Hej
Vi har nyss installerat en luft vatten värme pump som värmer en acktank som är uppdelad på 200Liter för uppvärmning och 300 liter för varmvatten (vi har lägenhet i huset).

För nuvarande är temperaturen inställd på 55 grader. Vad jag förstått så är värmepumpen effektivare ju lägre temp den körs på. Vilken är den lägsta rekommenderade temperaturen som pumpen kan mata in i Acktanken ? Och vid vilken temperatur är det lagom att den startar?
 
De stämmer att pumpen blir effektivare vid lägre framledningsteperaturer. Därför bör man undvika att koppla som ni har gjort. Det är bättre att köra flytande kondensering till uppvärmningen, alltså man värmer bara precis så mycket som krävs för tillfället. Sen har man en växelventil som växlar över till en beredare för varmvattnet. Varmvattnet behöver hålla minst 55 grader (något lägre funkar om det finns legionellakörning).
 
Hej Tack då har jag lite att fundera på...
 
Vi har legionella körning. Vilken temp kan vi ställa in på då? 50 grader eller ännu lägre?
 
Under 50 grader skulle jag inte ställa det på. Vad är det för värmepump du har?
 
Det är en Mitsubishi.
Vi har en acktank eftersom vi även ska koppla på en vattenburen kamin till värmesystemet, och det finns plats för ytterligare slinga tex sol.
 
Ok. Jag är inte så haj på just Mitsubishi, men jag kollade lite ändå. Det finns ju ett antal modeller och storlekar, men jag ser att de flesta ger ett hyfsat utbyte även vid 55 grader. Men prova med 50 på varmvattnet och se hur det funkar.
Har du en sån där hydrobox inomhus, och acktanken laddas därifrån? Eller har du nån tank som har inbyggd styrning till värmepumpen?
 
Vi har hydrobox. Jag ställer in på 50grader med legionella körning 1g/vecka. Verkar som om det kan fungera. Vintertid så kommer vi elda i spisen och då blir det ju upp till 90grader och då räknar jag med att kunna sänka till ca 45 grader under drift och elda 1-2 gr / vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.