgivanden och sedan överklagat. Några av dessa har resulterat i att bygglovet upphävts.
 
@Tänka, hur lång "brukar"överklagans tiden vara?

Finns det någon som helst praxis runt överklagan, lyssnar LS om det som bygglovets beviljatsför är inom plan etc?
 
O
Överklagande tiden brukar vara 3 veckor från det att de berörda fått ta del av beslutet.
LS gör sin egen bedömning av bygglovet, på de punkter som bygglovet blivit överklagat på.
Som byggherre har du rätt att yttra dig om de påståenden som de som överklagat gjort.
Naturligtvis så kollar de hur bygglovet följer DP. Så håller sig bygglovet inom DP och uppfyller de anpassningskrav som finns så borde bygglovet med största sannolikhet godkännas av LS.
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
Men är det inte så i "nya PBL" att kommunerna ofta väntar med att ge startbesked till efter att bygglovet vunnit laga kraft. Dvs, om det överklagas så ger kommunen ogärna startbesked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.