Hej

Vi ska till att bygga trädäck till vårat nybyggda hus. Och försöker lista ut om det är vettigast att använda plintar eller att köra på plattor. Jag vet att frågan varit uppe innan, men efter timmar på olika forum och samtal med alla möjliga olika personer som "vet bäst" så känns det ändå som att jag står kvar på ruta ett.

Jag har dragit mig i veckor för att ställa den här frågan här, dels för att den känns så enkel men framförallt uttjatad, men jag håller på att bli knäpp av att inte veta eller komma fram till något. Jag vill ju komma igång! Och just att alla som verkar veta så väl säger olika.

Bakgrund: Nybyggt hus (i Östergötland) med lerjord runt om. De stora markarbetena gjordes sen höst 2015. Det vi har gjort är att grävt ur ~55m², c:a 25 cm djupt. Planen var att fylla upp med makadam (20-25cm) och sedan bygga trallen på plattor. Och någonstans där började jag läsa på och prata med folk lite för mycket. För "självklart ska jag bygga på plintar, iväg och hyr en jordborr bara" och nästa expert meddelade väldigt tydligt att "nej för tusan, i med grus och bygg på plattor bara!" och så har det fortsatt.

Nu när vi redan gjort arbetet med att gräva ur 12 kubik lera, vad är egentligen vettigast att göra då? Plintar eller plattor? Vad talar egentligen för det ena eller det andra? Tilläggas kan att vi inte är sugna alls på att dra in en bärlina i grunden. (men jag ser inte det som något hinder för plintar, jag kan köra plattor längst in mot fasaden, t.ex.). I den här läget spelar det heller ingen roll att det gjorda arbetet visade sig vara i onödan.

Kan något hjälpa oss? Eller iallafall agera lite bollplank

Stort tack på förhand.

(Edit: skrev fasad istället för grund. Menade grund)
 
Redigerat:
Har ungefär samma situation som dig, väljer plintar i den del vi tänkte bygga uterum på senare, och plattor på resten. Bygger 4 m djup altan med 2 cm fall på 4 m. Räknar med att det sätter sig lite men det spelar ju ingen större roll.
Fäster första bärlinan i grunden, inte i fasaden.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Varför inte plintar överallt? Och hur tjockt lager sten under plattorna?
Tack för svaret
 
Jimbolaya skrev:
Varför inte plintar överallt? Och hur tjockt lager sten under plattorna?
Tack för svaret
Är ju sjukt mycket lättare och billigare att lägga en platta på grus i stället för att borra/gräva, gjuta mm. Gör 80 kvm så det hade ju blivit några plintar..

Vet inte hur tjockt det är riktigt, markfirman som gjort, c:a 20 cm typ.
 
  • Gilla
Attelatte
  • Laddar…
RilleRock
95kvm på plattor.
Funkar hur bra som helst.
 
Utgår man från att gruset redan ligger där så är det ju en sak.

I mitt fall så har vi inte något grus i gropen. Kostnaden för gruset ligger på strax över 3000kr, och då får jag en hög på uppfarten (sen så ska högen ner i gropen också..)
Alternativet till plattor är jordborr och köpta plintar som vi sätter ned i hålen, dvs inget gjuta.
 
Varför skulle man egentligen gräva till frostfritt och gjuta plintar? Vad är det man vill åstadkomma? Jag tycker det är intressant eftersom byggtekniken verkar skilja mellan Sverige och Finland i frågan. Här står nog 99 procent av altanerna på plattor ovan jord.
 
Finndjävel skrev:
Varför skulle man egentligen gräva till frostfritt och gjuta plintar? Vad är det man vill åstadkomma? Jag tycker det är intressant eftersom byggtekniken verkar skilja mellan Sverige och Finland i frågan. Här står nog 99 procent av altanerna på plattor ovan jord.


Vissa verkar dimensionera altanen för att lastbilar ska kunna köra på den.. Håller med..
 
AXS
Efter att ha byggt en altan på plattor kommer jag aldrig gräva för plintar igen.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på att bygga trädäck ovanpå befintliga plattor så har också funderat på eventuella nackdelar. Har framförallt tänkt på att vattnet som blir stående här och där på plattorna när det regnar aldrig kommer att torka upp om det ligger ett trädäck över. Är detta ett problem eller är jag nojig?
 
Plocka bort varannan rad av plattorna så får du en dränering samt en massa extra plattor att lägga nån annanstans.
 
  • Gilla
Erik56
  • Laddar…
Den här frågan har jag funderat på. Vilka fördelar finns det med plintar kontra nackdelar med plattor?

Skulle jag använda plattor skulle jag se till att ha någon form av shims längst ner för att kunna reglera höjd i framtiden.
 
Enda fördelen/nackdelen jag kan komma på är väl om du bor på en väldigt vattensjuk mark. Då vill du kanske ner till frostfritt djup (eller isolera plinten) för att slippa att altanen åker upp och ner i takt med tjälen. Är det "torr mark" så är detta givetvis inget problem.
 
Chrissofsweden skrev:
Den här frågan har jag funderat på. Vilka fördelar finns det med plintar kontra nackdelar med plattor?

Skulle jag använda plattor skulle jag se till att ha någon form av shims längst ner för att kunna reglera höjd i framtiden.

Det går att dra fransk träskruv i undersidan av bärlinan som man kan använda för att justera in höjd/fall med. Det går ju att efterjustera med den också.

Och det gör jobbet med plattorna lätt eftersom man bara skruvar ur skruv efter skruv tills de ligger an mot plattorna.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.