Hej

Jag har tänkt lägga ett trädäck på typ 3 x 10 meter utanför huset. Just nu är det orörd (sedan 40 år) mark där. Den sak vara på en sådan höjd att det i princip bara går att lägga stommen på jorden.

Är det galet att lägga den på trädgårdsplattor eller är det enda vettiga att göra ett mer gediget arbete och gräva ned plintar / använda markskruvar?

Tack för tips!
 
Mikael_L
Väldigt liten risk att 40 år orörd mark sjunker.
Är det lermark så kan förändrat fuktinnehåll få den ändra nivå. Annars är nog de flesta orörda mark rätt stabil.

Men sen har du att tänka på tjälskjutning.
Om tjälskjutning inte är något problem, typ skit samma att det rör sig varje vinter, bara det återställer sig till sommaren, så kan du kanske ignorera detta.
Annars måste du vidta åtgärder.
Tjälfarlig mark är allt ifrån lera -silt - och upp till fin sand i storlek. Material som binder fukt, inte bara dränerar bort den.

Och tjäle är jobbigt. För att helt säkra sig ska man ju ner till tjälfritt djup, och/eller se till att tjälen inte går så djupt.
 
Redigerat:
Du får räkna med att gräset kan växa upp igenom mellanrummen på trallgolvet.
 
Lägg markduk under plattorna så slipper du gräset
 
Tack för svaren (lite sådär sent, men snart är det dags att bygga).

Om man nu lägger däcket på plattor - är det då korkat att förankra ena långsidan i husväggen? Jag misstänker att när marknivån eventuellt ändras av tjälen så riskerar saker att gå sönder. Då är det smartare att lägga det helt löst på plattorna?
 
Korvgubbe
Jag skulle säga att det är dumt att fästa ena sidan i huset om resten ska ligga flytande.
 
Jag håller med, sätt inte fast något i huset om du inte vet att resten är stabilt. I bästa fall vrider du sönder förankringen och i sämsta fall så knäcker du något i väggen. Om du nu kan leva med att det kan bli lite skevt efter vintern och kanske kan komma åt att justera, en garagedomkraft och några brädlappar kan räcka långt, så lägg den direkt på plattorna. Det är ju inte förrän efter den första (rejäla) vintern som du vet exakt hur din mark reagerar på tjälsprängningar.
 
Tack för alla svaren, om en vecka börjar vi förhoppningsvis bygga.

Jag blir bara lite feg när jag ser andra som gör världens finaste grundarbeten och gräver ur, dränerar och fyller upp med singel, där jag tänkte ta den mer slarviga lösningen och bara lägga plattorna direkt på marken, fast med lite finjustering med sand och spade.

En liten twist är att vi med grävmaskin ska gräva bort en stubbe från denna yta och fylla upp med jord. Då är marken inte längre helt orörd.

Är det då smartare att fylla upp med något annat material? Stenkross?

Tack!

edit: förtydligar lite.
 
Redigerat:
För att ta bort stubben så kan du använda spade högtryck och tigersåg. Börja med att gräva bort så mycket grässvål och jord som behövs, kapa alla rötter som du ser med tigersågen. Jag brukar kapa på två ställen så att jag kommer åt under. Sedan kör du med högtrycken för att spola bort lite jord och sand till du frilagt en del rötter till. Kapa av dessa och upprepa. Borde inte bli så stor åverkan, och om du har tur kan du ju lägga plattorna en bit ifrån det igenfyllda hålet.
 
Tack för tipset, men jag har en granne med grävmaskin som jag tror får dra upp den.
Sannolikt då med större åverkan på marken, men jag tror det får bli så ändå.

Men nu har jag ju i alla fall ett alternativ, ifall vi väljer att inte göra så. Tack för det!
 
Jord ska du inte ha under iallafall och hela gräsytan och annan växtlighet måste ju tas bort, samt alla rötter till dessa. Hade en granne som glatt tyckte att "det dör ju när det inte får ljus". Tji fick han.
 
Det räcker alltså inte med att lägga duk på gräset? Då kanske grävmaskinen ska få skala av några centimeter av översta skiktet först då.
 
Jag har ingen markduk under mina altaner och där är det stendött. Nu är dom byggda lite högre ovan mark så det kan ju vara en delorsak.
 
Mikael_L
tobbew skrev:
Det räcker alltså inte med att lägga duk på gräset? Då kanske grävmaskinen ska få skala av några centimeter av översta skiktet först då.
Kan du ganska lätt skala bort lite grässvål och annat organiskt högst upp så är det säkert ingen nackdel.

Åsikterna går lite isär ifall allt dör under altanen pga brist på ljus eller inte. Själv vet jag inte, så jag kan inte ge några råd.
Men som sagt, är det en relativt enkel operation för dig att dra av ytskiktet så är det kanske inte så mycket att fundera över. Hade jag själv en grävmaskin till hands så skulle jag be föraren skala av lite på ytan.
 
Yep, jag har tagit detta till mig, så vi skrapar av översta decimetern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.