Helt oerfaren av möbelsnickeri ämnar jag ge mig i kast med att bygga en bänk till en gammal multimaskin jag köpte för en kort tid sedan. En EMCO STAR 2000 med tillhörande plan- och rikthyvel EMCO REX 1000 och svarvtillsats. Detta är förstås inte den mest komplicerade möbel som byggas kan, men eftersom jag är helt grön vill jag stämma av min skiss innan jag köper material och sätter igång.

Den ska vara lätt att flytta. Därför har jag satt hjul i ena kortänden, med fast axel så att den är självlåsande när man ställer ner hela bänken. Maskinen kommer stå med den största tyngden i hjulkanten. Halva bänken bär bara ansvar för en svarv på några kg, medan bänksåg och bandsåg är precis vid hjulen. Hyveln hamnar ungefär på mitten, lite draget åt hjulen även den. Vad hela maskinen väger vet jag inte, men mer än 100 kg tror jag inte det är.

Bänken är 1,3 meter lång, en halvmeter bred och en halvmeter hög. Allt virke är planhyvlad regel 45x95 mm. Skivorna är plywood 18 mm. Hjulen har jag redan köpt och de är 25 cm i diameter med pumpade däck. Resten av materialet kan fortfarande ändras.

Alla tips mottages å det varmaste! Har jag under- eller överdimensionerat något? Är förstärkningen på benen onödig? Borde jag ha en tvärslå eller vad det heter istället? Klarar bänken sig bra när jag lyfter den i bakkanten och rullar den, med uppskattningsvis 80% av vikten på 20% av bänken över hjulparet?

Här följer två bilder i olika vinklar, med och utan skivor. Är något otydligt kan jag ta bilder ur andra vinklar, eller i 2D. Klicka på dem för högupplösning.

emcobench01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


emcobench02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte varför du inte kan ha fyra stycken transporthjul med fotbroms istället? Måste göra det mycket enklare för dig att flytta bänken.
 
Tack för synpunkterna! Bakänden är som sagt inte tung. Hjulkonstruktionen är det jag känner mig mest trygg med i ritningen.

En anledning till stora pumpade däck är att jag vill kunna dra den över en låg tröskel och ut på grusplan utanför. Lite inspirerad av denna vagn som jag har till min Boschsåg: https://www.boschtools.com/us/en/boschtools-ocs/table-saw-stands-ts2100-129399-p/

Mitt orosmoment är själva träkonstruktionen. Jag vill ha den stabil men allt material ska fylla ett syfte.
 
Du vill att bänken ska vara stabil skriver du och när det gäller belastningen från det som ska stå på den är det säkert inga problem. Du uppskattade ju vikten till max 100 kg så varje ben ska bära 25 kg — det klarar du med råge med tanke på att du har dubbla 45x95 reglar. Antagligen ett fruktansvärt overkill! ;D möjligtvis gör det bänken i sig onödigt tung men stabilt blir det.

En fördel med en så kraftig konstruktion som din är att den kommer att reducera vibrationer från maskinerna.

Det jag undrar över är hur du tänkt dig att foga ihop delarna? Med tanke på att du ska lyfta bänken i ena änden och rulla omkring den (tom över en tröskel och ut på en gårdsplan) finns det en risk att bänken blir ranglig efter en tid om inte konstruktionen tar upp andra krafter än de vertikala på ett bra sätt.

//Ronnie
 
Tack Ronnie!

Jag har tänkt foga dem med skruv. Eftersom jag inte har någon känsla för var jag ska sätta skruven lär jag använda betydligt fler än nödvändigt, men hellre det än för få tänker jag. Tänker mig fyra skruv på varje ställe där två plankor korsas.

Sen blir det inte 25 kg/ben eftersom lasten är väldigt ojämn. Benen med hjul får nog ta 80% av lasten sådär.

Jag undrar om jag kanske ska sätta en tvärslå (heter det så? en diagonal bräda) från varje hjul och 45 grader upp mot mitten av bordsskivan. Vill helst inte ha över hela bordet för jag vill kunna lägga saker på undre skivan utan att bråka. Och om jag gör det kanske jag kan ta bort den yttre förstärkningen av benen. Jag känner att jag kanske blir lite rörig här nu, så jag får nog ta och rita en variant och visa. Återkommer.
 
Vagnbult kanske det till och med blir.
 
Använd trälim samt skruv, då blir det betydligt stadigare och tål vibrationer bättre över tid. Jag skulle nog skippat att ha dubbla 45x95 och eventuellt satt en skiva på baksidan (om den inte är i vägen för mycket) för att styva upp i sidled..

Jämför med min arbetsbänk jag byggde i denna tråden.
 
Tack för tipsen!

Idag var jag och köpte material. Var lite stressad, så jag tänkte inte på att jag tog en 90 cm bred skiva iställetför 120, så nu har jag inte nog med material för båda hyllplanen! :mad:

Din bänk vectrex blev riktigt snygg! Min kommer bli grövre och av fulare virke. Dock behöver den tåla att lutas med tung vikt i kanten på, så lite starkare behöver den vara. Jag gör som så att jag börjar bygga den utan förstärka ben för att få en uppfattning om hur pass stadig den blir av det. Kanske bara förstärker hjulsidan, eller sätter en skiva som på din bänk.

Imorrn blir det till att såga! :D
 
Klar!

20160619_193656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite förändringar från den ursprungliga ritningen. När jag byggt ihop stommen tyckte jag den verkade så pass stabil att förstärkningen på benen var onödig. Däremot kände jag att jag ville ha det diagonala stödet istället.

Jag är riktigt nöjd med resultatet. Det är tungt att köra den, men det går. Även över tröskeln från garaget och ut på grusuppfarten. Det hade inte varit bra med mindre hjul. Kanske får bli att sätta dit något handtag för att få bättre grepp.

20160618_161225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med ramarna.

20160618_201045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade sen benen och borrade ut för hjulen. Detta var så långt jag hann igår.

20160619_132705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det diagonala stödet och de tvärliggande stöden för skivan frångår ritningen, men jag tyckte det verkade vara en bra idé att ha dem där.

20160619_132718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limkladded på diagonalstödet är ett resultat av att jag först monterade dem på fel sida. :)

20160619_154656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig, sånär som på lite extra fotstöd som åkte på trots allt. Det tog mig nästan hela helgen, men då är jag inte rutinerad för fem öre. :)

20160619_193730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett handgrepp vänder man över maskinen mellan bordssåg och bandsåg. För att kunna använda svarven lyfter man bort rikt- och planhyveldelen. Smidig och mångsidig maskin det där! Har än sålänge bara hunnit testa hyveln, men svarven och bandsågen står på tur. En bordsåg har jag redan, men resten av funktionerna kommer väl till pass. Just ja, det finns även en fräs på sågbordet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.