Hej!
Detta blir min första tråd här på bygga hus.
Jag köper i veckan ett hus byggt 1967 och skulle behöva hjälp med en åsikt om skicket på krypgrunden.
Huset byggt på murad krypgrund med betongbjälklag, väggar murade med vad jag tror är betonghålsten och tegelfasad. jag har varit nere i krypgrunden och tagit några bilder och tycker själv att det ser ok ut.
Tanken är att byta ut alla avloppsrör som går i utrymmet när badrum och kök renoveras.
En upprensning är på sin plats iallafall.
Lämna gärna lite feedback på bilderna.
Eriksborgsvägen1 Krypgrunden 20160615 (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eriksborgsvägen1 Krypgrunden 20160615 (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen fackman men har själv krypgrund och lättbetongbjälklag så har läst på en del. På den översta bilden ser det ut som det finns salt eller kalk-utfällningar på marken vilket tyder på att det varit ordentligt fuktigt där. Detta kan bero på dålig dränering eller dålig ventilation i kallgrunden. Du bör nog lägga ut plast där för att försöka spärra fukten som kommer från marken.

Med betongbjälklag har man ju inget organiskt material i krypgrunden så det finns inget som kan börja växa. Detta gör att grunden är lite mer robust än med en organisk blindbotten. Nackdelen är dock att det blir svårare att upptäcka när det börjar bli problem. Är det alltför fuktigt under lång tid kommer fukten vandra upp i betongen och angripa det som är ovanför så det är i första våningens golvbjälklag som ev problem kommer uppstå. Om det finns uppreglade golv där träreglarna står direkt mot betongen kan fukten gå hårt åt reglarna. Försök i så fall att kolla om det går att kika in i bjälklaget (t.ex. vi någon sockel, tröskel eller liknande) och lukta ordentligt om det känns unket.
 
Tack för svaret!
Anledningen till att det är förhöjd fuktighet är att huset just nu trycktorkas efter en vattenläcka i ett gammalt badrum.

Jag fick en bra känsla när jag kröp ner under huset, det brukar vara ett gott tecken.

Sen ska alla avlopp och rör bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.