nikasp
Ska lägga 25x158 mm furugolv i torpet och blev överraskad av en betongklack i köket när jag rev plastmatta mm och öppnade upp mullbänken. Jag ska regla upp, fylla med leca och sedan skruva golvet i reglarna men 70 cm x 140 cm kommer att ligga på betong med lumppapp mellan. Hur fäster jag golvet på bästa sätt där?

IMG_1459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det spontat? Jag skulle nog limma och lägga flytande på den delen som är under betongen...
 
Min spontana amatörmässiga tanke var att jag skulle bila bort den. Betong har ju en förmåga dra till sig fukt och hur funkar det ihop med denna slags grundkonstruktion? Vet du varför det finns en betongsula här?
 
nikasp
Det är 25 mm och spont. Man ska ju uttryckligen inte limma längsgående spont utan endast ändar, blir dock inga skarvar alls här. Det blir ju en golvlist som kommer att hålla emot något men endast två skruv per längd.

Ingen aning varför det är gjutet men sulan kändes stabil och torr trots att den legat under plastmatta lång tid, troligen sedan 60-talet.
 
nikasp
PS. Jag kan/vill inte lägga golvet högre än betongsulan så det får inte bygga ovan. Annars hade man kunnat lägga en skiva att skruva i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.