Har under lång tid haft flera projekt i källaren. Nu handlar det om att sätta upp några väggar för att skapa ett nytt rum, men tyvärr är det svårt att få in värme i det här rummet så min första tanken var att lägga en elslinga under klinkersen. Har försöka läsa mig till hur mycket det kan tänkas bygga men blir inte riktigt klok. Det mesta jag hittar verkar gälla vattenburet som bör kräva mer höjd.

Jag har ca 1.98 i takhöjd som det är nu och är själv 1.80 så det finns ju lite marginal. Dock bör det väl inte sticka iväg mer än absolut nödvändigt. Jag behöver innan klinkersen på plattan från femtiotalet flytspackla eller gjuta för att jämna ut och min tanke är att få in värmen då också. Har förstått att ett alternativt skulle kunna vara att fräsa spår för slingorna. Har även för mig om att jag hört talas om någon typ av värmematta som inte är särskilt tjock som skulle kunna vara ett alternativ. Någon som har några tips och råd? Tacksam för all info.
 
Värmekabel eller matta 7-8 mm inkl flytspackel, 3 mm fix och 3 mm platta = ca 15 mm bortsett från ojämnheter.

Alt http://www.varmegolv.nu/ som bygger mindre men det är så marginellt.

Vattenburet blir mkt mer jobb och tar mer plats även om det blir billigare I drift.

Bara att välja väg =)
 
Är det oisolerat under så kommer driftkostnaden att bli hög. Hela marken under golvet ska ju värmas upp. Dessutom säger man att det blir fuktvandring ut i de ouppvärmda delarna (väggarna).
Bästa lösningen är att bila ur hela golvet och isolera innan ny platta gjuts. Golvet kan ju samtidigt sänkas för bättre takhöjd.
Golvvärme med låg bygghöjd är T2-mattan som kan förläggas i klinkerfixet. Bygger 3 mm. Har lagt den själv med lite försiktighet så kabeln inte skadas av fixkammen.
Men frågan är om effekten är tillräcklig för att få upp temperaturen.

Elradiatorer är väl minsta besväret och kanske enda lösningen utan att ta upp golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
abbe_
  • Laddar…
Jag har golvvärme i en källare med osiolerat golv sedan tidigare ägare och den är helt obrukbar. Förutom att den drat hiskeliga mängder el utan att ge någon vettig värme så suger den upp fukt ur marken och gör att det luktar "källare". Än värre blev det när den inte går lika ofta under sommaren. Då kommer den riktiga fuktsmockan, enda lösningen var att dra upp termostaten så att slingan värmde större delarna av dygnet trots att det var varmt i luften.

Lösningen blev att sätta in en luft-luftvärmepump som torkade upp källaren utan at värma golvet, dra igång de få vägghängda element som fanns samt att köra med tofflor på vintern :)
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Grannen har lagt platonmatta med 30mm spårad EPS ovanpå, dvs. vattenburen golvvärme. Han har haft det i drift ett par år och är helnöjd än så länge. Platonmattan ventilerar ju den oisolerade plattan och EPS:en get tillräckligt med isolering för att det mesta ska gå uppåt istället för neråt. Total bygghöjd blir väl ca 40mm + parkett. När jag väl blir klar med alla våra projekt som vi har på markplan kommer jag nog göra samma sak i källaren.
 
Är bygghöjden kinkig så har LK 16mm spårad EPS, betydligt dyrare än tex 30mm men ibland är mm viktiga.
 
Tack för bra svar, har vattenburet i närheten men rörmokaren tvivlade på att rören (15mm) skulle orka värma ett till element. Har idag 3 element på ca 60 kvadratmeter men efter att ha satt upp väggar så saknar ett rum på ca 20 kvadratmeter nu egna element. Håller väl ca 10 grader vintertid med hjälp av spillet från övriga rum. Behöver få lite mer temp för att få komfort och hålla borta fukten. Nu ska dessa 20 kvadratmeter delas på en hall och ett rum, behöver lösning dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.