Jag har en fundering på nätverksdragning i mitt hus. Det är ett tvåplans-hus med totalt 8 dubbeluttag. Inkommande fiber kommer in i förrådet under trappan. Jag har ett 50mm rör ut i garaget. Jag vill flytta allt som är i mediaskåpet i förrådet till garaget istället. Helst vill jag ha en smartswitch som tar in fibern (SC-kontakt) direkt för att kunna dela upp vlan som jag vill. Alternativet är att antingen förlänga fibern till garaget och sen endast ha en lokal switch i huset, eller att dra 2-3 kablar till garaget (till brandvägg från fiberlådan, från brandvägg till huvudswitch i huset och sen en till ut till switchen i garaget.
Någon som har erfarenhet av att koppla in fiber direkt i egen switch? Gissar att man får köra trunk till en port och där sniffa vad det är för olika vlan (internet och tv).
Anledningen till att jag vill dela vlan själv är att jag endast har två uttag i allrummet på övervåningen och där kommer det stå en iptv-box samt minst ett par konsoller plus tv:n. Jag vill använda båda uttagen mellan två switchar.
 
Vilken ISP är det?
Vissa (telia tex) kör ju med välkända VLan.
Annars är det nog dags för trunk plus en trådhaj
 
Det är Bahnhof via Utsikts stadsnät i Linköping. Kommer man till rätt person på Bahnhof borde dom kunna säga vad för vlan som gäller.
Vi kör egen telefon (gigaset C530IP) och fick ut uppgifter till SIP, fast nu verkar det som att man måste köra deras box.
 
Switchar med SFP brukar ta LC, kan du hänga på en patch-kabel som är SC till LC?
 
Ja funderar på det. Ena är SC/UPC och andra SC/APC (en blå och en grön alltså). Tittade på patch-kabel på eBay men hittade bara 15m av ena sorten.
Funderar annars på en vanlig fiber-converter med SC till gbit Ethernet, för då kan jag dra tp i röret till garaget.
 
Vill inte operatören sätta dit sin egen CPE? De brukar lämna av en kopparport vid konsument installationer.
 
Vissa nätägare levererar en CPE med en enda Ethernetport där det blir en extern VLAN-switch (om VLAN används), medan vissa nätägare levererar en CPE och VLAN-switch i samma burk där får man ut dom olika VLANen direkt.

Edit:
Vi har alternativ 1, http://www.direktronik.no/prodpdf/i21-1672.pdf (art.nr 21-1676 10/100TX till (WDM) 100BX-U, SM-SC 20km (1310TX/1550RX)) samt http://inteno.se/Portals/0/IntenoFiles/ProductDocs/5/3/Datasheet_XG6746.pdf_20111127105053.pdf (bara själva VLAN-switchen (översta bilden på sida 3))
Jag har planer på att skaffa denna SFP-modul https://www.direktronik.se/direktro...-tx1310rx1550-sc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/ och sätta i vår egna VLAN-switch, bara jag får till VLANen i EdgeRouterLite så att IP-TV & internet hamnar på samma LAN.
 
Redigerat:
Vi har en kombinerad. CTS HES-nånting. Hur funkar det med SC-fiber i en SFP? Behöver man två?
 
Nej du ska bara ha en. Din fiberförbindelse består av två kablar som bildar ett fiberpar. En sänder och en tar emot. Du behöver något liknande den här https://www.amazon.com/Female-Duplex-Multimode-Fiber-Adapter/dp/B001B1DVGC för att få ihop det fysiskt. OBS att länken går till en för multimode när det nog är mer troligt att du kör single mode.Sen om det fungerar med din switch mot din ISP är nästa sak att klura ut.
 
  • 2016-06-20 07.27.41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eftersom kontakterna sitter liten bit ifrån varandra och har två olika färger så är det nästan garanterat två simplex en för internet/IP-telefoni/IP-TV och en för CATV (kabel-tv), det är enkelt att prova, det är bara att först rycka ur den ena å kolla om det fortfarande går att surfa, sedan skifta fiber.
 
  • Gilla
rogi
  • Laddar…
J
Demmpa skrev:
Eftersom kontakterna sitter liten bit ifrån varandra och har två olika färger så är det nästan garanterat två simplex en för internet/IP-telefoni/IP-TV och en för CATV (kabel-tv), det är enkelt att prova, det är bara att först rycka ur den ena å kolla om det fortfarande går att surfa, sedan skifta fiber.
Precis som demmpa skriver. Du har även en gammaldags kabeltv fast via fiber på troligen den gröna. De är dubbelriktade i bredbandet men inte i kabeltv om jag minns rätt. Där behöver man ju det inte, och det är en modulerad signal över en fiber. Det är som sagt enkelt att prova men var för tusan försiktig. Det är inte som rj45 bara att rycka ur och låta ligga. Får du in minsta dammkorn i kontakten eller uttaget så har du störningar sedan. Då måste den tvättas med specialverktyg sedan.
 
Demmpa skrev:
Många fibernät till konsumenter är simplex (en enda fiber som är både TX & RX),
tex här:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ja, jag skulle tom våga drista mig att säga att det är det vanliga idag. CPEer för simplex har kommit ner i pris. Så det är iaf definitivt här för att stanna. Men man kan som sagt inte duplexa analog TV-signal över simplex-fiber (iaf inte till rimlig kostnad idag), även om det går bra att göra över den mottagande fibern i ett fiberpar.
 
Jocke Best skrev:
Precis som demmpa skriver. Du har även en gammaldags kabeltv fast via fiber på troligen den gröna. De är dubbelriktade i bredbandet men inte i kabeltv om jag minns rätt. Där behöver man ju det inte, och det är en modulerad signal över en fiber.
Å andra sidan så har man inte dubbelriktad kommunikation på de enskilda fibrerna i ett fiberpar heller. Det är änna själva finessen med just ett fiberpar! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.