Jag ska koppla in en golvbrunn till avloppet, men är osäker på vad som är bäst.

Det handlar om en platta på mark där jag nu lagt isolering för att sedan kunna gjuta. Har ett rakt rör på 75mm som sticker upp ur isoleringen där golvbrunnen ska sitta.

Är det bara att sätta dit en dubbelmuff och koppla in golvbrunnen på rätt höjd, och hur får man det i så fall tätt?
 
jag försöker undvika dubbelmuff om det går men kan du inte få till det på annat sätt så funkar det. Tätt blir det av gummitätningen smörj den med glidex innan (eller såpa)
 
Ja, jag skulle gärna vilja använda något annat sätt än dubbelmuff.. Men hur gör man? Finns det någon manschett att använda eller ska jag välja en rörände med muff? Då måste jag göra om "lite" och det kan bli bökigt
 
Redigerat:
varför inte bara använda en dubbelmuff? finns det nån nackdel?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tja, en dubbelmuff har ju gummitätning i flödesriktningen vilket gör att det rimligen är lite högre risk läckage. Det funkar men det är självklar bättre med fast rörmuff (i rätt riktning då förstås). Om man använder dubbelmuff försöker åtminstone jag använda en med stopp på. Sen sitter man ibland helt fast och måste skarva med skjutmuff o då får det ju bli det. Dom finns ju och är så vitt jag vet "godkända" för användning men ingjutet i platta skulle jag försöka undvika det.
Alla tänker olika, jag gillar lite hängslen och livrem, andra vågar mer.
 
Ok, tack för svaren! Det känns som att en rörände med muff är det säkraste vid ingjutning?

En annan fråga; I duschrummet ska jag ha klinker på golvet och det bygger upp en del. Men frågan är hur långt ner jag ska placera golvbrunnen i förhållande till betongytan vid gjutningen? Har lagt ut en rätskiva mellan två väggar som märker ut översta nivån för betongplattan, utan att ta hänsyn till fall.

Vilken placeringsnivå kan bli bäst? Har en Purus Saga.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du ska ju ha fall mot brunnen men annars så ska den ligga i samma nivå som golvet. En del nöjer sig med lokalt fall runt brunnen jag föredrar att det rinner undan i hela badrummet så jag har gjutit fall på hela golvet i mina badrum. Gissar att det är mellan 0,5 och en centimeter per meter från brunnen. lite mer nära och mindre längre ifrån.
 
Jag kan ju ordna fallet efter gjutningen genom att flytspackla. Men jag funderade på om det gick att ordna redan vid gjutningen, men det lättaste är väl helt klart att ordna det efteråt..
 
Går gör det ju men lite krångligt. Lägg banor som du drar av mot med det fall du vill ha.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.