C
Jag har vita kakelplattor och ljusgrå fog. Så här ser det ut:
DSC_0322.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ser ut som vit fog, vilket fabrikat är det på fogen?
 
Vi ville ju ha det som det ser ut på cpalms bild. En yta som upplevs som jämn, inte rutig. Mannen argumenterade för vit fog, men jag fegade för att den vita fogen nog inte är vit så länge utan blir smutsig. Så en nyans mörkare på fogen än på väggen skulle vara bra, tyckte jag. Och jag vann vår argumentation :)
Men sedan blev ju upplevelsen inte alls som vi tänkt oss. Den ljusgråa fogen blev tydligt grå. Och väggen blev rutig. :(

Om det nu är så att det som heter och saluförs som ljusgrå fog blir grå om man använder den mellan kakelplattor , varför säger inte försäljare eller plattsättare det? Vi fick ju färgprover att jämföra mot kakelplattorna och klinkerplattorna och det var ljusgrått, men nu stämmer inte ena fogfärgen mot färgprovet. Förväntas man veta att färgen på provet inte kommer stämma med färgen i verkligheten?

Men vi får se vad som sägs om färgen först, om det verkligen är ljusgrå, eller om de fortsatte med den grå från tvättstugan... Troligen kommer plattsättaren och Sopros representant ut och tittar på fogarna.

Är det någon som har en aning om kostnaden för omfogning? Det skulle hjälpa en hel del!
 
mr_bygg skrev:
Det låter som du har full koll men jag tycker det både låter och ser konstigt ut. Spontant känns det som om en fog som är fuktigare på grund av att klinkerplattan inte suger borde vara mörkare och inte tvärtom. Men med ditt resonemang så kommer fogarna få exakt samma färg när fukthalten i båda fogarna når samma nivå. Hur länge borde det ta så TS kan komma överens med entreprenören att avvakta innan man diskuterar ersättningskraven?
Ja lite så tänker jag också. Fukthalten blir ju densamma så småningom. Nu är det två-tre månader sedan de fogade golvet, lite mer för väggarna.
 
Morten Alper skrev:
Vad som värre är så ser det ut som mjukfog har används mellan golv/ väggskarv.
Ja det är mjukfog. Borde det inte vara det?
 
C
tank77 skrev:
Ser ut som vit fog, vilket fabrikat är det på fogen?
CC Höganäs FB 25 Ljusgrå.
 
T
cpalm skrev:
CC Höganäs FB 25 Ljusgrå.
Kan inte stämma, den fogen har jag testat några gånger och den blir absolut inte så ljus som på din bild. Fogen du har är ju vit, finns inte ett uns av det ljusaste grått någonstans, har du själv gjort jobbet eller har en firma gjort det?
 
  • Gilla
Morten Alper och 1 till
  • Laddar…
T
vildmärren skrev:
Vi ville ju ha det som det ser ut på cpalms bild. En yta som upplevs som jämn, inte rutig. Mannen argumenterade för vit fog, men jag fegade för att den vita fogen nog inte är vit så länge utan blir smutsig. Så en nyans mörkare på fogen än på väggen skulle vara bra, tyckte jag. Och jag vann vår argumentation :)
Men sedan blev ju upplevelsen inte alls som vi tänkt oss. Den ljusgråa fogen blev tydligt grå. Och väggen blev rutig. :(

Om det nu är så att det som heter och saluförs som ljusgrå fog blir grå om man använder den mellan kakelplattor , varför säger inte försäljare eller plattsättare det? Vi fick ju färgprover att jämföra mot kakelplattorna och klinkerplattorna och det var ljusgrått, men nu stämmer inte ena fogfärgen mot färgprovet. Förväntas man veta att färgen på provet inte kommer stämma med färgen i verkligheten?

Men vi får se vad som sägs om färgen först, om det verkligen är ljusgrå, eller om de fortsatte med den grå från tvättstugan... Troligen kommer plattsättaren och Sopros representant ut och tittar på fogarna.

Är det någon som har en aning om kostnaden för omfogning? Det skulle hjälpa en hel del!
Tja, det beror ju på hur stort badrummet är och hur hård fogen är men räkna med allt ifrån 3000-5000 kr!

Alltid lite riskabelt att kratsa bort fog då plattorna kan skadas, man kan gå loss med en mattkniv vilket är säkrast men är ett slitjobb om fogen är hård, sedan kan man använda en multicutter med ett speciellt blad för att ta bort fogen men då är det större risk att man skadar plattorna.

Har kratsat ett helt badrum en gång på eget bevåg, kunden hade inte sagt något utan det var jag själv som inte var nöjd, vit fog som hade fått gula utsöndringar av någon anledning. Tog 6 timmar att kratsa 20 kvm 25x50 cm plattor. Började med mattkniven men gick efter ett par timmar över till multicutter eftersom fogen var något grönjävligt hård.
 
