Efter att ha läst i en annan tråd där det skrivs mycket om hur hantverkare beter sig så blev jag nyfiken på hur vanligt är det att hantverkare lånar kunders verktyg utan att fråga. Hur upplever folk det? Själv plockar jag undan mina verktyg när någon hantverkare kommer hit. Jag lånar aldrig en kunds verktyg utan att fråga och undviker det så långt det går. Går hellre ut och hämtar egna.

Hur ser dom hantverkare som är här på forumet på saken lånar ni kunders verktyg?
 
Är inte hantverkare, men dom hantverkare jag har haft hemma har nästan samtliga lånat någon av min verktyg någon gång.
 
Inte svar på frågan men när jag har hantverkare här brukar jag säga åt dem att om de mot förmodan vill låna verktyg eller använda förbrukningsmaterial så behöver de inte fråga först.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
RilleRock
Använder något liknande denna för att man skall slippa spring ut till firmabilen och kunna jobba effektivt.
Mår bäst då.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inget problem i det så länge som de inte har sönder grejerna. Nu tar jag inte in hantverkare (eftersom de ligger helt fel i pris) utan gör allt själv men i teorin är det ok.
 
Om grejerna skulle gå sönder när dom lånar dom ? Tex en äldre maskin som dom anstränger lite och den råkar gå sönder just när dom använder den kräver du ersättning då ?
 
Ja det är klart att man ska betala om man har sönder andras grejer.
 
De hantverkare jag har haft här har alltid frågat, både gällande verktyg och material. I de fall jag inte varit hemma så har de ringt och ställt frågan.

När jag förr varit ute hos andra och jobbat har vi alltid frågat. Möjligen med undantag för nån pall, stege eller liknande, om ägaren inte varit på plats. Är ägaren i närheten ligger ju frågan naturligt i luften "Får jag använda den här?".

Viktigast vid lån tycker jag är att man är väldigt noga med att hålla det lånade helt och rent, samt att ställa/lägga tillbaka efter sig. Går något sönder eller blir skadat är det jätteviktigt att man upplyser ägaren om det och rådgör om en eventuell lösning. Det är så oändligt ledsamt att upptäcka att något som varit utlånat är trasigt eller skadat nästa gång man själv ska använda det.
 
Det kan ju inte vara så vanligt att en riktig hantverkare behöver låna saker. Man skulle ju bli galen på att behöva använda andras skräp för att få jobbet gjort.

Av de få gånger jag har haft hantverkare här har det hänt något liknande en gång, ett trägolv skulle slipas och ett par fjädrar i maskinens upphängning gick av. Hantis var lite bekymrad för det brukade vara svårt att få fatt i dessa fjädrar...och därför var jag extra nöjd är jag kunde ta fram fjäder-lattjolajbanlådan (som öppnas en gång var 25te år ungefär) och hala fram två fjädrar som passade perfekt......
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Av de få gånger jag haft hantverkare hemma har de inte lånat några verktyg. Jag har aldrig lånat något av deras verktyg heller då jag inte har lust att hamna i någon form av diskussion om något skulle hända.

Mina föräldrar har dock haft en i övrigt bra hantverkare som ofta inte hade med sig de verktygen som behövdes utan lånade friskt min pappas verktyg till den grad att vi skojade om att han hade det i sin affärside att inte slita på sina egna verktyg. Om verktyg inte fanns att låna åkte han hem för att hämta (och tog betalt för tiden).
 
  • Wow
redep
  • Laddar…
Har jobbat som hantverkare och har haft hantverkare hemma och anser att man är oseriös om man behöver låna verktyg, det är ju det jag anlitar och betalar hantverkaren för!

Har haft ett företag här hemma som bytte fönster som lånade min verktyg utan att fråga och det sänkte mitt förtroende direkt. Att de inte klätt in fönsterna på utsidan trots flertalet påtryckningar efter 8 månader bekräftar min känsla jag fick när jag såg de lånat verktyg. Jag är fostrad i att en yrkesman aldrig lånar ut sina verktyg och därmed inte heller frågar om att få låna verktyg.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Kan dela med mig av en liten anekdot i sammanhanget.

Ett träd hade fallit ner på sommarstugan efter en storm. Några hantverkare utsedda av det stora försäkringsbolaget kom och skulle undersöka skadorna. För att kunna klättra upp på krypvinden behövdes en stege - någon sådan hade de inte med sig, så det fick de låna. Jag observerade att de inte heller hade med sig något instrument eller ens en ficklampa på väg upp för stegen. När de väl krupit in i mörkret ropade jag till dem för att höra om de ville låna en ficklampa. - Nej, mobiltelefon funkar bra blev svaret (!) Jag klättrade ändå upp och räckte över en ficklampa.

Så här var det snarare kunden som krävde att få låna ut.. :D
 
MathiasS skrev:
Det kan ju inte vara så vanligt att en riktig hantverkare behöver låna saker. Man skulle ju bli galen på att behöva använda andras skräp för att få jobbet gjort.
Kanske blir lite mer frestande när de kommer hem till någon av oss, och ser en hel arsenal finaste Makita och Festool genom fönstret... ;)
 
Jag har inget emot att hantverkare lånar om de behöver något. Det är ju trots allt jag som får betala deras tid.
Men något som irriterar mig är att de ibland förväxlar eller plockar med sig saker de lånat. Förlängningssladdar, koben, spett och något annat har jag blivit av med. Jag är ganska övertygad att det är av misstag, men det kvittar när man inte hittar prylarna när man behöver dem. :mad:
Ofta har det gått en tid innan jag upptäckt det, och då är det så dags att fråga efter dem.
 
Jag har visat var verktygen finns, och uppmanat att låna om något behövs. Men man förutsätter ju att de i huvudsak har med sig det som behövs. Skulle hantverkaren behöva fixa en annan maskin, så är det ju på tid som jag får betala.

EN snickare jag anlitade berättade att han just köpt en ny cirkelsåg "åt mig". Han behövde såga i min putsade fasad. Och köpte då en superbillig cirkelsåg (typ 199 kr). Som kom upp som förbrukningsmaterial. Alternativet hade varit att köpa några nya specialklingor till tigersågen för betydligt mer pengar. Skräpsågen har jag kvar, den har fått kapa lite leca block efter det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.