Hej!


Jag har ett hus byggd 1946 med plankstomme av stående spontade plank.
Jag vill lägga på en våning och ska byta ut takstolarna mot mansardtakstolar.

Frågan är hur ni andra har gjort eller tänker om mitt projekt.
Dagens vindsbjälklag ligger i urhakningar i de stående planken medan själva stolen är en separat del som inte är förbunden med varannan vindsbjälke som jag är van vid!

Från början hade jag tänkt att såga bort de gamla och bara ersätta med nya takstolar, det inser jag nu är mkt svårt.
Så tanken just nu är att låta bjälklaget vara kvar och såga upp nya urtag i plankstommen för de nya takstolarna där de passar bäst. Bra?

Många kommer säkert att föreslå att lägga ett nytt bjälklag ovanpå det gamla.
Men då områdets begränsningar om maximal nock och byggnadsöjd är stora hinder som jag med minimal marginal kan klara mig undan så känns det som ett svårt val... Men säkert bra mycket enklare.
 
Hej!

Är det någon om har lagt på en våning eller bytt ut takstolarna på ett hus med plankstomme och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Jag kommer att göra ett liknande projekt dock ej mansardtakstolar. Nu vet jag ej exakt hur det ser ut hos dig och vad och hur du tänkt bygga. Om du ska ha förhöjt väggliv eller om du ej kommer bygga på höjden utan endast byta takstolar för att vinna mer yta på det viset?

Gissar på att takstolstassarna vilar på ett hammarband ett par dm upp från bjälklaget?

Har vridit och vänt på en massa olika lösningar men för egen del kändes den bästa som att ta allt separat. Nyttja gamla hammarbandet att stomma upp ny yttervägg och sedan ha takstolar med nockbalk. Då kommer du ej behöva ha stödben (kattvindar) och bjälklaget till undervåningen kan du stärka upp och rikta när taket är bytt.
 
Stort tack för svar!!!!

Precis jag vill ha så bra utnyttjande av nya övervåningen som möjligt.
såhär ser det ut idag:
takstol.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du gissar rätt, takstolstassarna vilar på ett hammarband ett par dm upp från bjälklagets undersida.

Vad menar du med nockbalk? Och Stomma upp? Hur?
Jo jag kommer att behöva lägga i dubbelt så många bjälkar i nuvarande vindsbjälklag. Idag är det CC80-114cm....

Du kan inte rita hur du har tänkt själv? Låter som att du har klurat på samma saker som jag har, jag har dock inte lyckats så bra med själva lösningsbiten..

Mvh Andreas
 
Redigerat:
Hallå. Fick du pm?
 
HaspAllan skrev:
Hallå. Fick du pm?
Japp! Tackar! Å du har svar :)
 
  • husmedtak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Din sista skiss, är det så ditt senaste förslag ser ut? Får du in det med tanke på begränsningarna i bygghöjd?

Vi hade inte problemet med byggnadshöjd, så vi gjorde mansardtakstolar och ställde ovanpå, men det blir väldigt tjockt bjälklag, närmare 50 cm, vilket jag förstår kan vara ett problem om man har maxhöjd.
I vårt område passar det dock mycket bättre med mansardtak.
 
Hej!

Nej, det där var nåt annat som kom med av bara farten.
Såhär ser det ut just nu. Längst ner är källaren som är till del under mark.
JPG_mansard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad menar du med att det i ert område passar bättre med mansardtak?
 
Totte_S
Ett hus med mansardtak passar enligt mig bättre in stilmässigt i relation till den omgivande miljön och övrig bebyggelse, än vad ett gigantiskt sadeltak med eller utan förhöjt väggliv hade gjort.
 
Om du bygger med en limmad träbalk i nock för att förenkla takstolar och vill bygga Mansard tak så måste du låta en konstruktör lösa hur du ska lägga upp Limträbalken på förstärkningar i gavelvägg...
 
byggarätt skrev:
Om du bygger med en limmad träbalk i nock för att förenkla takstolar och vill bygga Mansard tak så måste du låta en konstruktör lösa hur du ska lägga upp Limträbalken på förstärkningar i gavelvägg...
Rent juridiskt så måste du inte anlita en konstruktör. Bror behövde inte det för sina avlastningar med limträbalkar på flera ställen.

Men du måste räkna ut punktlasterna och se till att det bärande under klarar av det.
Oftast kan man få leverantören av takstolarna, som också levererar limträbalkar och stöttor att räkna ut de laster som uppkommer.
Sedan är det en smal sak att se till att en murad källare under klarar av att ta upp lasterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.