Det står 2 elskåp (el och internet) nära tomtgränsen. Vi ska nu bygga ut staketet och vill gärna undvika att komma åt 400V kabel i marken. Hur kan man veta var den är dragen?

IMAG0458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden: tomtgränsen mot gatan är där den relativt nylagda asfalten finns. Mot parken är det ca 5 cm från där snöret är draget.
 
Man anmäler sitt bygge till ledningskollen.se så kommer alla berörda ledningsägare ut och märker upp sina ledningar. Normalt sker utmärkningen inom 3 dagar och den är alltid gratis!
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Tack för tipset!
 
Bör tilläggas att du inte får gräva med maskin utan endast för hand vid utmärkta ledningar
 
Den som mätte ut hos mig kunde inte ange ett bättre mått än 80cm åt sidorna , rådet jag fick var att gräva för hand och det jäkligt försiktigt.
Kabeln låg på ca 30cm djup intill säkringsskåpet.:eek:
Som tur är hade förra ägaren satt upp staket en gång i tiden och jag hade bara att försiktigt ta bort gamla staketstolparna och gräva lite djupare för att gjuta plintar.
 
Ledningskollen lär inte vara till någon hjälp här. Gräv med spade och karva med fyllhammare så är det inga problem. Nudda kablarna dör man inte av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.