Nu är det så att vi har hittat ett torp som vi gärna vill köpa.

Spanat på det något år och det verkade helt öde, så tog reda på vilka som ägde det och har nu fått en nyckel så vi kan undersöka torpet närmare. De var alltså intresserade av att sälja det till oss.
Det lutar helt enkelt åt att vi kommer köpa detta torp, men ska såklart gå igenom hela fastigheten först, så vi inte kastar oss huvudstupa in i ett jätteprojekt.

Torpet är ca 130år gammalt och läget är jättebra.

Har fått papper på senaste värderingen av ägarna, så har lite fakta om huset, men det är en 20år gammal värdering. Torpet har stått tomt i ca 5år och tidigare bara brukats som sommarstuga av ägarna.
Även hittat på personerna som ägde huset innan dessa och skapat en kontakt, för att kunna få lite mer historia och kunskap kring torpet.


Grunden till torpet är av sten. Om jag förstått det rätt ska det vara en bjälk som behöver bytas enligt ägaren, ska kolla på detta senare idag och se vad vi kan "se".
Hur stort projekt är det att byta ut en eller flera bjälkar och vad bör man göra för att förhindra att det blir fuktangrepp på fler? (Jag antar att det handlar om fuktangrepp)
I huset finns även två kakelkaminer och en vedspis (Ena kaminen är ur funktion, var så när de köpte den) De andra två funderar vi på att provtrycka.
Det finns även vatten från egen brun (Ej indraget) avrinning från köket till egen kista. samt EL, som ska vara hyfsat nybytt. (lär nog kollas över pg av möss har gått lös lite i torpet)

Vad kan man förvänta sig för problem med ett hus byggt på 1800-talet?
Vad behöver vi kolla lite extra nog på nu när vi ska ut för en första titt, mer än golvet och taket?

Tacksam för all hjälp vi kan få. :)
 
Jag tycker ni ska ta med någon ut som kan eller kosta på er en besiktning. Det finns mycket som inte går att se direkt men som ett vant öga hittar ändå.

Fuktproblem i tak, syllar, under fönster. Insektsangrepp.

Ett hus från 1800-talet är alltid ett jätteprojekt men beror lite på ambitionsnivå, ekonomi och långsiktighet.
 
Titta på hur pass mycket av stengrunden som hamnat under mark pga att gräs vuxit vid husgrunden, jag fick börja mitt liv på torpet med att gräva fram hela grunden, som tack och lov klarat sig hyfsat bra.
Vad du kan förvänta dig för problem är mängder av möss vintertid, så skaffa dig några bra bondkatter, jag hittade till och med möss i våffelsmeten första vintern (mycket kvinnligt skrik) och eventuellt fladdermöss. Kolla om fönstren är i bra skick och att de lösa innerfönstren finns kvar. Öppna brunnen och se hur vattenståndet är, min blir torrlagd under torra somrar, kika också på om ringarna flyttat på sig (då rinner ytvatten ner).
Lyft på ringarna till vedspisen och titta på om den är i brukbart skick.
 
Tack för bra tips.

Vi ska åka ut om ca två timmar och ta oss en första titt, sedan har vi tänkt ta med en bekant som kan lite mer som ska få agera hustomte och kolla igenom allt vi ej tänkt på. Han besiktiga det första huset jag köpte för 12år sedan.

Eventuellt blir det en besiktningsman i slutändan med iallafall.
Det positiva är att vi har mer eller mindre hela sommaren på oss att undersöka och hitta fel och brister.

De där med möss är ju ett problem, tyvärr kan vi inte skaffa katt då det inte ska vara ett boende året runt. Så troligen får det bli någon form av gift (med risk för att locka till sig andra djur, ev djur som dör i väggar) Eller hederliga fällor.


Brunnen hade jag inte ens tänkt på att öppna, den ska självklart öppnas! :)

Var ambitionsnivå är väl inte tokhög men inte jättelåg heller, vi har tänkt det som en sommarstuga och kommer försöka hålla den standarden. Planen är att om några år kunna sova i den på sommaren, men vill på lång sikt kunna bevara huset i ett bra skick och eventuellt bo där när man är gammal.
Det får helt enkelt ta den tid det tar.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Nu har vi kollat lite. Det största problemet är ju detta med fukten på bjälkarna. ( Hitta två på samma ställe som går åt olika håll )
Där de har öppnat upp för att dra ett frånvattenrör. Men ej stängt igen så det är väl troligen anledningen till fukten. Då den är i direkt anslutning till öppningen.
Bjälkarna är som mjöl ca 10cm där hålet är sedan ca 30cm bort friska vad vi kunnat se.


Nu är ju frågan om man ska springa därifrån eller kolla upp vad detta kostar att åtgärda?
Eftersom bjälkarna går åt olika håll. Den ena längst huset genom kök/sovrum yttervägg ovanpå(?) och den andra rakt igenom köket.
Antar att hela bjälkarna lär bytas så de inte blir någon lapplaggningseffekt.

20160617_171527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160617_165633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160617_165457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160617_165702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur pass multna var bjälkarna? För om de får torka kanske de inte ens behövs bytas?
 
Just det, kör en vass kniv in i dom för att se om det är kärnfriskt.
 
Ena bjälken var som mjöl. Knivbladet gick rakt in utan minsta ansträgning, kunde även vrida bladet. Så såg de ut på ca 10cm. Sedan var de fukt ca 20-30cm från det. Efter det friskt..

Nu grävde jag inte och såg efter om den var sjuk rakt igenom. Eller bara till hälften.

Andra var lite bättre, inte lika mjöligt men fortfarandes lite mjöligt. Den går möjligen att peta bort en del på och hoppas på det bästa om de får torka.
 
Om det är som mjöl bör det bytas. Exakt hur beror på byggnadskonstruktion, i vissa hus är det bäst att lyfta huset med domkraft och byta utifrån, andra så lyfter man upp golvet på. Och jag skulle byta även den halvmjöliga, när man ändå är igång (om det är en bärande del.

Min timmerkåk har haft insekter (trämask) i en vägg på 1800-talet, eftersom det inte var en bärande del, så bytte man ut den sektionen mot tegel (kan ta bild om du vill). Så tro inte att du måste byta ut hela stockvarvet bara för att en del är dålig, det är bra byggnadsvård att använda de reparationsmetoderna de använde då också. :)

Men som en skrev här tidigare, låt någon kunnig (på gamla byggnader) inspektera byggnaden så ni inte plötsligt står med något som måste rivas helt (hussvamp är något som dyker upp på byggnader som står tomma). Kika runt efter kurser i timmerbyggning, så hittar ni kunnigt folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.