Hej.

Jag vet att man kan limma fast en toalettstol på en plastmatta . Jag beställde en IFÖ sign just avsedd för limning, dvs inga skruvhål. När jag kollar på foten är den mindre än 1 cm bred. I min värld känns det inte som en sträng silikon skulle hålla fast stolen! I tidningen Gör det själv som jag prenumererar på visade de samma sak men de zick-zackade ca 4 cm bred.

Kan någon lugna mig och min svärfar?


13411668-origpic-02f351.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
Claes Sörmland
Plastmatta vet jag inte men jag limmade fast en IFÖ av liknande modell med silikon för en vecka sedan på klinker. Sitter som berget.
 
Mikael_L
Jag vet inte om mattan kan släppa från golvet, men annars finns absolut inget att oroa sig för.
Själv siliconade jag fast vår mot klinkergolvet. Bara en enda tunn sträng silicon, max 5mm bred. Sitter hur bra som helst.
Som sagt, det skulle vara om mattan kan släppa, men den bör väl sitta lika bra med sitt lim mot underlaget som med silkon mot toatronen, tycker jag.

Förövrigt.
Jag la 4st tändstickstunna stickor mellan stol och golv, sen drog jag runt med silikon i springan mellan, lät det torka, tog bort stickorna.
Så nu är det ett litet avstånd mellan stol och golv, som är fyllt med silikon, vill jag ta bort stolen så tar jag en bit pianotråd och "sågar" loss stolen, detta skulle kunna bli svårt om stolen stod kloss mot golvet istället.
 
Jag silikonade en likadan stol förra månaden. Den står jättebra med en tunn sträng. Gjorde på typ samma sätt som Mikael L. La en distans i form av tre enkronor.
 
Tack för alla snabba svar! Det är nog plastmattan jag undrar över också. Den har sina 20 år på nacken och sitter i en träkåk. Vågar man fästa stolen då?

Och en sista fråga, vad tvättade ni golvet med
 
Redigerat:
Min plastmatta var 37 år. Jag tvättade med såpa bara.
 
ullet
Jag har en likadan limmad på plastmatta. Har stått stilla i fem år i alla fall.
 
Jag köpte speciellt lim på Bauhaus. Kommer inte ihåg produktnamnet nu. Fråga personalen de borde veta. Limmat mot en nylagd plastmatta. Den sitter som berget.
 
limmade en sign på plastmatta från -78 med silicon för två år sen. Sitter hårt. Det är ju inte direkt några stora krafter på en toastol heller mer än rakt ner.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Har också limmat med silikon på gammal plastmatta, inga problem. Tvätta plastmattan med t-sprit först.
 
K
Vi lade ny matta och limmade stolen likadan som din. Sitter nästan stadigare än den som var skruvad
 
Jag la en sträng silikon under min skruvade stol för att det inte skulle rinna in saker under. Några år senare när jag behövde lyfta bort den gick den inte att rubba så jag var tvungen att skära lös den med ett tunt och långt knivblad.
Jag tror den kommer att sitta bra med bara silikon/lim...
 
Krilleman
Jag kör aldrig distans när jag "limmar" stolar. Jag skär upp pipen "lagom" och lutar sprutan 45º och när man ser att det kommer fram silikon i framkant på glipan får man bara följa med med sprutan. Går hur fint som helst. Sitter som berget.

En sådan där "duttare" (träpinne med gummispets) som kakelsättarna använder när dom silikonar hörn är även bra till detta. Vet ej vad verktyget heter på riktigt. Någon som kanske kan upplysa om det?
 
Jag litar inte alls på det där med att limma toan, mina föräldrar fick en vattenskada och en firma renoverade och firman lovade både dyrt och heligt att det skulle funka men limmet släppte redan efter 2 dagar och då hade det fått härda i 36 timmar utan belastning så nu sitter wc:n skruvad precis som den gjorde innan.
 
Krilleman
ensamvarg skrev:
Jag litar inte alls på det där med att limma toan, mina föräldrar fick en vattenskada och en firma renoverade och firman lovade både dyrt och heligt att det skulle funka men limmet släppte redan efter 2 dagar och då hade det fått härda i 36 timmar utan belastning så nu sitter wc:n skruvad precis som den gjorde innan.
Vad limmade dom med? Låter inte som silikon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.