Hej!

Jag är ny på forumet, jag ber om ursäkt om jag ställer en massa frågor det redan finns bra svar på i andra trådar.

Jag ska försöka mig på att bygga ett köksbord i ek.

Till detta har jag ett gäng plankor som är 35mm tjocka, ca 2m långa och lite varierande bredd mellan 175-250mm. Dessa har legat i ett oisolerat men torrt uthus i ca 30 år innan jag fick tag i dem. Nu har de legat inomhus en månad ungefär.

Jag har klyvt vissa av plankorna som ska bli delar till underrede, samt planhyvlat samtliga.

Jag tänker mig ett bord på ungefär 2X1m.

Jag planerar att bygga det ganska likt IKEAs modell Mörbylånga:

morbylanga-bord-brun__0364486_PE548340_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock tänker jag mig att ramen ligger an längs hela kortsidan, mer likt detta:

bord_f_as.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag är relativ nybörjare på det här har jag en del frågor.

1.Hur mycket kan man uppskatta att så här pass gamla plankor kommer att vilja röra på sig? Bordet ska stå inomhus i ett kök. Behövs någon rörelsemån eller kan jag limma plankorna till bordsskivan tätt?


2.Utöver de två ”ramarna” längs respektive kortsida funderar jag på hur jag ska stabilisera och fästa bordsskivan ytterligare. Jag skulle helst vilja undvika en sarg då jag vill ha skivan så enkel som möjligt. Jag funderar på antingen att ha två ytterligare tvärgående ribbor i samma material eller ett par infasade beslag på undersidan.


3.Vad gäller finish är jag mest ute efter kvalitén på träet snarare än ekfärgen. Jag vill absolut inte få bordet så där mörkt och murrigt som eksnickerier kan bli med vissa behandlingar. Jag vill snarare ha en ljusare ton som går mot grått. Jag funderar på Osmos pigmenterade hårdvaxolja, i ljusgrått. Vad tror ni om det? Behöver bordet i så fall någon ytterligare behandling?

4. Vad skulle ni rekommendera för lim?
 
Jag är inte rätt gubbe att svara på dina frågor men jag kan önska dig välkommen till forumet:)
 
Varmt välkommen till forumet :)

Jag är inte heller rätt person att svara på dina frågor, då jag är lekman på området. Jag kan redan nu varna dig för att när det kommer till att bygga bord så råder det väldigt många delade meningar...

Jag tänkte använda mig av denna teknik: https://youtu.be/DxcZpL_Cs5I?list=PLwJAactY1O5RPNI6rWeROjIlu8zCc-Z0I

Men sedan så läste jag på lite här på forumet... "domino", "kexning", "rörelsemån"... Det visade sig att man behövde nån form av ingenjörsexamen i snickeri för att göra ett bord "rätt" :confused:

Så mitt projekt lades på is, då jag låg sömnlös på nätterna och tänkte på alla dessa tekniker!

Men jag kommer följa denna tråd med spänning för att se vilka tips du får :)

Lycka till!
 
Hej och välkommen till forumet!

Skall försöka svara på dina frågor. Är långt ifrån någon expert men har byggt en del i alla fall!

1. Ja, det behövs röreslemån. Trä rör sig nästan uteslutande på bredden, alltså ortogonalt mot fiberriktningen. Att limma underredet mot skivan så som du ritat skulle inte fungera. Hela skivan skulle troligen slå sig rejält. Skivan skulle vilja krympa/svälla på bredden medans plankan på undersidan är nästan helt still i den ledden.
Ett sätt att lösa det är att skruva fast skivan med skruv som sitter i försänkta för stora hål. Det finns många andra sätt men att limma ihop dem är inte en bra idé.

2. Svårt att säga men jag tror nog det behövs en sarg av något slag. Kanske du kan sätta en enda sarg i mitten av skivan istället? Det är möjligt det fungerar utan sarg också, det beror mycket på hur tjock skivan är, men med 2 meters spännvidd så skulle jag ta det säkra före det osäkra.

3. Osmos pigmenterade olja är utmärkt, tänk på att behandla hela skivan (på båda sidor) för att den inte skall slå sig. Den pigmenterade oljan förstärks helst med en hårdvaxolja ovanpå, då tål det mera.

4. Vanligt trälim för inomhusbruk duger gott! Inga konstighter.
 
Hej o välkommen.

