Hej,

Jag har flyttat in i en 40-talskåk vid en relativt kraftigt trafikerad väg. Jag har lyckats få tag på en glasfirma som kan byta ett av fönsterglasen mot bullerglas, men den gamla spaltventilen från 40-talet återstår att åtgärda.

Jag har hittat en sorts ljuddämpande insats som jag kan pressa in i spaltventilen, som reducerar bullret kraftigt, men fortfarande tillåter tilluft att strömma genom ventilen.

Nu till mitt problem, jag får inte loss täckbrickan som sitter framför spalten! Den som man skruvar ut eller in för att öppna eller stänga ventilen. Jag har bifogat några skisser och ett foto av ventilen.

Men rent funktionsmässigt kan man säga att det är en rektangulär plåtlåda (som går genom hela ytterväggens tjocklek) som sitter fastgjuten i väggen, i plåtkassetten sitter en plåtlåda, nästan som en byrålåda. I kanterna på "byrålådan" finns två spår och i plåtkassetten sitter två piggar som löper i spåren i "lådan". Sedan skruvas lådan in och ut med hjälp av en stor skruv som sitter fäst i täckbrickan/plåten som sitter framför öppningen. Skruven gängar i ett fäste som sitter fastlött i plåtkassetten, ca 8-10 cm in. Nu vill jag ha bort hela lådan. inklusive skruv och täckplåt.

Går det att få bort dem, med mindre än att jag måste såga och "plåtsaxa" sönder hela insatsen/lådan? Någon med erfarenhet som kan ge tips?

Hälsningar A ventil 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har för mig att jag hade en liknande i min lght. På den gick det att skruva den stora ratten tills den lossnade, då gick det att öppna spjället för att komma åt två spårskruvar för att demontera spjället. Jag hade nämligen inget luftombyte genom den, så jag öppnade och tittade, det var fullknölat med dagstidningspapper från 70talet O_o
 
Tack, jag provade att skruva med lite mer kraft och drag och lyckades faktiskt få loss den!
 
Jag tror att jag har en nästan exakt likadan ventilationskassett i min lägenhet. Jag behöver kapa av cirka 9 centimeter av fönsterbänken (och den underliggande ventilationskassetten) och då ryker även fästet som sitter fast i plåtkassetten. Du skriver att fästat är fastlött - vet du att det är så, eller är det ett antagande?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.