Hej!
Jag har en Husqvarna automover sen många år som jag är jättenöjd med. Nu har jag utökat med ytterligare en slinga. Den ligger dubbelt med den andra på ett ställe (dubbla ledningar tar ut varandra när båda är på) så att man kan välja om man vill att klipparen ska gå över hela stora området eller bara ett område i taget. Jag har en laddstation till varje slinga.

Hur gör jag för att installera klipparen i den nya laddstationen. Klipparen säger bara att han saknar slingsignal när han är i den nya slingan trots att laddstationen lyser grönt med fast sken.

Någon som vet?
 
Om det är en 220Ac eller 230acx så parar du ihop klipparen med den ny laddstationen genom att ställa den i laddstationen och byter pinkod. Det går bra att byta till samma kod som innan. Är det en generation 3 klippare typ en 320 eller 330x så går man in under säkerhet sen avancerat och väljer ny slingsignal för att para ihop klipparen med den nya stationen.
 
  • Gilla
Ludmilla Rosengren
  • Laddar…
Tack! Det fungerade utmärkt. Däremot fungerade det inte lika bra att låta klipparen gå i båda slingorna eller bara en i taget som vi räknat med. Vi har alltså två slingor som på en kortare sträcka ligger dubbelt. Min uppfattning var att när båda slingorna var på skulle den sträckan ta ut varandra så att klipparen kunde röra sig över båda zonerna då. Vet du något om det?
 
Du har ju olika slingsignaler i de bägge områdena så de tar inte ut varandra trots att de ligger ihop.
Varför två separata områden om man får fråga?
 
Vi har en stor tomt och en del kan klipparen röra sig fritt på och den andra zonen vill vi ha kontroll på eftersom det ofta ligger saker där, lekande barn osv. Då tolkar jag det som att man helt enkelt får flytta klipparen manuellt mellan de olika områdena?
 
Om du vill ha en bättre kontroll över klippandet och slippa oroa dig för diverse prylar som ligger på gräsmattan, så kan du dela in ytan i flera zoner. Då klipper den en zon i taget, och du behöver bara rensa ett område i taget.
Jag har skapat 4-5 zoner för vår Automower 105.
Läs mitt inlägg "skapa flera biytor med begränsningskabeln" (28 juli)
 
  • Gilla
Ludmilla Rosengren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.