1. Jag ser det som 2 sätt att bygga detta och jag tror det blandas ihop lite begrepp.
a. Du limmar ihop dina plankor till en massiv skiva, som i bilderna i ditt inlägg. Denna skiva kommer röra sig i bredd som en enhet, uppskattningsvis 5-10mm beroende på årstid. Limmar du ihop skivan på detta vis måste du ha rörelsemän i infästningen mot gaveln. Typ en skruv i centrum i hål med noll spel, 1 skruv i vardera änden som sitter i avlånga hål för att tillåta rörelse.

b. Du bygger ett bord i "lantstil" med glipa mellan planken. Varje plank skruvas mot gaveln. Du kan då skruva varje plank med väldigt liten rörelsemån i hålen men måste ha lite glipa mellan planken. Bygger du på sommaren (=nu) är det fuktigt och planken breda, så räkna med att de krymper, du kan alltså nästan nolla gliporna nu och till vintern kommer du få lite glipa.

2. Det krävs nog något som stabiliserar, fast jag är mer rädd att skivan bågnar ner än att det blir ostadigt. Hur är bordet i bild 2 gjort vad gäller detta?

3. Osmo pigmenterad eller Osmo dekorvax följt av vanlig hårdvaxolja. Dekorvaxet är enklare att trimma/tuna till den kulören du vill ha det och du kan också få starkare infärgning än vad det pigmenterade oljan ger. Inget extra behövs efter hårdvaxoljan, den är väldigt tålig mot både vatten och vin.

4. Vanligt vitlim funkar, typ Casco med svart kork.

Edit. skrev lite långsamt, vectrex hann före med i princip samma svar:)
 
Tack för det fina välkomnandet och för tipsen!

Då tror jag att jag siktar på att kombinera era tips vectrex och Ola C!

Att jag limmar plankorna till bordsskivan till en enhet som jag sedan skruvar fast med rörelsemån till underredet samt lägger till en eller två längsgående sarger lite mer centrerade under skivan.

Bordet på andra bilden är saxat från internet, jag vet inte hur det är konstruerat.
 
Välkommen till forumet.

Kan tyvärr inte svara på dina frågor men du verkar redan ha fått svar på dem :)

Det jag kan säga är att vi har IKEAs Mörbylånga och det är som du kanske känner till spånskiva med slipbar fanér. Så de 2 plankorna som utgör bordsytan är faktiskt ganska lätta, däremot är benen massiva. Man tror att detta inte kan väga så mycket men bordet är riktigt tungt faktiskt ca 80 kg. Så om du ska köra allt massivt med liknande tjocklek på bordsskivan så tänk på att det kommer väga riktigt riktigt mycket!

Förövrigt har jag dålig erfarenhet av träbord som man ska olja och ha sig, det är lätt hänt att det blir sprickor tyvärr. Vi hade ett EK bord som var riktigt massivt, det la vi Osmo på men det sprack friskt ändå. Nu förtiden köper vi istället bord som är inneslutna i någon form av lack för att slippa jobbet. Men det är såklart en smaksak, bara man tänker på att det krävs en del underhåll för att hålla bordet helt och fint.
 
Var i köpenhamn i lördags bland annat för att besöka lite möbelaffärer. Snubblade över detta bord på Illums bolighus och kom att tänka på denna tråden, bordet heter Essey och görs av Fritz Hansen. http://image.rakuten.co.jp/acme-journalsf-bicasa/cabinet/ntc13/frzn_004-1_685-4.jpg


Det bordet hade inga extrastag under skivan, som var ca 30mm tjock, fria längden mellan benen var ca 180 på det bordet jag tittade på. Ute på kortändarna hade det infrästa metallbitar, antagligen med funktion att hålla skivan i våg utanför benen. Men du ska ju ha benen ända ut mot skivans kant så det spelar mindre roll.

Edit. Bytte länk förtielva gånger så nu är det en som visar undersidan.

.
 
Redigerat:
Tack för ytterligare tips och tankar!

Jag har stött på lite problem. Då ett par av plankorna var för breda för den planhyvel jag har tillgång till åkte jag med dem till ett snickeri. Den till synes erfarna snickaren där sa till mig att han trodde att jag skulle få problem om jag limmade ihop så pass breda ekplank, särskilt om de har en liten skevhet från början. Han sa att de förmodligen skulle slå sig.

Han föreslog att klyva plankorna till långa stavar och stavlimma dem till en hel skiva. Detta kunde han göra åt mig, men till en kostnad på 3000 kr. Vilket skulle kännas tråkigt med tanke på att jag vill göra så mycket som möjligt själv, dessutom är det en kostnad jag inte räknat med.

Visst var inte plankorna spikraka från början, men är det inte det man planhyvlar dem för? Kan skevheten "sitta kvar" i träet, trots att man hyvlat dem geometriskt raka?

Är det lätt hänt att plankorna slår sig av oljevaxbehandlingen? I annat fall kanske jag går över till att göra bordsskivan med glipor mellan plankorna.
 
