Hej,

Vi var och tittade på en villa idag som vi är jätteintresserade av, men den har direktverkande el + att vi tycker att golven på bottenvåningen är fula.

Vi har installerat bergvärme förut, det kostade ca 170tkr.

Vad tror ni på ett ungefär att det skulle kosta att installera bergvärme och att någon river bort allt golv och installerar golvvärme i hela bottenplan + 3 radiatorer på övre plan?

Huset är 155 kvadrat, varav ca 90 är nedre plan.

Jag vill ha ett pris mellan tummen och pekfingret så jag vet om vi ska buda eller ej.

Jag tänker runt 500tkr, tänker jag högt, lågt eller lagom?

Mvh
 
Vad finns det under golvet? Bjälklag/platta, isolering, etc. Och vilken slags golv vill du lägga (trä, klinker etc)?

Kostnaden beror på hur mycket av undergolvskonstruktionen man behöver göra om.
 
  • Gilla
Skaret
  • Laddar…
Det är gjuten platta. Jag antar att man får lägga någon typ av spårskivor på betongplattan? Man bilar väl inte spår i själva plattan, känns som sjukt mkt jobb isåfall.
 
StockholmM skrev:
Vad finns det under golvet? Bjälklag/platta, isolering, etc. Och vilken slags golv vill du lägga (trä, klinker etc)?

Kostnaden beror på hur mycket av undergolvskonstruktionen man behöver göra om.
Oj Glömde. Vi vill läka ekparkett, men det tänkte jag lägga själv när väl golvvärmen är på plats.
 
Det finns färdigt spårade golvspånskivor för golvvärme. Jag skulle höfta en totalkostnad på ~350tkr för det där.
Om du vill ha golvvärme och bergvärme för komforten så ska du såklart köra på, om du är ute efter att spara pengar så kan du dock glömma det. Det finns ingen ekonomi i att konvertera ett hus med direkt el till vattenburen bergvärme om huset inte har extremt hög förbrukning.
 
Finndjävel skrev:
Det finns färdigt spårade golvspånskivor för golvvärme. Jag skulle höfta en totalkostnad på ~350tkr för det där.
Om du vill ha golvvärme och bergvärme för komforten så ska du såklart köra på, om du är ute efter att spara pengar så kan du dock glömma det. Det finns ingen ekonomi i att konvertera ett hus med direkt el till vattenburen bergvärme om huset inte har extremt hög förbrukning.
Vi ogillar luften i direkt-el-hus plus att vi ändå vill byta alla golv på nedervåningen.
Vilket typ av företag kontaktar man för detta? VVS-firma? River de även gamla golvet?
 
Kontakta en vanlig byggfirma på totalentreprenad så fixar dom dit röris.
 
Ja, en byggfirma hanterar förstås det.

Eftersom du ändå tänker lägga nya golvet själv kan du ju även spara pengar genom att riva själv, och sedan låta en VVS-firma fixa golvvärmen. Att riva ytgolv är ofta snabbare och enklare än man tror.
 
Excel
Fick indragen i sampand med installering av bergvärme. 5000kr per radiator inkl rördragning. 65.000kr blev det med 13 lågtempradiatorer. Alla rören är synliga, det ser helt ok ut.
 
StockholmM skrev:
Ja, en byggfirma hanterar förstås det.

Eftersom du ändå tänker lägga nya golvet själv kan du ju även spara pengar genom att riva själv, och sedan låta en VVS-firma fixa golvvärmen. Att riva ytgolv är ofta snabbare och enklare än man tror.
Hallen är klinkrad, det måste väl bilas bort då antar jag så att det livar jämnt med det andra? Att riva parketten och laminat grejar jag.
 
Ja, om du nödvändigtvis ska ha golvvärme där också. Annars kan du ju behålla den klinkrade ytan och sätta en radiator där.
 
Tack för alla svar. Det blir att buda imorgon.
 
Vi lade in LK EPS 16 på vårt betonggolv och sen ek stavparkett ovanpå det. För drygt 140 kvm blev material inkl. fördelarskåp, ventiler etc. runt 120.000 kr. Arbetet gjorde jag själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.