C
tank77 skrev:
Kan inte stämma, den fogen har jag testat några gånger och den blir absolut inte så ljus som på din bild. Fogen du har är ju vit, finns inte ett uns av det ljusaste grått någonstans, har du själv gjort jobbet eller har en firma gjort det?
Så är det. Jag var själv med och fogade och jag tittade för säkerhets skull på förpackningen innan jag postade. Färgen stämmer också enligt min uppfattning med färgproverna som fanns i butiken som dessutom var av ett helt annat fabrikat.

Dock är det så att kaklet i mitt fall är ganska grått, även om tillverkaren kallar det vitt. Egentligen ganska ovetenskapligt av oss att försöka bedöma olika "nyanser" av grått (egentligen vithet) så här från en bild, eftersom vare sig ögat eller kameran har någon absolut uppfattning om vithet. Jag skall ta en ny bild ikväll med ett vanligt ark vitt papper som referens så kanske man får en bättre uppfattning.
 
Den fog som är ett steg gråare än vit brukar kallas pärlvit (i alla fall hos LIP). Den upplevs som ljusgrå mot vita plattor. Ljusgrå fog upplevs som grå.
 
Kan inte låta bli att bidra med ett litet exempel på samma tema som nämnts tidigare i tråden om ögats svårigheter att tolka färger. Vad säger ni om rutorna A och B i bilden nedan, tycker ni att de har samma färg eller olika färg?

764px-Grey_square_optical_illusion.svg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
vildmärren och 2 till
  • Laddar…
Och här kommer facit...

Grey_square_optical_illusion_proof2.svg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
f91jsw skrev:
Den fog som är ett steg gråare än vit brukar kallas pärlvit (i alla fall hos LIP). Den upplevs som ljusgrå mot vita plattor. Ljusgrå fog upplevs som grå.
Det stämmer inte så vitt jag kan se med vad tillverkarna själva uppger.

LIP kör med skalan Vit - Pärlvit - Manhattan - Grå, dvs. de har ingen färg som de kallar ljusgrå.
De flesta andra verkar ha en ljusgrå fog som i princip motsvarar LIP:s pärlvita fog.

Om färgkorten från de olika tillverkarna stämmer hyfsat (de stämmer uppenbarligen inte exakt, t.ex. påstår alla att deras vita fog är 100% vit, vilket torde vara en omöjlighet) så uppges vitheten enligt följande:

Sopro Brillant 10 Vit100%
Sopro Brillant 16 Ljusgrå87%
Sopro Brillant 17 Silvergrå78%
Sopro Brillant 15 Grå53%
CC Höganäs Vit100%
CC Höganäs Ljusgrå82%
CC Höganäs Grå67%
CC Höganäs Mellangrå54%
LIP Vit100%
LIP Pärlvit83%
LIP Manhattan66%
LIP Grå51%

Intressant att notera är att Sopro Ljusgrå alltså skall vara snäppet ljusare än LIP Pärlvit, samt att CC Höganäs Mellangrå motsvarar det som de andra kallar grå.


Försökte få till en ny bild av mina fogar med en vettig vitreferens, men lyckades inget vidare. Jag måste nog investera i ett riktigt gråkort...
 
Redigerat:
Går det verkligen inte att måla fogen?

Jag har visserligen bara målat kaklets ändbitar - svart kakel - och det har hållit i tio år. Fogen ska ju bara ha en ändrad nyans, skulle det inte kunna hålla? Om man måste fylla på efter ett antal år vore det ändå bättre än att kratsa ur fogen.
 
cpalm skrev:
Det stämmer inte så vitt jag kan se med vad tillverkarna själva uppger.

LIP kör med skalan Vit - Pärlvit - Manhattan - Grå, dvs. de har ingen färg som de kallar ljusgrå.
De flesta andra verkar ha en ljusgrå fog som i princip motsvarar LIP:s pärlvita fog.

Om färgkorten från de olika tillverkarna stämmer hyfsat (de stämmer uppenbarligen inte exakt, t.ex. påstår alla att deras vita fog är 100% vit, vilket torde vara en omöjlighet) så uppges vitheten enligt följande:

Sopro Brillant 10 Vit100%
Sopro Brillant 16 Ljusgrå87%
Sopro Brillant 17 Silvergrå78%
Sopro Brillant 15 Grå53%
CC Höganäs Vit100%
CC Höganäs Ljusgrå82%
CC Höganäs Grå67%
CC Höganäs Mellangrå54%
LIP Vit100%
LIP Pärlvit83%
LIP Manhattan66%
LIP Grå51%

Intressant att notera är att Sopro Ljusgrå alltså skall vara snäppet ljusare än LIP Pärlvit, samt att CC Höganäs Mellangrå motsvarar det som de andra kallar grå.

Lyfter denna tråd eftersom vi drabbats av motsvarande problem. Vart hittar du dessa färgkort? Är intresserad av siffror på Schönox (manhattan och silvergrå)

Sen undrar jag också kring Sopro FUF. Någon som vågar uttala sig om beständigheten i en sådan färgning av fogen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.