Saken är den att trä är ett levande material som hela tiden rör sig med fuktförändringar. Om du har helt plana och raka bräder så räcker det att lämna dom på ett ställe som har mer eller mindre fukt än där dom stått tidigare, så börjar dom slå sig igen. Därför brukar man kapa och stavlimma ihop istället för att använda hela bräder.

Så det är inte oljebehandligen som är boven i dramat, fast om man applicerar en ytbehandling ojämt, t.ex. bara på en sida, så ökar det chanserna för träet att slå sig då det börjar absorbera och avge fukt ojämnt.


Dyrt för att stavlimma några bräder tycker jag men jag är ingen proffssnickare... För 3000kr skulle jag ju kunna köpa en begagnad mindre såg och klyva bräderna själva.
 
Microkatten
En stavlimmad bordsskiva ger förstås ett helt annat estetiskt uttryck än en skiva med plank. Är estiken viktig tycker jag du skall följa dina ursprungliga tankar, särskilt med tanke på att du redan har gamla plank som det skulle vara synd att skiva upp som vilken stavlimmad skiva som helst.

Att tänka rätt är stort men att tänka fritt är större! ;)

Dessutom är det inte första gången i världshistorien som en bordskiva, golv m.m, görs av bredare plankor, många av dem fortfarande användbara efter hundratals år. När alla stavlimmade bord har gått hädan står säkert ditt bord kvar efter 150 år och beundras av dina efterlevande.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi var först inne på EK bord som skulle oljas, vi köpte hem ett och det tog inte lång tid förrns det började spricka. Efter lite efterforskning så är detta standard då man säger att trä lever. Men då är frågan, varför upplever man inte alls dessa problem när man lackar ett träbord? Vi har haft 2 lackade träbord och aldrig haft problem med dem? Dessutom extremt lite underhåll.

För oss blir det aldrig ett bord som man ska behöva olja och ha sig med för att det inte ska bli snett eller sprucket.
 
DennisCA skrev:
Saken är den att trä är ett levande material som hela tiden rör sig med fuktförändringar. Om du har helt plana och raka bräder så räcker det att lämna dom på ett ställe som har mer eller mindre fukt än där dom stått tidigare, så börjar dom slå sig igen. Därför brukar man kapa och stavlimma ihop istället för att använda hela bräder.

Så det är inte oljebehandligen som är boven i dramat, fast om man applicerar en ytbehandling ojämt, t.ex. bara på en sida, så ökar det chanserna för träet att slå sig då det börjar absorbera och avge fukt ojämnt.


Dyrt för att stavlimma några bräder tycker jag men jag är ingen proffssnickare... För 3000kr skulle jag ju kunna köpa en begagnad mindre såg och klyva bräderna själva.
Tycker 3000kr alltså ca 5h arbetstid låter fullt rimligt för att hyvla och limma en bordskiva. Du som snickrar möbler själv borde väl kunna uppskatta vilken tid det skulle ta.

Microkatten
Sen är det fullt möjligt att stavlimma en bordskiva utan att det i stort sett syns att det är limmat. Tror inte du ska tänka att det kommer se ut som en bänkskiva med kortstavar.
 
Nää jag har ingen aning om sådant, aldrig tänkt hur länge det tar eller vad min tid eller arbete vore värt. Noll koll, det är jag.
 
Det här med sprickande oljade bord tycker jag låter märkligt. Trä spricker om det utsätts för snabba fuktförändringar till det torrare. En vältorkad planka ligger ju sällan o självspricker i snickeriet. Däremot så självspricker en planhyvlad (icke möbeltorr) Bauhausplanka redan i butiken. Så, jag ser 2 troliga orsaker, eller en kombo av dessa.

1. Eken var inte möbeltorr när bordet levererades till butiken, lite "grundolja" som affärerna kallar det så är det ännu blötare. Släpar man hem ett sånt bord och ställer det torrt torkar det för snabbt.

2. Man slabbar på för mycket olja, träet blir blött långt ner, och torkar sen för snabbt om man inte oljar det stup i kvarten och håller det konstant otorrt.

Jag har oljade möbler i massvis hemma, inte en spricka nånstans, sängen är inte oljad på 18 år.

Hårdvaxoljan är bättre än vanliga oljan, den ger ett ytskydd och är inte lika rinnig. Tycker inte trådskaparen ska vara rädd för att olja sitt bord med denna olja.

Lack tränger inte ner i träet på samma vis som olja (och påverkar därför inte fukthalten lika mycket) och ger också lite mer skydd mot snabba fuktrörelser, därav att det blir mindre sprickbenäget men på köpet får man lite dött plastigt utseende och känsla.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.