D
Hej alla!

Stort tack för hjälpen med avloppet, nu är vi så gott som färdiga med tvättstugan.

Behöver dock hjälp med att flytta ett element för att få plats med våran bastu. Vill försöka göra det själv, så jag lär mig hur systemet fungerar.

Har läst trådar på forumet och har kommit fram till att jag måste tömma systemet genom att först stänga av cirkulationspumpen på pannan och sedan öppna en tappningsventil.

Vi har pelletspanna som ser ut såhär:

IMG_0403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannan. Fattar inte mycket av rören som går här.

Jag tänkte göra såhär:

IMG_0401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. stänga av cirkulationspumpen (knappen där dioden lyser)

IMG_0406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Dra en trädgårdsslang över denna och leda till närmsta golvbrunn. Behöver jag koppla på trädgårdsslangen med koppling eller är det bara dra över som en strumpa?

Vet ej om jag gör rätt och vill helst undvika eventuellt vatten på fel ställen.

Tack på förhand!!!
 
Det är obra att tömma vattnet ur värmesystemet om man kan undvika det. Nytt vatten = nytt syre = ny rost invändigt. Jag har några gånger när jag gjort omkopplingar i källaren eller på andra ställen där lite utläckt vatten inte leder till katastrof helt enkelt sett till att ha alla rörbitar som behövs lättillgängligt, gott om skurtrasor på plats och sedan ställt några hinkar under elementet eller vad jag nu ska koppla loss och helt enkelt sett till att vara snabb som f-n med omkopplingen. Visst, det kommer bli blött, men är man snabb och torkar upp så gör det inte så mycket. Tänk bara på att vatten i värmesystem ofta snarast ser ut som spillolja och färgar allt svart.

Proffsen använder visst någon form av kylmanschett som sätts på röret och skapar en tillfällig ispropp medans man jobbar.

Vill du verkligen tömma hela systemet så är du dock på rätt spår. Jag hade för säkerhets skull brutit huvudbrytaren till pannan, men det är väll för att jag som gammal servicetekniker är pedantisk med bryt och lås. Jag skulle också satsat på en slangklämma eller liknande för avtappningsslangen, för som sagt, vattnet kan vara väldigt svart och färga.

Det brukar vara halvsvårt att få ut allt vatten eftersom luft måste in någonstans också. Du lär alltså även få öppna luftningsventilerna på elementen uppifrån i huset och neråt om du ska vara säker på att allt vatten rinner ut. Annars brukar man vid något olämpligt tillfälle höra ett gurglande ljud i systemet och få sig en svart dusch när man minst önskar det...
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vad är det exakt, du tänker göra?

Dra om värmerören eller bara blinda och demontera befintlig radiator?
Har du öppet expansionstank eller en sluten tank med membran och tryck?

Man kan göra jobbet på olika sätt beroende på alternativen ovan.

Att gå in och bryta slingan och koppla och dra nya rör behövs lite andra verktyg än att bara demontera radiatorn.

Har du inte verktygen eller materialet så är det förmodligen billigare att låta en rörläggare göra jobbet än att du ska köpa på dig en massa verktyg för ett engångsjobb.
 
Redigerat:
D
Hej! Tack för svar.

Kommer behöva dra nya rör.

Rörmokaren som var här, sade att systemet behöver tömmas helt. Jag vill göra detta själv även om det blir dyrare, för att få mer kunskap, vilket jag ser som ovärderligt.
 
Några billiga tunnor av plast brukar alltid säljas på Blocket, ibland har de t.o.m. lock. Med en borrmaskinsdriven pump från Jula kan man senare trycka tillbaka vattnet i varmesystemet och slippa onödig rost och kalk.
 
Sitter det avstängning på rören så stäng det som går att stänga och tappa ur endast där du ska jobba. Sitter det inga avstängningar så behöver du i alla fall inte tappa ur pannan för antar att rören stiger från den till stället där du ska jobba.
 
Om du stänger alla termostater/vred på elementen så "hänger" vattnet kvar i element upp till 10 meter höjd och stora delar av rören.
Stäng alla kranar dessutom

Var rädd om ditt radiatorvatten, mitt är från 1952. (nåja, påfyllt lite då och då)

Protte
 
D
okej, så det jag bör testa först är att dra ner alla element på minsta, sen skruva loss elementet?

bör notera att elementet är i källaren och ja, radiatorrören går först uppåt ur pannan, men elementets radiatorrör kommer uppifrån.

IMG_0399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Står pannan på samma våningsplan som radiatorn som ska kopplas bort?
 
Japp. Den står på samma plan.
 
Krilleman
Perfekt då är det ju betydligt lättare.

Stäng av pannan och släpp ut övertrycket på säkerhetsventilen. Mätaren vid det röda exp.kärlet ska ner på 0. Och som redan nämnts så stänger du alla termostater på övriga radiatorer.

Sen kapar du ett rör i taget vid din befintliga radiator. Dra fram ett nytt rör dit det ska. Har du inget nytt element som ska kopplas så sätt en ballofix. Upprepa med nästa rör. Kapar du båda rören samtidigt så kan det suga luft och det kommer rinna betydligt mer ur dessa.

Ska dom nya rören dras i sida längs med taket eller golvet?
 
D
perfekt! då äre bara å testa :)

ska dra dom åt sidan ca 10 cm och sedan rakt ner igen.

Okej, så om jag förstår detta rätt så ska jag stänga av ventilen som sitter på expansionskärlet (det orange-röda) så att tryckmätaren går ner på 0.

Innan jag gör detta, stänger jag av cirkulationspumpen och huvudbrytaren på pannan samt stänger av alla element (drar ner på lägsta)

Sen är det bara att börja jobba som du sa krille?

Kommer det att läcka vatten ur expansionskärlets rör när jag vrider på ratten?

inde22x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är detta vred som jag ska skruva på för att släppa ut övertrycket?
 
Krilleman
Vilken ventil menar du att du ska stänga? Du ska inte stänga någon ventil. Bara bryta strömmen till pannan helt. Se till så pumpen stannar!

Sen öppnar du den blåa ratten på den sista bilden så övertrycket släpps ur och mätaren hamnar på noll.

Kapa ett rör i taget enligt min tidigare beskrivning.
 
D
perfekt! tack så mycket :)
 
D
Har lite frågor som jag inte hittat svar på.

När jag släppte ut trycket (mätaren är nu nere på noll) kom det en halv hink med vatten ur röret som är under expansionskärlet. Ska det hända?

När jag ska dra om rören, spelar det någon roll vilket rör jag kopplar in "uppe" och "nere" eller är det sak samma? Jag misstänker att jag måste koppla rätt rör där uppe på elementet och det andra på elementets nederdel.

Har dom två elementrören som kommer från taket olika funktioner? isåfall vilka?

Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.