Hej!

För ett par månader sedan anlitade vi en firma för en badrumsrenovering. Jobbet gick bra och vi var nöjda med utförandet.

Idag upptäckte jag lite brunt vatten i duschen som ligger våningen under, tyckte det var konstigt då vi inte använt duschen på länge, efter lite undersökning hittade jag en hel del vatten ovanför innertaket och kunde lokalisera orsaken.

Det läcker lite i en skarv mellan det nya avloppet på våningen ovanför och det gamla gjutjärnsröret som går genom taket för avluftning....

Hur går man vidare med detta? Bör man kontakta försäkringsbolag även om det ser ut att vara någon större skada utan mest lite blött sågspån samt skadat innertak ca 1kvm...

Undrar även om rörmokaren kan få det tätt utan att öppna upp golvet ovanför....
 
  • DSC_1355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Skulle börja med att kontakta firman som gjort jobbet. Klockrent backjobb verkar det ju som.
 
Krilleman
Det som är viktigt med alla typer av Fernco-koppling är ju att rengöra gjutjärnsröret väldigt noga först, annars läcker dessa! Åtdragsmomentet är också en viktig faktor! Bifogar monteringsanvisning. Men hur man provtrycker med 0,3 bar det har jag ingen aning om. (Jag har då aldrig heller gjort denna punkt då det är nästintill omöjligt)

Om jag vore du så skulle jag först kontakta mitt försäkringsbolag så det blir korrekt den vägen. Sen tjata på företaget (efter samråd med FB) som utfört arbetet!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för svar!

Den här montören verkar haft lite "otur" vid monteringen.....
Inringat är en liten träflisa som blivit klämd i skarven, skulle tro att det är orsaken.
Det är alltså skarven mot plaströret som läcker, främst vid regn då gjutjärnsröret till höger går till luftningen på taket.

2016-06-19 10.03.58r.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får du vatten stående i röret? Annars kan det ju inte läcka ut något på ovansidan av röret.
 
Jag vet inte om det står vatten i röret, bilden är tagen underifrån och träflisan sitter väl nästan halvvägs upp...

Det kommer bara droppar om man spolar mycket i toaletten som är nära skarven eller vid kraftigt regn
 
Krilleman
Ja det är lite konstigt om det läcker så högt upp. Men oavsett ska ju inte träflisan vara där.

Vad sa FB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.