Hej!

Ska gräva upp delar av tomten för att lägga marksten i vår och funderar om det är möjligt/värt att förbereda för framtida installation av ytjordvärme.

Är det möjligt att dra "tomrör" eller att lägga slang på delar av tomten för att senare skarva?

Min tomt består av lera, finns det någon metod att trycka slang genom leran för att slippa gräva upp hela tomten?

Har idag mekanisk till/från ventilation (kanske någon rentav förordar frånluftsåtervinning?), finns det någon teknisk lösning att dra kollektorslangen först i mark sedan avsluta med återvinning av frånluften?

Tack på förhand / Mvh Anders
 
När vi lade ner Jordvärme i höstas så var killen som plöjde ner slangen riktigt duktig, han plattade åt det han plöjt upp, så igentligen hade det räckt att slänga på lite matjord, så hade gräsmattan snabbt tagit sig igen.
Jag fräste dock upp hela mattan, men ångrade mig när jag kom underfund med hur lång tid det tog att räfsa upp alla jäkla tuvor.  Det hade räckt att fräsa där jag behövde fräsa, där träd/buskar hade stått.

Jag tycker alltså, plöj ner hela slangen, även om du inte har tänkt att använda den på ett tag, det är rätt smidigt att få ordning på gräsmattan efter.

Man plöjer alltså ner slangen, man gräver inte, så blir inte så stor skada som man först trodde.. :)

/ Fredrik
 
Tack för tipsen, det låter som att jag får passa på att utnyttja grävmaskinen även till grävning/plöjning (ej under markstenen) :)

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.