Efter att ha läst här på forumet att jumbo jettingskruv är att föredra framför fransk skruv, då de förborrar sig själva så köpte jag in dessa. Köpte dimensionen 10x75 för att fästa 95x95 stolpar i jordankare.
Jag har en Hitachi DS18DSL skruvdragare. När jag skulle testa att dra in en skruv i stolpen så orkade den inte. Jag bytte till ett nyladdat batteri och då drog den i skruven ordentligt. Men den gick lite ansträngt sista biten. Är dessa inte gjorda för att dra i utan att förborra?
Jag ska fästa 100 st stolpar i jordankare. Jag har två laddare och sex batterier så jag har inga problem att ladda med nya batterier hela tiden. Men frågan är om det inte sliter ordentligt på skruvdragaren?
 
Använder du första eller andra växeln? Det blir nog antingen förborra eller en sladdmaskin om den inte orkar på ettan.

Min hilti 18v kroknade när jag borrade/gängade nivellskruv, det var bara för att dewalt 18v var ny som den hade lite bättre ork
 
Maskinen tål säkert men det är nog inte så dumt att förborra mindre risk att stolparna spricker på sikt.
 
Jag körde på ettan. När skuven gick så gick den in fint. Inga tendenser till sprickor. Dock tyckte jag dock att skruvdragaren lät väl ansträngd, vilket jag tycker är konstigt. Jettingskruv är ju gjord för att slippa förborra och Hitachin är ju en bra maskin.
 
Jag hade nog förborrat något för att skona skruv och maskin. Det går tyvärr inte att komma ifrån att 10mm skruv i trä är ganska tungt att dra i. Ta ett spärrskaft och testa så märker du att det behövs lite moment. Även om skruven är självborrande så är det ju inte samma princip som ett borr där bortskuret material transporteras ut av spiralen -- i fallet med självborrande skruv stannar ju materialet ändå kvar inne i stolpen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
phl skrev:
Jag hade nog förborrat något för att skona skruv och maskin. Det går tyvärr inte att komma ifrån att 10mm skruv i trä är ganska tungt att dra i. Ta ett spärrskaft och testa så märker du att det behövs lite moment. Även om skruven är självborrande så är det ju inte samma princip som ett borr där bortskuret material transporteras ut av spiralen -- i fallet med självborrande skruv stannar ju materialet ändå kvar inne i stolpen.
Ja tyvärr låter det som förborrning blir nödvändigt.
 
Chrissofsweden skrev:
Slagskruvdragare?

[länk]
Klart billigare än den jag har, men skulle den klara jobbet?
 
Den drar skruvarna mer än 3x så mycket så ja, det borde den göra. Den länkande maskinen är utan moms, ingen laddare och inga batterier. Den är så kallad "naken". Men den ska passa med ditt batteri om den du har inte är för gammal. Med laddare och batteri landar den på över 4100kr, så det är ingen billig maskin.
 
Chrissofsweden skrev:
Den drar skruvarna mer än 3x så mycket så ja, det borde den göra. Den länkande maskinen är utan moms, ingen laddare och inga batterier. Den är så kallad "naken". Men den ska passa med ditt batteri om den du har inte är för gammal. Med laddare och batteri landar den på över 4100kr, så det är ingen billig maskin.
Det låter som ett alternativ faktiskt. Sökte lite men kunde inte hitta den begagnad. Det hade varit perfekt. Laddare och batterier har jag ju, så naken hade fungerar perfekt.

Någon som vill sälja en begagnad så här av er :)
 
Redigerat:
Kom på att jag har en tryckluftsdriven Ingersoll mutterdragare som jag använder när jag byter däck. Den kanske fungerar? Fast då måste jag nog fixa någon sorts momenthylsa för det finns ju ingen slirbroms eller liknande för den. Vart kan man få tag på sånt?
 
Den drar väl lite väl hårt kanske?
 
Det är ju en elmotor i skruvdragaren. Orkar den så orkar den, annars inte. Att den går tungt, innebär inte att den tar skada, på samma sätt som en förbränningsmotor. Det enda man behöver hålla koll på, är att maskinen inte blir för varm. Om du inte heller kan dra i mer än ett 10-tal skruv på samma batteri, är det ju inte heller vettigt. Batterierna kan ta skada av att laddas flera gånger per dag.
 
Chrissofsweden skrev:
Den drar väl lite väl hårt kanske?
Ja precis min tanke. Därför funderar jag på om det finns någon typ av momenthylsa så gör att jag inte drar i dem för hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.