Hej.

Jag skulle vilja ha hjälp att dimensionera takbalk till sommarstugan. Det är en spännvidd på 5,2 m och vintertid när man inte är där kan man sätta en stötta. Men just nu är det en balk som sitter i mitten som vi vill ha bort. Det röda visar balken som ska bort och det blåa där en ny balk ska ligga. Altan3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beräkningar visar att vid 1000 kg fördelat över en rektangulär balk med dimensionerna 120x60x5 ger en nedböjning på 1 cm förutsatt att den kan klassas som fast inspänd i ena änden 60x120x5 fast inspänd ena änden 1000 kg.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.


Dock tyckte leverantören att det lät duktigt klent. Vad tycker ni? Några erfarenhetsmässiga uppskattningar ?

Med vänlig hälsning
Alexander
 
Vi vet allt för lite för att göra en bedömning, ska balken bära hela yttertaket eller bara över taket i uterummet? hur djupt är uterummet? vilken takkonstruktion? Om du redan har en takbalk kan det eventuellt vara enklare att förstärka denne med rejäla plattstål på bägge sidor som sammanbinds med genomgående.
 
Martin023 skrev:
Vi vet allt för lite för att göra en bedömning, ska balken bära hela yttertaket eller bara över taket i uterummet? hur djupt är uterummet? vilken takkonstruktion? Om du redan har en takbalk kan det eventuellt vara enklare att förstärka denne med rejäla plattstål på bägge sidor som sammanbinds med genomgående.
Den ska bära den sträckan som är rödmarkerad. Alltså endast över uterummet. (Känns som att jag missuppfattar din fråga?) Stålbalken kommer ligga upplagd och infäst med konsoller på 100x100 träbalkar i vardera ände. Taket över uterummet sitter skruvat i takstolarna.

Det är takstolar som vilar längs ytterväggarna. 3 takstolar över uterummet. Takstolarna vilar eventuellt på väggen innanför uterummet också. Svårt att se tyvärr.

Den balken som sitter idag (som ska ersättas samtidigt som stöttan plockas bort) är en 50x100 träregel LIGGANDES, med rejäl nedböjning. Uterummet är ca 4 meter djupt.

Någon mer info som behövs? Jag har tyckt att de förutsättningarna gör det svårt att beräkna belastningen eftersom att jag inte riktigt vet hur mycket last fördelas på innervägg respektive yttervägg och väggen till vänster.

Tack för svar förresten:)
 
Är det vid takfoten på huset?
Varför inte bara skruva i den isf?
Gör en sektionsskiss blir det lättare att förstå.
Eller lägg upp bilder.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Så här såg det alltså ut från början. Det är de två stolparna vid ingången som vi vill bli av med. I över/ytterkant går alltså hammarbandet (50x100). Det stöttas alltså upp av stolparna. Men det är ett synbart nedhäng på den längsta delen som är till höger om ingången.
Start1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inifrån vinden ser det ut såhär:
Start2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och såhär:
Start3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta dåliga bilder men man ser förhoppningsvis hur det ser ut ovanifrån. "Golvet" man ser är alltså taket på uteplatsen. Brädorna man ser vid takfoten är således ytterpanelen.Avståndet mellan takstolarna är c:a 1100mm.

Man kanske skulle kunna förstärka ovanifrån genom att ställa en 45x195 på högkant och "hänga" takstolarna i ? Den bjälken stöder i sin tur i ytterändarna där det finns stöd (i hörnet en pelare, i mitten av huset en vägg).

Idéer och erfarenheter emottages tacksamt.
 
....och uteplatsen är som på första bilden, i ursprungsskick c:a 5.20 meter lång och 2.20 djup. Det är den delen som behöver stöttas. Tanken var alltså att stötta hammarbandet underifrån med en rektangulär järnbalk/profil 120*60*5 ståendes på högkant.
 
Bättre beskrivet :)
Utan att ha räknat på det, så kan man säga att det är alldeles för klent nämnda fyrkantrör.
Om du vill hålla dig på 120mm höjd ta en heb120 så är du iaf i området som är rimligt.
 
Tack larsbj.

Stugan ligger i snölastzon 2 (=2kN/m2).
Det är ju en förutsättning som är bra att veta också.

En HEB120 placeras lämpligen som ett stående eller liggande "H" ?
 
alesk565 skrev:
Tack larsbj.

Stugan ligger i snölastzon 2 (=2kN/m2).
Det är ju en förutsättning som är bra att veta också.

En HEB120 placeras lämpligen som ett stående eller liggande "H" ?
Som ett liggande H
 
Jag undrar, om någon har lust att förklara (larsbj?).

OM man räknar på det, hur gör man då? Antar man att balken är fast inspänd eller fritt upplagd? Vilken nedböjning är godtagbar samt vilken säkerhetsfaktor bör användas?

Det jag eftersöker är alltså lite metodik och antaganden:)

Mvh
 
alesk565 skrev:
Jag undrar, om någon har lust att förklara (larsbj?).

OM man räknar på det, hur gör man då? Antar man att balken är fast inspänd eller fritt upplagd? Vilken nedböjning är godtagbar samt vilken säkerhetsfaktor bör användas?

Det jag eftersöker är alltså lite metodik och antaganden:)

Mvh
Fritt upplagd får du nog räkna med, nedböjning finns et en standard för, bara googla. (Den har med längden att göra). Sedan vanliga formler för utbredd last, troligen så får du sådana värden att säkerhetsvakter blir en icke fråga ( så pass mycket över eller under att det faller sig naturligt )
 
L
Jag skulle nog också ha förstärkt på vinden. Om du spikar reglar 45x120 (liggande) på den korta vertikala regeln till takstolarna. Spika en uppe vid taket och en nere vid golvet. Sedan kan du köpa en byggskiva som du limmar fast mellan dessa reglar. Då får du en hög stark konstruktion.
 
Lite svårt att veta om väggen inne på altanen är att betrakta som bärande, ser ju inte ut så på takstolarna.

Det påverkar mycket vilken belastning det blir på den tänkta balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.